00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ВЕСТИ (реприза)
16:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
СПУТЊИК СПОРТ
Самоуверена Звезда иде у Милано - један Партизан изашао из проблема, други није
16:00
30 мин
ВЕСТИ (реприза)
Зашто је Украјина биолошка бомба и зона ризика?
16:30
30 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
Зашто је чланство Србије у ЕУ немогућа мисија
17:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
НАУКА И ТЕХНОЛОГИЈА

„Вечне хемикалије“ - изненађујући извор дуготрајног загађења

© Фото : rawpixel.com / beamелектрични аутомобил
електрични аутомобил - Sputnik Србија, 1920, 10.07.2024
Пратите нас
Литијум-јонске батерије, неопходне за покретање електричних возила, изненађујуће су нови извор дуготрајног загађења, који представља озбиљне ризике по животну средину и здравље.
Пуњиве литијум-јонске батерије идентификоване су као нови извор опасног загађења од такозваних вечних хемикалија. Неке од ових батерија користе ПФАС хемикалије које побољшавају перформансе батерија, али су веома штетне по животну средину.
Недавна студија објављена у часопису „Nature Communications“ открила је висок ниво ПФАС у различитим узорцима животне средине у близини хемијских производних објеката у САД, Белгији и Француској. Ове хемикалије, познате као „вечне хемикалије“, акумулирају се у животној средини и живим организмима, потенцијално изазивајући оштећење јетре, висок холестерол, малу порођајну тежину, хроничну болест бубрега и могу подстаћи ћелије рака да расту.

Шта знамо о контаминацији литијум-јонским батеријама

Иако је прелазак на чистије аутомобиле кључан за решавање проблема загађења животне средине, он доноси нове, недовољно проучаване изазове. Еколошки и здравствени утицаји рударења литијума и других минерала који се користе у обновљивим технологијама су добро документовани, али је недавно откривено да су литијум-јонске батерије извор контаминације хемикалијама ПФАС.
„Смањење емисије угљен-диоксида кроз иновације као што су електрични аутомобили је критично, али не би требало да долази са нуспојавама повећања контаминације ПФАС-ом“, каже Џенифер Гуелфо, ванредни професор еколошког инжењерства на „Универзитету Тексас Тех“ и коаутор студије.
Литијум-јонске батерије се користе широм света, а контаминација ПФАС-ом је откривена на ниским нивоима у европским и кинеским водама без јасног извора. Специфична класа ПФАС идентификована у студији, бис-перфлуороалкил сулфонимиди (бис-ФАСИ), пронађена је у различитим концентрацијама у батеријама електричних возила и тестираној потрошачкој електроници.
Ли Фергусон, ванредни професор еколошког инжењерства на Универзитету Дјуки коаутор студије, приметио је потешкоће у процени широко распрострањеног присуства ових хемикалија због ограничених истраживања.

Опасне хемикалије у води и природној средини

Бис-ФАСИ се упоређују са старијим, штетним хемикалијама као што је ПФОА, јер их је тешко разградити и утичу на водени живот у ниским концентрацијама. Иако је производња ПФОА престала у САД, она и даље контаминира воду за пиће. Нова студија је била прва свеобухватна процена утицаја бис-ФАСИ на животну средину од производње до одлагања, али њени ефекти на људе остају непознати.
Откривени нивои бис-ФАСИ у животној средини премашују границе америчке Агенције за заштиту животне средине (ЕПА) за ПФАС у води за пиће. Ефикасне стратегије за пречишћавање воде за ПФАС такође могу уклонити бис-ФАСИ, праксу за коју се очекује да ће се повећати са строжим прописима ЕПА. Међутим, и даље постоје правни изазови када су у питању произвођачи хемикалија и нека водоводна предузећа.
Изложеност Бис-ФАСИ хемикалијама такође се дешава кроз емисије у ваздух и процедне воде са депонија, при чему већина литијум-јонских батерија завршава на депонијама. Тренутно се рециклира само око пет одсто ових батерија, с предвиђених осам милиона тона отпада до 2040. године.

Боље спречити него лечити

Џенифер Гуелфо је позвалана развој технологије батерија и решења за рециклажу како би се спречило погоршање контаминације ПФАС-ом.
„Морамо пажљиво проценити ове хемикалије које се користе у одрживој енергетској инфраструктури. Требало би да их проценимо сада пре него што то постане распрострањенији проблем. Имамо прилику да заиста максимизирамо идеју одрживости“, рекла је она.
Компаније као што су „3М“, „Солваи“ и „Аркема“ су укључене у производњу бис-ФАСИ хемикалија. Истраживање се фокусирало на подручја у близини њихових фабрика у Минесоти, Кентакију, Антверпену, Белгија и Салиндресу у Француској.
Компанија „3М“, која је деценијама производила хемикалије ПФАС, пристала је на нагодбу од 10 милијарди долара са америчким градовима и местима због тврдњи о загађењу воде и планира да постепено укине производњу ПФАС до 2025. Слично томе, „Кемоурс“, „Ду Понт“ и „Кортева“ пристали су на нагодбу од 1,19 милијарди долара како би решили низ сличних тужби, пренео је „Бизнис инсајдер“.
Погледајте и:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала