https://sputnikportal.rs/20240909/nbs-predlaze-ogranicenje-kamatnih-stopa-i-nizu-zateznu-kamatu-1177054144.html
НБС предлаже ограничење каматних стопа и нижу затезну камату
НБС предлаже ограничење каматних стопа и нижу затезну камату
Sputnik Србија
Нацртом Закона о корисницима финансијских услуга који је Народна банка Србије данас ставила на јавну расправу предвиђене су бројне новине, а међу којима су... 09.09.2024, Sputnik Србија
2024-09-09T12:17+0200
2024-09-09T12:17+0200
2024-09-10T16:10+0200
економија
економија
србија – економија
банке и берза
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/04/0a/1153901575_0:198:3289:2048_1920x0_80_0_0_5d2698a696f65a568f771f291bd7aea1.jpg
Те стопе би биле од 12 одсто на обавезе у динарима, односно од 10,25 одсто на обавезе са валутном клаузулом у еврима, док је важећа општа стопа законске затезне камате 14 одсто односно 12,25 одсто.Одређивање максималне вредности каматних стопа, навели су из НБС биће уз уважавање тренутних тржишних услова, јер ће та максимална вредност зависити управо од вредности референтних каматних стопа Народне банке Србије и других централних банака, као и просечних тржишних каматних стопа.На тај начин ће се без ремећења тржишне утакмице остварити захтев из Директиве 2023/2025. која у члану 31. предвиђа да државе чланице предузму мере, као што су ограничења, да ефикасно спрече злоупотребе и да обезбеде да корисницима не могу бити наплаћене превисоке каматне стопе, односно ефективне каматне стопе или укупна цена кредита.Поред спречавања наплаћивања високих каматних стопа, ограничења каматних стопа предвиђена чланом 12. Нацрта закона треба да обезбеде и да се у случају наглог раста каматних стопа на тржишту, тај раст успори, односно да се евентуални нагли тржишни поремећаји не рефлектују исто тако нагло и на кориснике.Поред ограничења каматних стопа за све кредитне производе, Народна банка Србије предлаже овим нацртом да се уведе и посебна, нижа стопа законске затезне камате која би се примењивала на новчане обавезе у доцњи корисника – физичких лица, из уговора који су регулисани овом законом (и Законом о платним услугама). Поред тога та стопа би се користила за ограничење ефективне каматне стопе код новоодобрених кредита.Предлог Народне банке Србије је да то буде стопа која је за два процентна поена нижа од опште стопе законске затезне камате која је прописана Законом о затезној камати, односно да одговара збиру референтне каматне стопе Народне банке Србије, односно референтне каматне стопе других централних банака за њихове валуте, и шест процентних поена.То значи да би се код уговора из овог закона на новчане обавезе у доцњи према тренутним подацима примењивала стопа затезне камате од 12% на обавезе у динарима, односно од 10,25% на обавезе са валутном клаузулом у еврима, док је важећа општа стопа законске затезне камате 14%, односно 12,25%.Међу изменама које ће највише интересовати грађане су и оне везане за стамбене кредите.Када је реч о стамбеним кредитима на новоодобрене кредите са фиксном и променљивом каматном стопом примењивало би се ограничење које одговара просечној пондерисаној каматној стопи за те кредите увећаној за једну петину, односно 20 одсто.Из НБС су навели да је будући да је захваљујући привременој мери Народне банке просечна пондерисана камата стопа на евро индексиране стамбене кредите оборена на 4,53 одсто, стање у јулу ове године, то значи да приликом одобравања нових стамбених кредита номинална каматна стопа не би могла да буде већа од 5,44 одсто.Када је реч о постојећим кредитима са променљивом каматном стопом, на које се односи привремена мера која истиче у децембру ове године, предложено је да за њих важи ограничење каматне стопе од 5,0 одсто све до 31. децембра 2026. године, након чега би и за ове кредите важило ограничење које важи и за новоодобрене, просечна пондерисана стопа увећана за 20 одсто.Разлог за ово прелазно решење, је да се престанком примене привремене мере спречи већи, нагли раст каматне стопе код постојећих стамбених кредита.Поред ограничења номиналне каматне стопе, за новодобрене стамбене кредите важиће и ограничења ефективне каматне стопе, чиме су поред камате ограничени и сви додатни трошкови у вези са закључењем уговора о стамбеном кредиту који падају на терет корисника.Максимална вредност ефективне каматне стопе која притом приказује укупну цену кредита за корисника ограничена је на вредност законске затезне камате, како је предвиђена овим нацртом закона, умањену за два и по процентна поена.Према тренутно важећим подацима максимална вредност ефективне каматне стопе за новоодобрене стамбене кредите износила би 7,75 одсто.Нацрт закона предвиђа ограничење номиналне камате за готовинске и потрошачке кредитеНацрт новог Закона о заштити корисника финансијских услуга, који је објавила Народна банка Србије, предвиђа за готовинске и потрошачке кредите, постојеће и новоодобрене са променљивом каматом, ограничење номиналне каматне стопе које одговара просечно пондерисаној камати увећаној за четвртину или 25 одсто.Према тренутној просечној пондерисаној стопи за динарске готовинске кредите, то значи да би максимална номинална каматна стопа за кредите ове врсте, износила 15,67 одсто.Нацртом закона су ограничене и ефективне каматне стопе за све новоодобрене минусе и кредитне картице, али и за све постојеће минусе и картице када се они продужавају.То значи да би максимална ефективна каматна стопа код кредитних картица износила 18 одсто, а код дозвољеног и недозвољеног прекорачења 20 одсто, док су тренутне просечне вредности номиналних стопа (које не укључују све трошкове) код кредитних картица 22,13 одсто, а код дозвољеног 28,41 одсто.Када је реч о кредитима, за све новоодобрене динарске готовинске и потрошачке кредите, са фиксном и варијабилном стопом, важиће ограничење ефективне каматне стопе засновано на збиру стопе затезне камате (из овог нацрта закона) и четири процентна поена, што је тренутно 16 одсто.Ограничењем каматних стопа обухваћене су и кредитне картице и дозвољено прекорачење и недозвољено прекорачење.Како је наведено, оцењујући да ови производи не прате довољно кретање каматних стопа на тржишту, оцењено је да се управо има места квалификовању ових стопа као превисоких.Нацртом је предвиђено да за кориснике дозвољеног и недозвољеног прекорачења и кредитних картица и пре њиховог продужења важи ограничење, тако да њихова номинална каматна стопа не може бити већа од максималне вредности ефективне стопе која важи за ове новоодобрене производе.Ограничење ефективне стопе за кредитне картице једнако је збиру затезне камате (из овог нацрта закона) и шест процентних поена, а код дозвољеног и недозвољеног прекорачења збиру затезне камате и осам процентних поена.Нацртом је предвиђено да просечне пондерисане стопе објављује Народна банка Србије, 1. јуна и 1. децембра.Такође и податке о стопи затезне камате из овог закона, које се користе за утврђивање ограничења ефективне каматне стопе објављиваће Народна банка Србије, како то и тренутно чини у складу са Законом о затезној камати.Погледајте и:
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/04/0a/1153901575_205:0:2936:2048_1920x0_80_0_0_edf78d30104a00a9acf8d9d9be717c45.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
економија, србија – економија, банке и берза
економија, србија – економија, банке и берза
НБС предлаже ограничење каматних стопа и нижу затезну камату
12:17 09.09.2024 (Освежено: 16:10 10.09.2024) Нацртом Закона о корисницима финансијских услуга који је Народна банка Србије данас ставила на јавну расправу предвиђене су бројне новине, а међу којима су најважније ограничење каматних стопа и увођење посебне, ниже стопе законске затезне камате која би се примењивала на новчане обавезе у доцњи корисника.
Те стопе би биле од 12 одсто на обавезе у динарима, односно од 10,25 одсто на обавезе са валутном клаузулом у еврима, док је важећа општа стопа законске затезне камате 14 одсто односно 12,25 одсто.
Одређивање максималне вредности каматних стопа, навели су из НБС биће уз уважавање тренутних тржишних услова, јер ће та максимална вредност зависити управо од вредности референтних каматних стопа Народне банке Србије и других централних банака, као и просечних тржишних каматних стопа.
На тај начин ће се без ремећења тржишне утакмице остварити захтев из Директиве 2023/2025. која у члану 31. предвиђа да државе чланице предузму мере, као што су ограничења, да ефикасно спрече злоупотребе и да обезбеде да корисницима не могу бити наплаћене превисоке каматне стопе, односно ефективне каматне стопе или укупна цена кредита.
Поред спречавања наплаћивања високих каматних стопа, ограничења каматних стопа предвиђена чланом 12. Нацрта закона треба да обезбеде и да се у случају наглог раста каматних стопа на тржишту, тај раст успори, односно да се евентуални нагли тржишни поремећаји не рефлектују исто тако нагло и на кориснике.
Поред ограничења каматних стопа за све кредитне производе, Народна банка Србије предлаже овим нацртом да се уведе и посебна, нижа стопа законске затезне камате која би се примењивала на новчане обавезе у доцњи корисника – физичких лица, из уговора који су регулисани овом законом (и Законом о платним услугама). Поред тога та стопа би се користила за ограничење ефективне каматне стопе код новоодобрених кредита.
Предлог Народне банке Србије је да то буде стопа која је за два процентна поена нижа од опште стопе законске затезне камате која је прописана Законом о затезној камати, односно да одговара збиру референтне каматне стопе Народне банке Србије, односно референтне каматне стопе других централних банака за њихове валуте, и шест процентних поена.
То значи да би се код уговора из овог закона на новчане обавезе у доцњи према тренутним подацима примењивала стопа затезне камате од 12% на обавезе у динарима, односно од 10,25% на обавезе са валутном клаузулом у еврима, док је важећа општа стопа законске затезне камате 14%, односно 12,25%.
Међу изменама које ће највише интересовати грађане су и оне везане за стамбене кредите.
Када је реч о стамбеним кредитима на новоодобрене кредите са фиксном и променљивом каматном стопом примењивало би се ограничење које одговара просечној пондерисаној каматној стопи за те кредите увећаној за једну петину, односно 20 одсто.
Из НБС су навели да је будући да је захваљујући привременој мери Народне банке просечна пондерисана камата стопа на евро индексиране стамбене кредите оборена на 4,53 одсто, стање у јулу ове године, то значи да приликом одобравања нових стамбених кредита номинална каматна стопа не би могла да буде већа од 5,44 одсто.
Када је реч о постојећим кредитима са променљивом каматном стопом, на које се односи привремена мера која истиче у децембру ове године, предложено је да за њих важи ограничење каматне стопе од 5,0 одсто све до 31. децембра 2026. године, након чега би и за ове кредите важило ограничење које важи и за новоодобрене, просечна пондерисана стопа увећана за 20 одсто.
Разлог за ово прелазно решење, је да се престанком примене привремене мере спречи већи, нагли раст каматне стопе код постојећих стамбених кредита.
Поред ограничења номиналне каматне стопе, за новодобрене стамбене кредите важиће и ограничења ефективне каматне стопе, чиме су поред камате ограничени и сви додатни трошкови у вези са закључењем уговора о стамбеном кредиту који падају на терет корисника.
Максимална вредност ефективне каматне стопе која притом приказује укупну цену кредита за корисника ограничена је на вредност законске затезне камате, како је предвиђена овим нацртом закона, умањену за два и по процентна поена.
Према тренутно важећим подацима максимална вредност ефективне каматне стопе за новоодобрене стамбене кредите износила би 7,75 одсто.
Нацрт закона предвиђа ограничење номиналне камате за готовинске и потрошачке кредите
Нацрт новог Закона о заштити корисника финансијских услуга, који је објавила Народна банка Србије, предвиђа за готовинске и потрошачке кредите, постојеће и новоодобрене са променљивом каматом, ограничење номиналне каматне стопе које одговара просечно пондерисаној камати увећаној за четвртину или 25 одсто.
Према тренутној просечној пондерисаној стопи за динарске готовинске кредите, то значи да би максимална номинална каматна стопа за кредите ове врсте, износила 15,67 одсто.
Нацртом закона су ограничене и ефективне каматне стопе за све новоодобрене минусе и кредитне картице, али и за све постојеће минусе и картице када се они продужавају.
То значи да би максимална ефективна каматна стопа код кредитних картица износила 18 одсто, а код дозвољеног и недозвољеног прекорачења 20 одсто, док су тренутне просечне вредности номиналних стопа (које не укључују све трошкове) код кредитних картица 22,13 одсто, а код дозвољеног 28,41 одсто.
Када је реч о кредитима, за све новоодобрене динарске готовинске и потрошачке кредите, са фиксном и варијабилном стопом, важиће ограничење ефективне каматне стопе засновано на збиру стопе затезне камате (из овог нацрта закона) и четири процентна поена, што је тренутно 16 одсто.
Ограничењем каматних стопа обухваћене су и кредитне картице и дозвољено прекорачење и недозвољено прекорачење.
Како је наведено, оцењујући да ови производи не прате довољно кретање каматних стопа на тржишту, оцењено је да се управо има места квалификовању ових стопа као превисоких.
Нацртом је предвиђено да за кориснике дозвољеног и недозвољеног прекорачења и кредитних картица и пре њиховог продужења важи ограничење, тако да њихова номинална каматна стопа не може бити већа од максималне вредности ефективне стопе која важи за ове новоодобрене производе.
Ограничење ефективне стопе за кредитне картице једнако је збиру затезне камате (из овог нацрта закона) и шест процентних поена, а код дозвољеног и недозвољеног прекорачења збиру затезне камате и осам процентних поена.
Нацртом је предвиђено да просечне пондерисане стопе објављује Народна банка Србије, 1. јуна и 1. децембра.
Такође и податке о стопи затезне камате из овог закона, које се користе за утврђивање ограничења ефективне каматне стопе објављиваће Народна банка Србије, како то и тренутно чини у складу са Законом о затезној камати.