00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
НОВИ СПУТЊИК ПОРЕДАК
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
20:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
Неко лаже: Трамп или Зеленски
06:54
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Сан о слободи“
16:00
30 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
Да ли је могућ НАТО без САД?
17:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Од љубави и породице, до политике: Зашто је Сали Руни постала глобални књижевни феномен

© Фото : Kalpesh Lathigra, Спутњику уступила ГеопоетикаСали Руни
Сали Руни - Sputnik Србија, 1920, 07.12.2024
Пратите нас
Ирска књижевница Сали Руни, која је у релативно кратком периоду постала глобални феномен, у најновијем роману „Интермецо“ доследно наставља да преиспитује међуљудске односе, а овога пута у средишту њене пажње је породица, кроз коју се рефлектују и бројна друштена, економска, идеолошка и филозофска питања.
Роман је у преводу на српски језик објавила „Геопоетика“, која је читаоцима омогућила да читају и претходне романе Сали Руни: „Разговори с пријатељима“, „Нормални људи“ и „Бајни свете, где си ти“. Према мишљењу критичара, ово је најбољи роман Сали Руни до сада, а сама списатељица је изјавила да се ово дело на известан начин може читати као омаж „Уликсу“ Џејмса Џојса.

Слика савременог света кроз призму породице

Извршна уредница „Геопоетике“ Јасна Новаков Сибиновић каже у разговору за Спутњик да роман „Интермецо“ носи све карактеристике досадашње књижевне продукције Сали Руни: интроспекцију, дубоку емоционалну анализу ликова, али и прецизно осликане друштвене околности.
У средишту пажње у „Интермецу“ су Ајван, 22-годишњи успешни шахиста, тих и интровертан, и његов десет година старији брат Питер, адвокат, елоквентан и харизматичан. У недељама након губитка оца, кроз поглавља која наизменично прате перспективу једног и другог брата, Сали Руни приказује како протагонисти руше, па изнова граде свој животни пут.

„Овај роман јесте различит зато што се она, условно речено, удаљава од романтично-љубавних односа какви су били присутни у њеним претходним романима. Овде је усредсређена на односе два брата након смрти оца, према коме су обојица имали специфичну релацију, а ту је и мајка с новим партнером. У средишту њене пажње су породични односи, кроз које се преламају и питања класних, економских, идеолошких и других разлика“, објашњава Јасна Новаков Сибиновић.

Корице за српско издање романа „Интермецо“ дизајнирала је Тамара Милошевић, која је и посвећени читалац романа ирске списатељице.
„Ликови Сали Руни су веома добро осмишљени, веома аутентични и могу да се ставе у било коју савремену ситуацију. Кроз своје ликове, Руни не само да приказује њихове унутрашње дилеме, већ и друштвене оквире у којима су те дилеме обликоване. Она нам показује свет у ком ти њени ликови живе и уопште њихове позиције у том свету“, додаје Тамара Милошевић.
© Спутњику уступила ГеопоетикаКорице за српско издање романа Интермецо Сали Руни
Корице за српско издање романа Интермецо Сали Руни - Sputnik Србија, 1920, 06.12.2024
Корице за српско издање романа Интермецо Сали Руни

Свакодневица у којој се читалац лако препознаје

Сали Руни је, како истичу наше саговорнице, позната по томе што њени романи често садрже приказе свакодневице у којима се савремени читалац лако препознаје.
„Пролазак ликова поред једног напуштеног градилишта у 'Интермецу' није само естетски детаљ, већ је то симбол за све оно што се данас дешава у модерним друштвима. Тај фрагмент није само приказ економске кризе и политичког оквира у којем ликови функционишу, већ и дубљи коментар о томе како су људи, у одређеним околностима, несвесни свега што их окружује, али су ипак у стању да препознају сигнале друштвене и економске промене. Руни се вешто користи овим ситним, али снажним сликама свакодневице како би читаоцима пренела дубље поруке о стању у друштву“, истиче Јасна Новаков Сибиновић.
Иако је прозвана „великим писцем за миленијалце“ и „Селинџером за Снепчет генерацију“, Сали Руни се не бави темама које су блиске само младим генерацијама.
„Кроз размишљања о међуљудским односима, љубави, пријатељству и породичним вредностима, Руни ствара мостове између генерација, омогућавајући сваком читаоцу да се повеже с њеним ликовима, чак и ако ти ликови долазе из потпуно различитих контекста. На овај начин, њене књиге нису само књижевна дела, већ постају и важни документи савременог друштва“, каже извршна уредница „Геопоетике“.

Књижевност као коментар на глобалне проблеме

Једна од најзанимљивијих димензија стваралаштва Сали Руни јесте њена политичка и идеолошка позиција. Њена књижевност није само рефлексија унутрашњих светова ликова, већ и јасан коментар на глобалне друштвене и економске околности.
„Сали Руни има врло јаке политичке, идеолошке и економске ставове који су видљиви у њеним књигама. Њен отпор према капитализму и њен критички поглед на савремене друштвене неправде нису само присутни у темама њених романа, већ су дубоко укорењени у њеном свакодневном животу и њеним политичким изборима“, наглашава Јасна Новаковић-Сибиновић.
Један од најистакнутијих примера њеног политичког става је чињеница да је одбила продају права за свој најновији роман Израелцима, што је изазвало велики публицитет.
„Овај чин је показао њену одлучност да задржи контролу над својим радом и да избегне комерцијализацију која би могла угрозити њену аутентичност. Иако њена дела постају комерцијално успешна, она остаје доследна свом уверењу да уметност треба да буде слободна и не треба да буде подложна тржишним захтевима“, каже Јасна Новаков Сибиновић.
Књижевница која расте
Наше саговорнице се слажу у оцени да је, ако се пажљиво прати развој књижевне каријере Сали Руни, уочљиво да њено дело са сваким романом постаје све зрелије.
„Свака њена књига у првој страници већ нам даје свет у који желимо да уронимо. Иако њена основна срж, односно питање унутрашњих борби ликова, остаје присутна, њено писање постаје све дубље и комплексније“, каже Тамара Милошевић, говорећи о њеној способности да одмах усмери пажњу читаоца на кључне елементе које ће даље разрађивати.
Јасна Новаков Сибиновић истиче да романи Сали Руни и даље одражавају основне елементе које је поставила од почетка - интроспективност, прецизност у приказивању ликова и односа, и политичку свест, али да сваки следећи роман доноси дубље и сложеније слојеве који читаоцима омогућавају да изнова истражују њене светове.
„Њена еволуција као ауторке није само резултат талента, већ и њеног става према књижевности као живом процесу. Руни не пристаје на стагнацију, она се стално развија, истражујући нове стилове, али и нове тематске правце. Без обзира на то што је постигла огромну славу и критичко признање, она и даље у својим књигама тражи изазове и покушава да постави нова питања која ће ангажовати читаоца, али и да пружи одговоре који су дубоко повезани с реалностима које сви живимо“, каже наша саговорница.
Према њеним речима, иако стил Сали Руни делује једноставно на први поглед, иза њених реченица се крије сложеност коју само пажљив читалац може да препозна.
„Руни користи ликове и њихове интеракције као оквир кроз који приказује шири друштвени контекст. Она носи књижевну традицију коју врло вешто примењује у својим књигама, врло је захтевна за своје читаоце, изузетно је талентована и има врло специфичан језик и књижевни стил Ако желите да схватите суштину, морате да будете читалац који ће да препознаје скривене референце“, закључује Јасна Новаков Сибиновић.
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала