https://sputnikportal.rs/20250525/novi-sistem-ocitavanja-struje-u-srbiji--sta-to-znaci-za-gradjane-1186068249.html
Нови систем очитавања струје у Србији – шта то значи за грађане
Нови систем очитавања струје у Србији – шта то значи за грађане
Sputnik Србија
Од јуна "Електродистрибуција Србије" са месечног прелази на тромесечно очитавање. За неке категорије потрошача и оне који имају паметна бројила, читање ће и... 25.05.2025, Sputnik Србија
2025-05-25T11:30+0200
2025-05-25T11:30+0200
2025-05-25T11:30+0200
економија
србија – економија
енергетика
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/05/19/1186068402_0:91:720:496_1920x0_80_0_0_424802e26290072f6d96aafc4f288641.jpg
"Електродистрибуција" читаће бројила тромесечно, а грађани ће рачуне за струју, као и до сада, добијати сваког месеца на основу процењене потрошње домаћинстава. Месечно очитавање остаје за оне који већ имају паметна бројила јер се она читају даљински, као и за самочитаче којима је дато више могућности."Почињемо да примењујемо Закон о енергетици, члан 197а, у коме је очитавање најмање једном годишње. А ми ћемо сходно нашем искуству, пракси, боље је и за кориснике, а и за Електродистрибуцију, да очитавамо једанпут у три месеца", изјавила је за РТС Биљана Комненић, директорка "Електродистрибуције Србије".Према њеним речима, Електродистрибуција је у протеклом периоду радила на мобилној апликацији, где већ имају више од 220.000 пријављених потрошача да се сами очитавају.Нови начин је у складу са европском праксом где постоје различити периоди очитавања. Тек неколико скандинавских земаља има даљинско месечно очитавање."То првенствено зависи како од тарифног система и од Закона о ПДВ-у, а такође и одтога да ли се ручно или аутоматски очитавају бројила. У Немачкој, Аустрији, Белгији бројила се очитавају једном годишње, а за сваки месец се одређује аконтација. Француска је негде на пола, очитавање потрошње врши се на шест месеци", каже Жељко Марковић, стручњак за енергетику Удружење енергетичара.Надлежни подсећају да месечни рачун треба плаћати, а са аконтацијама на тромесечном нивоу неки могу имати и претплату, а неки ће морати да доплате. Док је самоочитавање на добровољном нивоу."Грађани су често имали примедбе на наше читање, тако да је сад остављена могућност да сами очитају, да то буде тачан податак. Рачуни ће да стижу пре, тако да у року од два дана стижу рачуни по послатим подацима. Није обавеза још једанпут напомињемо“, каже Биљана Комненић.У Електродистрибуцији кажу да убрзавају уградњу паметних бројила, јер су услов за даљинско мерење потрошње."Имамо уграђених већ 600.000 бројила у електродистрибуцији Србије. Наредни период до краја године требали бисмо да урадимо још 600.000 бројила, да заменимо 600.000 старих бројила. Надамо се да ћемо до краја деценије имати 80 одсто замењених бројила, што је европски стандард“, каже Биљана Комненић.Погледајте и:
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/05/19/1186068402_0:23:720:563_1920x0_80_0_0_3d60e3d614ebeb28732d28c6a9eed3da.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
србија – економија, енергетика
србија – економија, енергетика
Нови систем очитавања струје у Србији – шта то значи за грађане
Од јуна "Електродистрибуција Србије" са месечног прелази на тромесечно очитавање. За неке категорије потрошача и оне који имају паметна бројила, читање ће и даље бити месечно. Још крајем фебруара, грађанима је дата могућност и самоочитавања са достављањем података до 6. у месецу.
"Електродистрибуција" читаће бројила тромесечно, а грађани ће рачуне за струју, као и до сада, добијати сваког месеца на основу процењене потрошње домаћинстава. Месечно очитавање остаје за оне који већ имају паметна бројила јер се она читају даљински, као и за самочитаче којима је дато више могућности.
"Почињемо да примењујемо Закон о енергетици, члан 197а, у коме је очитавање најмање једном годишње. А ми ћемо сходно нашем искуству, пракси, боље је и за кориснике, а и за Електродистрибуцију, да очитавамо једанпут у три месеца",
изјавила је за РТС Биљана Комненић, директорка "Електродистрибуције Србије".
Према њеним речима, Електродистрибуција је у протеклом периоду радила на мобилној апликацији, где већ имају више од 220.000 пријављених потрошача да се сами очитавају.
"Грађани могу да се пријаве и на ЕДБ путем мејла и на број телефона 0800 360 300, то је број контакт центра који почиње са радом 1. јуна, или могу у свакој дистрибуцији да предају папир са очитаним стањем“, рекла је Комненовићева.
Нови начин је у складу са европском праксом где постоје различити периоди очитавања. Тек неколико скандинавских земаља има даљинско месечно очитавање.
"То првенствено зависи како од тарифног система и од Закона о ПДВ-у, а такође и одтога да ли се ручно или аутоматски очитавају бројила. У Немачкој, Аустрији, Белгији бројила се очитавају једном годишње, а за сваки месец се одређује аконтација. Француска је негде на пола, очитавање потрошње врши се на шест месеци", каже Жељко Марковић, стручњак за енергетику Удружење енергетичара.
Надлежни подсећају да месечни рачун треба плаћати, а са аконтацијама на тромесечном нивоу неки могу имати и претплату, а неки ће морати да доплате. Док је самоочитавање на добровољном нивоу.
"Грађани су често имали примедбе на наше читање, тако да је сад остављена могућност да сами очитају, да то буде тачан податак. Рачуни ће да стижу пре, тако да у року од два дана стижу рачуни по послатим подацима. Није обавеза још једанпут напомињемо“, каже Биљана Комненић.
У Електродистрибуцији кажу да убрзавају уградњу паметних бројила, јер су услов за даљинско мерење потрошње.
"Имамо уграђених већ 600.000 бројила у електродистрибуцији Србије. Наредни период до краја године требали бисмо да урадимо још 600.000 бројила, да заменимо 600.000 старих бројила. Надамо се да ћемо до краја деценије имати 80 одсто замењених бројила, што је европски стандард“, каже Биљана Комненић.