00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
ОРБИТА КУЛТУРЕ
10:00
120 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
Застава Србије - Sputnik Србија, 1920
СРБИЈА
Најновије вести, анализе и занимљивости из Србије

Милица Костић, сликарка са Косова и Метохије: Против неправде није довољан само глас

© Фото : Спутњику уступио Никола ЖивићМилица Костић и њено монументално дело "Венац"
Милица Костић и њено монументално дело Венац - Sputnik Србија, 1920, 13.07.2025
Пратите нас
Схватила сам да мој глас није довољно јак, нема сврху, на неправду која нам се свакодневно дешава. Зато сам се максимално посветила сликарству. Отуд и моје хероине и жене ратнице са кубуром и мачем. Све су то жене Косова и Метохије. У својој суштини - пружају отпор, на месту где је важна снага, истрајност. Сам њихов живот је велики подвиг.
Ово за Спутњик каже Милица Костић, млада и храбра сликарка из Приштине, која тренутно живи у Лапљем Селу. Њена прва београдска изложба „Огледала постојања“ отворена је у Дому војске:
„Четкица је моје најјаче оружје, њоме браним правду. Уметност, баш као и огледало, рефлектује оно што јесмо, али и све оно чему тежимо. Ова изложба је део отпора према забораву и нестајању“.
Централни рад Милице Костић, слика „Венац“, откривена је испод црвеног платна, попут монументалног споменика, јер она то заправо и јесте.
© Фото : Спутњику уступио Никола Живић„Икигаи“, самурајка у косметској ношњи
„Икигаи“, самурајка у косметској ношњи - Sputnik Србија
1/9
„Икигаи“, самурајка у косметској ношњи
© Фото : Спутњику уступио Никола Живић„Најважније је препознати за живота вредност и величину нечију. Надам се да се неће десити да Миличине слике оду у свет, а да онда трагамо за њима, већ да ћемо се потрудити да остају овде, не само на Косову и Метохији", рекао је на отврању изложбе игуман манастриа Свети Роман, отац Николај
„Најважније је препознати за живота вредност и величину нечију. Надам се да се неће десити да Миличине слике оду у свет, а да онда трагамо за њима, већ да ћемо се потрудити да остају овде, не само на Косову и Метохији, рекао је на отврању изложбе игуман манастриа Свети Роман, отац Николај   - Sputnik Србија
2/9
„Најважније је препознати за живота вредност и величину нечију. Надам се да се неће десити да Миличине слике оду у свет, а да онда трагамо за њима, већ да ћемо се потрудити да остају овде, не само на Косову и Метохији", рекао је на отврању изложбе игуман манастриа Свети Роман, отац Николај
© Sputnik / Сенка Милош"Прстен сам сликала подсвено, можда зато што сам имала проблем са везивањем, што сам отишла од куће"
Прстен сам сликала подсвено, можда зато што сам имала проблем са везивањем, што сам отишла од куће  - Sputnik Србија
3/9
"Прстен сам сликала подсвено, можда зато што сам имала проблем са везивањем, што сам отишла од куће"
© Sputnik / Сенка МилошПрстен, као знак везивања, је чест мотив на сликама младе уметнице
Прстен, као знак везивања, је чест мотив на сликама младе уметнице - Sputnik Србија
4/9
Прстен, као знак везивања, је чест мотив на сликама младе уметнице
© Фото : Спутњику уступио Никола ЖивићРанији радови Милице Костић и монументални "Венац"
Ранији радови Милице Костић и монументални Венац - Sputnik Србија
5/9
Ранији радови Милице Костић и монументални "Венац"
© Sputnik / Сенка МилошМилица Костић, "Портрет монаха"
Милица Костић, Портрет монаха - Sputnik Србија
6/9
Милица Костић, "Портрет монаха"
© Sputnik / Сенка МилошСлика која је настала у сарадњи са Националним ансамблом „Венац“ који делује на Косову и Метохији
Слика која је настала у сарадњи са Националним ансамблом „Венац“ који делује на Косову и Метохији - Sputnik Србија
7/9
Слика која је настала у сарадњи са Националним ансамблом „Венац“ који делује на Косову и Метохији
© Фото : Спутњику уступио Никола ЖивићСвечано откривање слике "Венац" у Дому војске у Београду
Свечано откривање слике Венац у Дому војске у Београду - Sputnik Србија
8/9
Свечано откривање слике "Венац" у Дому војске у Београду
© Sputnik / Сенка МилошДетаљ слике "Аутопортрет са кубуром"
Детаљ слике Аутопортрет са кубуром - Sputnik Србија
9/9
Детаљ слике "Аутопортрет са кубуром"
1/9
„Икигаи“, самурајка у косметској ношњи
2/9
„Најважније је препознати за живота вредност и величину нечију. Надам се да се неће десити да Миличине слике оду у свет, а да онда трагамо за њима, већ да ћемо се потрудити да остају овде, не само на Косову и Метохији", рекао је на отврању изложбе игуман манастриа Свети Роман, отац Николај
3/9
"Прстен сам сликала подсвено, можда зато што сам имала проблем са везивањем, што сам отишла од куће"
4/9
Прстен, као знак везивања, је чест мотив на сликама младе уметнице
5/9
Ранији радови Милице Костић и монументални "Венац"
6/9
Милица Костић, "Портрет монаха"
7/9
Слика која је настала у сарадњи са Националним ансамблом „Венац“ који делује на Косову и Метохији
8/9
Свечано откривање слике "Венац" у Дому војске у Београду
9/9
Детаљ слике "Аутопортрет са кубуром"

Венац исплетен од јаких жена

Рад на овом делу трајао је пуних пет година у сарадњи са Националним ансамблом „Венац“. То је наше друго, јужно „Коло“, основано у Приштини 1964. године, а данас ради у Грачаници.
„На идеју за ову композицију смо дошле након што је директорка Националног ансамбла „Венац“ посетила моју изложбу 2019. године у Српском културном центру у Приштини, она је иницирала настанак венца који чине жене у нашим ношњама Косова и Метохије. Ја сам, наравно прихватила, а жене, чланице ансамбла, су ми позирале“, објашњава ауторка.
Она додаје да је ова слика заправо мост између њена два радна циклуса. Прошле године за портрет владике Вићентија освојила је прву награду у категорији сликарство на конкурсу уприличеном поводом двеста година од рођења овог значајног архијереја Српске православне цркве.
Тако су се на изложби нашли и портрети његових претходника, игумана манастира Свети Роман, савршено пренета снага карактера оних који су се за правду борили молитвом.

Светло које открива и милује

У природно – математичкој гимназији Милица Костић се спремала за медицину, али је у последњем тренутку схватила да заправо жели да црта и слика, јер то ради одувек. Ликовну академију завршила је у Нишу, а онда се вратила на своје Косово, јер тамо је све што воли, њена суштина и снага.
© Фото : Спутњику уступио Никола Живић"Аутопортрет са кубуром"
Аутопортрет са кубуром - Sputnik Србија, 1920, 13.07.2025
"Аутопортрет са кубуром"
Дуго је, каже нам, користила само основне боје, по томе је била препознатљива, онда се отиснула у палету холандских мајстора, Зорна, Рембранта, земљане пигменте, браон, зелену.
Портрети су њена пасија. Због снаге личности која проговара са њених слика, немогуће јасно дефинисати њен правац. Подсећа на реализам, али светло и раскош који плене посматрача кажу да је то заправо барокни стил.
„Добро сте приметили, у питању је барокно светло, један извор светлости. Барокни уметници и мајстори користили су углавном природна светла. Ја сам за ову слику користила позоришна, жене су ми позирале на позорници, на којој и вежбају. Лица су одрађена у мало другачијем маниру, више сам ушла у детаље, док сам гардеробу осликавала комбинацијом више техника“, објашњава ауторка монументалног дела „Венац“.

Прстен као симбол везивања

На свим сликама је уочљиво богатство детаља којима обилују ношње Косова и Метохије, посебно накита. „Уживање је представити ту лепоту“, каже сликарка, одговарајући на питање зашто је и на другим сликама користила прстен, као неизоставан детаљ на портретима жена.
„Док сам радила, о томе нисам размишљала, сада видим да сам и на сликама које су настале на четвртој и петој години академије сликала прстен, на слици „Похлепа“ где је фигура својим избезумљеним погледом усмерена ка посматрачу и милује прстен, преко пута ње је „Нада“, остављена невеста која такође држи прстен. Сликала сам га подсвено, можда зато што сам имала проблем са везивањем, што сам отишла од куће. Нисам могла да прихватим одвајање, желела сам на Академију у Косовској Митровици“.
© Фото : Спутњику уступио Никола ЖивићИзложба „Огледала постојања“ у Малој галерији Дома војске отворена је до 26. јула
Изложба „Огледала постојања“ у Малој галерији Дома војске отворена је до 26. јула - Sputnik Србија, 1920, 13.07.2025
Изложба „Огледала постојања“ у Малој галерији Дома војске отворена је до 26. јула

Битка која се води непрекидно

„Огледала постојања“ је дефинишу. На својој првој београдској изложби представила је, каже, све оно што је пратило, сва своја изучавања, посебно психологију портрета. Сви су снажни, али жене предњаче, оне су снага која одржава равнотежу у космосу, посебно њеном, на Косову и Метохији.
„Отуд моје хероине и ратнице, „Икигаи“, жена у косметској ношњи са мачем, самурајка, и „Аутопортрет са кубуром“. Слике немају насилну поруку, већ сам управо то и желела да представим. Жене у прошлом веку, па и данас, нису можда водиле праву битку, али су остајале саме на својим праговима, чувале су огњишта, своју децу. Сабља и кубура су ту симболично, за сав онај напор и отпор који су жене одувек пружале“.
Млада ауторка додаје да њене хероине нису идеализоване, оне живе дух овог времена.
© Sputnik / Сенка МилошБогатство детаља открива богатство ношње Косова и Метохије
Богатство детаља открива богатство ношње Косова и Метохије - Sputnik Србија, 1920, 13.07.2025
Богатство детаља открива богатство ношње Косова и Метохије

Традиција је да нас учи

Јаке жене стоје стамено и данас на Косову и Метохији, поручује уметница, као и да се не може избрисати наше културно наслеђе. Она га „пресликава“ за будуће генерације. Многи је због тога већ пореде са нашим највећим сликарима:
„Људи који не познају довољно историју уметности, па и модерно сликарство, воле да кажу да сам као Паја Јовановић или као Урош Предић, заправо не виде комбинацију мог рукописа и страних утицаја. Не могу никада да будем Паја Јовановић, нити то желим. Традиција је овде да нас учи. Човек не може да напредује и да створи нешто оригинално, ако се не врати традицији“.
Милица Костић ради као кустос Галерије уметности Приштина – Грачаница.
Лепоту њеног израза и снагу жена Косова и Метохије, „Огледала постојања“, у Малог галерији Дома војске у Београду могуће је видети до 26. јула.
Погледајте и:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала