https://sputnikportal.rs/20251027/istina-na-videlu-vivaldi-jednu-operu-posvetio-cuvenom-srbinu---njene-arije-veceras-pred-beogradjanima-1191785240.html
Спектакуларно! Руски уметници у Београду певали у част српског грофа коме је Вивалди посветио оперу
Спектакуларно! Руски уметници у Београду певали у част српског грофа коме је Вивалди посветио оперу
Sputnik Србија
Манифестација „Дани Москве у Београду” завршена је синоћ јединственим гала концертом посвећеним Сави Владиславићу Рагузинском. У Театру и опери Мадленијанум... 27.10.2025, Sputnik Србија
2025-10-27T12:25+0100
2025-10-27T12:25+0100
2025-10-30T13:04+0100
култура
култура
култура – вести
опера
антонио вивалди
сава владиславић
мадленианум
бранко вукомановић
јасмина трумбеташ
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/0a/1b/1191817796_0:18:1280:738_1920x0_80_0_0_41f9b12da8c803005f46cd73d74a5432.jpg
На концерту у част Саве Владиславића наступили су руски уметници Ирина Рејнард, мецосопран, Леонид Бахталин, баритон и Екатарина Мјазина, сопран, у пратњи Српског оркестра „Солисит Београда“. Диригент је био Евгениј Суслов.Првакиња опере Народног позоришта Јасмина Трумбеташ за Спутњик каже да је извођењу арија из Вивалдије опере посвећене српском грофу претходило прелепо истраживање. Била је, каже, скептична, када ју је амбасадор Љиљана Никшић позвала да пева. Није знала да опера постоји:"Нису знале ни колеге које се посебно баве бароком, а ја сам толико сам толико одушевљена грофом Савом Владиславићем Рагузинским, да бих се сад вратила у то време. Поштовало се оно што раде уметници, а он, подржао је Вивалдија да напише и први пут изведе оперу „Истина у искушењу“. Част ми је што ћу певати њене арије тачно 305 година од када је први пут изведена. И веома драго што ће са мном бити и колеге из Русије.Дело за анђела чувара илирске регијеБио је 26. октобар 1720. године, премијерно је, током карневала, у једном од главних венецијанских позоришта, Театру „Сент Анђело“, изведена опера која је изазвала велико интересовање. Компоновао је Антонио Вивалди.Три века касније, током истраживања у дигиталној архиви Конгресне бибиотеке у Вашинготну, потомак Саве Владиславића, Бранко Вукомановић, на либрету наишао је на запис на староиталијанском дијалекту. Била је то Вивалдијева посвета српском грофу „који га је узео под заштиту“.Опера „Истина у искушењу“ (La verità in cimento) пронађена је тек 2006. године у Италији, али је истраживачима промакло словенско име на посвети, због чега је овај податак и остао непознат. Откривено је да је гроф Сава подржао и рад на опери и њено премијерно извођење.Припреме за извођење непознатог делаЈасмина Трумбеташ каже да није било лако припремити арије из до сада непознатог дела, посебно зато што је реч о барокној музици, посебног стила извођења;„Сасвим је другачије од Моцарта, Вердија или Пучинија. Певала сам старе мајсторе и барок, још у средњу школи и на Академији, није ми непознаница, али то је заиста посебан стил интерпретације. Кад сам позвана, прво сам тражила по интернету, не бих ли нашла податке о свему томе, врло мало има. Срећом, нашла сам једно извођење, студијски снимак, тако да сам имала прилику да је преслушам“.Примадона додаје да је у сецнарију ове приче реч о борби за престо. Одвија се у измишљеном Орму, на обали реке Инда. Султан Мамуд има два сина Зелима и Мелинда рођеног из љубавне везе са робињом Дамиријом. Султан је, да би избегао срамоту, заменио децу, Мелиндо је одрастао као наследник, а прави син Зелим као обичан грађанин. Пред крај живота, жели да истина изађе на видело, али то изазива низ сукоба.„Кад сам преслушала оперу, видела сам да је подела предвиђена за колоратурне женске гласове, што ја нисам, али није да не могу то да изведем. Изабрала сам две арије које су ми се допале, које сам и сматрала да могу да изнесем. Консултовала са колеге, диригенте који се баве бароком. Мало по мало, пробе, и дошли смо до извођења Вивалдија са посветом Сави Рагузинском у Србији“.Српска премијера у граду који је Сава задужиоНаша оперска дива успела је да пронађе и Вивалдијев манускрипт који је лично писао, али је, каже, јако нечитак и не може да се употреби. Партитуруе морају да се среде за оркестар. Али и то је нашла за арије које је одабрала, редиговао их је један руски композитор.„Случај је хтео да их премијерно изведем прошлог викенда у Сремским Карловцима, током посете делегације из града који је основао Сава Владиславић, Тројицкосавска, данас Кјахте. Сава је помагао Карловце и градови су сада побратитими. Певала сам у оквиру Дана Москве у Београду и у Нишу. Гостовале су и колеге из Русије. Много ми је драго што ће ова опера сада моћи да се чује и у Русији“, каже.Првакиња опере Народног позоришта додаје да је рад на Вивалдијевој опери посвећеној Сави Рагузинском инспирисао да почне да ради на припреми концерта у част великог композитора. Биће то целовечерњи концерт његове барокне музике, а делови опере посвећене српском грофу биће назаобилазни.Погледајте и:
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
Сенка Милош
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112072/12/1120721288_0:0:960:960_100x100_80_0_0_962f5c259e322cea6489c51265fc37b1.jpg
Сенка Милош
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112072/12/1120721288_0:0:960:960_100x100_80_0_0_962f5c259e322cea6489c51265fc37b1.jpg
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/0a/1b/1191817796_44:0:1181:853_1920x0_80_0_0_0e45eab202bc3321813f1295cb0cdeee.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Сенка Милош
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112072/12/1120721288_0:0:960:960_100x100_80_0_0_962f5c259e322cea6489c51265fc37b1.jpg
култура, култура – вести, опера, антонио вивалди, сава владиславић, мадленианум, бранко вукомановић, јасмина трумбеташ
култура, култура – вести, опера, антонио вивалди, сава владиславић, мадленианум, бранко вукомановић, јасмина трумбеташ
Спектакуларно! Руски уметници у Београду певали у част српског грофа коме је Вивалди посветио оперу
12:25 27.10.2025 (Освежено: 13:04 30.10.2025) Манифестација „Дани Москве у Београду” завршена је синоћ јединственим гала концертом посвећеним Сави Владиславићу Рагузинском. У Театру и опери Мадленијанум. Наступили су руски и српски уметници, а првакиња опере Народног позоришта Јасмина Трумбеташ извела је две арије из опера коју је српском грофу посветио Антонио Вивалди.
На концерту у част Саве Владиславића наступили су руски уметници Ирина Рејнард, мецосопран, Леонид Бахталин, баритон и Екатарина Мјазина, сопран, у пратњи Српског оркестра „Солисит Београда“. Диригент је био Евгениј Суслов.
Првакиња опере Народног позоришта Јасмина Трумбеташ за Спутњик каже да је извођењу арија из Вивалдије опере посвећене српском грофу претходило прелепо истраживање. Била је, каже, скептична, када ју је амбасадор Љиљана Никшић позвала да пева. Није знала да опера постоји:
"Нису знале ни колеге које се посебно баве бароком, а ја сам толико сам толико одушевљена грофом Савом Владиславићем Рагузинским, да бих се сад вратила у то време. Поштовало се оно што раде уметници, а он, подржао је Вивалдија да напише и први пут изведе оперу „Истина у искушењу“. Част ми је што ћу певати њене арије тачно 305 година од када је први пут изведена. И веома драго што ће са мном бити и колеге из Русије.
Дело за анђела чувара илирске регије
Био је 26. октобар 1720. године, премијерно је, током карневала, у једном од главних венецијанских позоришта, Театру „Сент Анђело“, изведена опера која је изазвала велико интересовање. Компоновао је Антонио Вивалди.
Три века касније, током истраживања у дигиталној архиви Конгресне бибиотеке у Вашинготну, потомак Саве Владиславића, Бранко Вукомановић, на либрету наишао је на запис на староиталијанском дијалекту. Била је то Вивалдијева посвета српском грофу „који га је узео под заштиту“.
Али не само њега, већ је и „анђео чувар илирске регије, чије познаје древно и јасно порекло; које по обе линије потиче право од првих господара, деспота и грофова тако ратничке и славне нације“.
Опера „Истина у искушењу“ (La verità in cimento) пронађена је тек 2006. године у Италији, али је истраживачима промакло словенско име на посвети, због чега је овај податак и остао непознат. Откривено је да је гроф Сава подржао и рад на опери и њено премијерно извођење.
Припреме за извођење непознатог дела
Јасмина Трумбеташ каже да није било лако припремити арије из до сада непознатог дела, посебно зато што је реч о барокној музици, посебног стила извођења;
„Сасвим је другачије од Моцарта, Вердија или Пучинија. Певала сам старе мајсторе и барок, још у средњу школи и на Академији, није ми непознаница, али то је заиста посебан стил интерпретације. Кад сам позвана, прво сам тражила по интернету, не бих ли нашла податке о свему томе, врло мало има. Срећом, нашла сам једно извођење, студијски снимак, тако да сам имала прилику да је преслушам“.
Примадона додаје да је у сецнарију ове приче реч о борби за престо. Одвија се у измишљеном Орму, на обали реке Инда. Султан Мамуд има два сина Зелима и Мелинда рођеног из љубавне везе са робињом Дамиријом. Султан је, да би избегао срамоту, заменио децу, Мелиндо је одрастао као наследник, а прави син Зелим као обичан грађанин. Пред крај живота, жели да истина изађе на видело, али то изазива низ сукоба.
„Кад сам преслушала оперу, видела сам да је подела предвиђена за колоратурне женске гласове, што ја нисам, али није да не могу то да изведем. Изабрала сам две арије које су ми се допале, које сам и сматрала да могу да изнесем. Консултовала са колеге, диригенте који се баве бароком. Мало по мало, пробе, и дошли смо до извођења Вивалдија са посветом Сави Рагузинском у Србији“.
Српска премијера у граду који је Сава задужио
Наша оперска дива успела је да пронађе и Вивалдијев манускрипт који је лично писао, али је, каже, јако нечитак и не може да се употреби. Партитуруе морају да се среде за оркестар. Али и то је нашла за арије које је одабрала, редиговао их је један руски композитор.
„Случај је хтео да их премијерно изведем
прошлог викенда у Сремским Карловцима, током посете делегације из
града који је основао Сава Владиславић,
Тројицкосавска, данас Кјахте. Сава је помагао Карловце и градови су сада побратитими. Певала сам у оквиру Дана Москве у Београду и у Нишу. Гостовале су и колеге из Русије. Много ми је драго што ће ова опера сада моћи да се чује и у Русији“, каже.
Првакиња опере Народног позоришта додаје да је рад на Вивалдијевој опери посвећеној Сави Рагузинском инспирисао да почне да ради на припреми концерта у част великог композитора. Биће то целовечерњи концерт његове барокне музике, а делови опере посвећене српском грофу биће назаобилазни.