https://sputnikportal.rs/20251124/sta-je-predvidjeno-izmenama-zakona-o-javnom-tuzilastvu--1192827918.html
Шта је предвиђено изменама Закона о јавном тужилаштву
Шта је предвиђено изменама Закона о јавном тужилаштву
Sputnik Србија
Нацртом закона о изменама и допунама Закона о јавном тужилаштву предвиђено је враћање института упућивања јавних тужилаца из нижих у виша јавна тужилаштва... 24.11.2025, Sputnik Србија
2025-11-24T11:56+0100
2025-11-24T11:56+0100
2025-11-24T11:56+0100
друштво
друштво
србија – друштво
тужилаштво
закон
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/01/18/1133609754_0:145:3123:1902_1920x0_80_0_0_d822c46078cc1dd3f6257c74ac858b5f.jpg
Одредбе о упућивању јавних тужилаца из основних у виша јавна тужилаштва на период од три године укинуте су законским изменама из 2023. године, што је изазвало доста проблема у раду и функционисању јавнотужилачке организације, услед неконтинуираног избора јавних тужилаца од стране Високог савета тужилаштва у протекле две године. У том смислу Нацрт, у који је Танјуг имао увид, прописује да јавни тужилац може из оправданих разлога и уз своју писану сагласност бити привремено упућен у друго јавно тужилаштво истог, непосредно вишег или непосредно нижег степена најдуже на три године, као и да може бити поново упућен у исто јавно тужилаштво. Такође, јавни тужилац вишег или апелационог јавног тужилаштва може, уз своју писмену сагласност, бити привремено упућен у јавно тужилаштво посебне надлежности на три године и може бити поново упућен у исто јавно тужилаштво. Јавни тужилац који се упућује у непосредно више јавно тужилаштво или у тужилаштво посебне надлежности мора испуњавати законом предвиђене услове за избор у јавно тужилаштво у које се упућује, предвиђа Нацрт. Даље, прописује се да решење о упућивању доноси Високи савет тужилаштва, а не Врховни јавни тужилац како је то сада случај. Одлуку ће Савет доносити уз претходно прибављено мишљење главног јавног тужиоца јавног тужилаштва у које се упућивање врши. Решење Савета мора да буде образложено, наводи се у Нацрту. Када су у питању приговор против обавезног упутства за рад и поступање у поједином предмету, приговор против решења о супституцији и приговор против решења о деволуцији остаје законско решење да о њему одлучује комисија Високог савета тужилаштва, с тим што се предложеним изменама прописује да њу чини "седам чланова уз уважавање заступљености тужилаштва". Нацрт је предвидео и измене одредби које се односе на приговор јавног тужиоца против одлуке о годишњем распореду послова у јавном тужилаштву или одлуке о његовој измени, тако што се овај приговор више не би подносио Високом савету тужилаштва већ непосредно вишем главном јавном тужиоцу, који ће бити дужан да донесе одлуку о приговору у року од 30 дана од дана достављања приговора. Уколико он то не учини у наведеном року, сматраће се да је приговор одбијен, наводи се у Нацрту. Такође се прописује да о приговору против одлуке коју је донео Врховни јавни тужилац одлучује колегијум Врховног јавног тужилаштва. Нацрт предвиђа и да уколико Врховном јавном тужиоцу престане та функција, Високи савет тужилаштва поставља вршиоца функције Врховног јавног тужиоца, док Врховни јавни тужилац не ступи на јавнотужилачку функцију, а најдуже на једну годину и прописује да исто лице не може бити поново постављено за вршиоца функције Врховног јавног тужиоца. Ако главном јавном тужиоцу престане та јавнотужилачка функција, ВСТ поставља вршиоца функције главног јавног тужиоца, док главни јавни тужилац не ступи на јавнотужилачку функцију, а најдуже на три године, наводи се у Нацрту и додаје да исти тужилац може бити поново постављен за вршиоца функције главног јавног тужиоца. "За време вршења функције Врховног јавног тужиоца и главног јавног тужиоца, јавни тужилац је изједначен у правима и обавезама са Врховним јавним тужиоцем, односно главним јавним тужиоцем", прецизира се у Нацрту. Изменама из Нацрта даје се могућност да главни јавни тужилац буде поново биран на мандат од шест година. Када је у питању рад колегијума јавног тужилаштва, Нацртом предвиђа укидање две одредбе којима је сада прописано да Колегијум даје мишљење о предлогу извештаја о раду јавног тужилаштва за претходну годину, као и мишљење о предлогу плана и програма рада јавног тужилаштва за наредну годину. Нацртом измена Закона о судијама предвиђена је само једна промена и тиче се враћања могућности да председник суда може да буде биран на још један мандат од пет година.Погледајте и:
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/01/18/1133609754_197:0:2926:2047_1920x0_80_0_0_ef241c191e1f7bf4f5b79740b8e52698.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
друштво, србија – друштво, тужилаштво, закон
друштво, србија – друштво, тужилаштво, закон
Шта је предвиђено изменама Закона о јавном тужилаштву
Нацртом закона о изменама и допунама Закона о јавном тужилаштву предвиђено је враћање института упућивања јавних тужилаца из нижих у виша јавна тужилаштва. Предвиђеним изменама Врховном јавном тужиоцу се одузима дискреционо право одлучивања о упућивању, тако што ће одлуку о томе убудуће доносити Високи савет тужилаштва.
Одредбе о упућивању јавних тужилаца из основних у виша јавна тужилаштва на период од три године укинуте су законским изменама из 2023. године, што је изазвало доста проблема у раду и функционисању јавнотужилачке организације, услед неконтинуираног избора јавних тужилаца од стране Високог савета тужилаштва у протекле две године.
У том смислу Нацрт, у који је Танјуг имао увид, прописује да јавни тужилац може из оправданих разлога и уз своју писану сагласност бити привремено упућен у друго јавно тужилаштво истог, непосредно вишег или непосредно нижег степена најдуже на три године, као и да може бити поново упућен у исто јавно тужилаштво.
Такође, јавни тужилац вишег или апелационог јавног тужилаштва може, уз своју писмену сагласност, бити привремено упућен у јавно тужилаштво посебне надлежности на три године и може бити поново упућен у исто јавно тужилаштво.
Јавни тужилац који се упућује у непосредно више јавно тужилаштво или у тужилаштво посебне надлежности мора испуњавати законом предвиђене услове за избор у јавно тужилаштво у које се упућује, предвиђа Нацрт.
Даље, прописује се да решење о упућивању доноси Високи савет тужилаштва, а не Врховни јавни тужилац како је то сада случај.
Одлуку ће Савет доносити уз претходно прибављено мишљење главног јавног тужиоца јавног тужилаштва у које се упућивање врши. Решење Савета мора да буде образложено, наводи се у Нацрту.
Када су у питању приговор против обавезног упутства за рад и поступање у поједином предмету, приговор против решења о супституцији и приговор против решења о деволуцији остаје законско решење да о њему одлучује комисија Високог савета тужилаштва, с тим што се предложеним изменама прописује да њу чини "седам чланова уз уважавање заступљености тужилаштва".
Нацрт је предвидео и измене одредби које се односе на приговор јавног тужиоца против одлуке о годишњем распореду послова у јавном тужилаштву или одлуке о његовој измени, тако што се овај приговор више не би подносио Високом савету тужилаштва већ непосредно вишем главном јавном тужиоцу, који ће бити дужан да донесе одлуку о приговору у року од 30 дана од дана достављања приговора. Уколико он то не учини у наведеном року, сматраће се да је приговор одбијен, наводи се у Нацрту.
Такође се прописује да о приговору против одлуке коју је донео Врховни јавни тужилац одлучује колегијум Врховног јавног тужилаштва.
Нацрт предвиђа и да уколико Врховном јавном тужиоцу престане та функција, Високи савет тужилаштва поставља вршиоца функције Врховног јавног тужиоца, док Врховни јавни тужилац не ступи на јавнотужилачку функцију, а најдуже на једну годину и прописује да исто лице не може бити поново постављено за вршиоца функције Врховног јавног тужиоца.
Ако главном јавном тужиоцу престане та јавнотужилачка функција, ВСТ поставља вршиоца функције главног јавног тужиоца, док главни јавни тужилац не ступи на јавнотужилачку функцију, а најдуже на три године, наводи се у Нацрту и додаје да исти тужилац може бити поново постављен за вршиоца функције главног јавног тужиоца.
"За време вршења функције Врховног јавног тужиоца и главног јавног тужиоца, јавни тужилац је изједначен у правима и обавезама са Врховним јавним тужиоцем, односно главним јавним тужиоцем", прецизира се у Нацрту.
Изменама из Нацрта даје се могућност да главни јавни тужилац буде поново биран на мандат од шест година.
Када је у питању рад колегијума јавног тужилаштва, Нацртом предвиђа укидање две одредбе којима је сада прописано да Колегијум даје мишљење о предлогу извештаја о раду јавног тужилаштва за претходну годину, као и мишљење о предлогу плана и програма рада јавног тужилаштва за наредну годину.
Нацртом измена Закона о судијама предвиђена је само једна промена и тиче се враћања могућности да председник суда може да буде биран на још један мандат од пет година.