00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 26.08.2021
ДРУШТВО
Друштвене теме, занимљиве приче, репортаже, догађаји, фестивали и културна дешавања из Србије, и остатка света

Ово је позив да градимо тврђаву: Страшно српско страдање која се окончава победом и – Васкрсењем

© Фото : Продукција РежимСнимање серије "Тврђава"
Снимање серије Тврђава - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
Пратите нас
Серија „Тврђава“ је задужбина оних који су је стварали, али и позив да градимо тврђаву Духа Светога - Цркву као заједницу љубави. Она је молитва за страдалнике, оне који носе крст тог великог страдања, али и молитва за генерације које долазе. Говори о поразима, а завршава се победом - Васкрсењем. Једнако је важно и што позива на дијалог.
Ово су речи свештеника Дарка Николића на трибини „Душа Тврђаве“ одржаној крајем прошле недеље у Дому културе „Студентски град“:
„Тврђава“ позива на дијалог, да коначно сазнамо шта нам се десило. Позива на истински дијалог, а он подразумева молитвени дух. Јер молитва није ништа друго него – дијалог“.
Док полемика о документаристичком, историјском и политичком аспекту догађаја које описује серија РТС-а „Тврђава“ не јењава на друштвеним мрежама и у телевизијским емисијама, отац Дарко отворио је причу о њеним духовним порукама, које су, верује, изнад свега.
Старешина параклиса Светог Јована Златоустог у Студентском граду, са благословом патријарха српског Порфирија, окупио је студенте и креаторе „Тврђаве“, сценаристе Горана Старчевића и Мирка Стојковића и редитеља Сашу Хајдуковића.
© Фото : Милорад Марковић/ДКСГЗбог великог интересовања, трибина је из мале сале Дома културе "Студентски град" пресељена у библиотеку
Због великог интересовања, трибина је из мале сале Дома културе Студентски град пресељена у библиотеку - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
Због великог интересовања, трибина је из мале сале Дома културе "Студентски град" пресељена у библиотеку

Умирање и поновно рађање

Јереј Николић, који је и водио трибину, најпре се осврнуо на глави лик - Луку Башу, око чије судбине и љубавне приче са Хрватицом Даријом, у контексту друштвено-политичких прилика земље која се распада, је изграђена серија.
„Његово одрастање и сазревање прати читав низ симболичних ’’умирања и рађања’’. Одраста кроз ломове. Дечак у њему „умире’’ рањавањем на ратишту, а поново се роди у болници на опоравку. Хромост је трајни траг његове ране која је последица греха, историје, наслеђа. Када се ослободи Дилпаре, принца таме тог времена и простора, и доноси одлуку да иде другим путем, препливавајући Дрину, као да се крсти у новог себе. У манастиру почиње да открива истину о себи, пореклу, породици, свету у коме је одрастао“, приметио је свештеник и додао да овај лик има свеобухватни значај, јер Лукино одрастање, падови и ломови, представљају наш лични, али и колективни пут.
У паду Крајине, протериванју 250 хиљада Срба из Хрватске, види јасну библијску паралелу као трагедију једног народа, епских размера. Према његовом тумачењу Лука и током те трагедије симболично тражи воду као алегорију на духовну жеђ. Покајање пред свештеником је његов чин уласка у истински живот, зрелост.
© Фото : Милорад Марковић/ДКСГГоран Старчевић, сценариста серије "Тврђава"
Горан Старчевић, сценариста серије Тврђава - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
Горан Старчевић, сценариста серије "Тврђава"

Последице греха предака

Посебан сегмент разговора односио се на трансгенерацијско преношење последица греха кроз лажну веру, опредељења и одлуке које су доношене у претходним генерацијама. А они који у овој причи доносе важне одлуке, не знају за Бога.
На питање да ли је Дилпара својеврсни Јуда, сценариста Горан Старчевић каже да се тај лик може и тако тумачити:
„Већина његових поступака иде из неке себичне љубави према свом сину, пристаје на разне дилове и пактове са ђаволима због којих ће многи људи патити, у племенитој намери да спасе свог сина. На крају га давањем кључева од свог аутомобила практично шаље у смрт и код гледаоца изазива емпатију, упркос томе што је многе унесрећио својим издајама“, рекао је Старчевич.
Он је подсетио да и у античким драмама постоји проклетство предака, које се рефлектује на наследника.
© Фото : Милорад Марковић/ДКСГПрофесор Факултета драмских уметности, др. Мирко Стојковић, који је кратор серије
Професор Факултета драмских уметности,  др. Мирко Стојковић, који је кратор серије - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
Професор Факултета драмских уметности, др. Мирко Стојковић, који је кратор серије

Издаја због љубави или себичности

Друга линија последица греха, како је приметио јереј Николић, је наш однос према садашњем тренутку, несвест о дешавањима у другом делу државе, несвест о постојању другог, потреби да му се помогне, несвест о границама свога бића. Греха не - љубави, немогућности да направи искорак ка другом
Старчевић каже да је немар људи у Београду приказан у сцени у којој разговарају Београђанин Петар и Никица из Книна.
"Многи људи до рата нису ни знали да Срби живе у Хрватској. Да ли је то лични или немар система који није хтео да људима представи сазнање о припадницима свог народа ван Србије, не знамо“, приметио је Старчевић, који је студент Факултета драмских уметности.
Његов професор Мирко Стојковић каже да овај „грех“ добрим делом спада у замену теза:
„Направљена је замена теза око тога ко је водио ратове деведесетих, да је то била борба за Велику Србију. У том наративу прескаче се део да су Срби живели у Хрватској и на другим територијама где су били ратови. Млађој генерацији делује као да смо ми кренули у освајање, да би их окупирали“.
Млади присутни на овој трибини показали су да врло добро баратају чињеницама о догађајима из времена када нису били ни рођени.
Њихова опсервације, емотивни осврти на серију и питања ауторима осветлили су и друге тематске слојеве и духовне поруке серије.
Професор Стојковић је говорио и о синергији, заједничком раду, посвећености и окретању једних ка другима, људи који су радили на овом пројекту, учинили да серија има рекордну гледаност од прве епизоде.
© Фото : Продукција РежимЉубомир Бандовић у улози Веселина Дилпарића
Љубомир Бандовић у улози Веселина Дилпарића - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
Љубомир Бандовић у улози Веселина Дилпарића

Колорит два света који се сударају

Хајдуковић, који је о „Души Тврђаве“ говорио путем видео линка из Бањалуке, посебно се осврнуо на игру светла и теме, како су је замислили креатори серије, а која је, судећи по реакцијама посетилаца трибине, оставила јак утисак на гледаоце.
Београд је оличен у персонофикацији ’’кнеза таме’’ у чије канџе упада антихерој Лука, али и цео народ Крајине која је осветљена и чиста.
Занимљиву игру светла и таме ликова и предела, два света који се сударају, аутори су нагласили и када главни лик гледа монахе како се моле и упознаје нови свет који не заслепљује, потпуно је другачији од таме Београда и светлости Книна.
„Моја идеја је била да то буде један филм, а два света која се сударају, свет у подруму у коме Игор држи шпијуна Мићка, више припада Београду него Книну, тренутак када се Дилпара појављује исто је више Београд него Книн. То смо имали као јасан концепт, а ипак смо пазили да не изгледа као друга серија, да се не осети разлика, све до екстремних употреба боја као што је црвенило”, рекао је Хајдуковић, који је открио и техничке детаље помоћу којих је дошао до посебног светла, сцене у Книну забележене су старим објективима, као у остварењу „Кум“, како би се добио утисак носталгичног.
© Sputnik / Сенка МилошОтац Дарко Николић организовао је и водио трибину "Душа Тврђаве"
Отац Дарко Николић организовао је и водио трибину Душа Тврђаве - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
Отац Дарко Николић организовао је и водио трибину "Душа Тврђаве"

Тврђава је Христос

Главни јунак сину даје име Гаврило по Архангелу Гаврилу, приметио је модератор, уз подсећање да је он благовесник спасења. Серија се и завршава васкршњим ручком преживелих протагониста, пре којег се отац и син моле пред иконом архангела, а последњи кадар показује нови живот у утроби, љубав и наду, победу живота.
Серија која почиње „Крајем“, а завршава „Почетком“, јасно алудирајући на смрт и живот, гледаоце све време држи у атмосфери Великог петка, али нас и уводи у атмосферу Васкрсења.
Отац Дарко Николић каже да њена завршна сцена има литургијски, а тиме и есхатолошки карактер. Она оприсутњује атмосферу Царства Божјег:
„У хришћанству се тврђавом назива Христос, Богородица, назива се црква, али тврђава на коју је главни јунак позван да је сагради подразумева да кроз свој унутрашњи, ствара и спољни свет у коме ће бити простора за другог. Тврђава није зид који раздваја, већ душа која иде другоме у сусрет, која нас међусобно спаја, уводи у јединство и заједништво са другим“.
Он за Спутњик каже да су га након трибине контактирали студенти из Бањалуке са жељом да се овакав догађај одржи и на њиховом универзитету.
© Фото : Александар Летић/Продукција Режим"Тврђава" је приача о издаји српског народа у Крајини, али је пре свега прича о Луки и Дарији
Тврђава је приача о издаји српског народа у Крајини, али је пре свега прича о Луки и Дарији - Sputnik Србија, 1920, 28.12.2025
"Тврђава" је приача о издаји српског народа у Крајини, али је пре свега прича о Луки и Дарији
Погледајте и:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала