00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
НОВИ СПУТЊИК ПОРЕДАК
20:00
60 мин
ЕНЕРГИЈА СПУТЊИКА
Упутство је на снази, чиме трговци ризикују да се нађу на „црној“ листи
16:00
30 мин
НОВИ СПУТЊИК ПОРЕДАК
Шта ће бити с Немачком
17:00
60 мин
ВЕСТИ
Мартенс - гласноговорник немачког става за припреме рата са Русијом
19:47
18 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
НАУКА И ТЕХНОЛОГИЈА

За здравље новорођенчета важно је и како се отац храни

CC0 / Слика генерисана вештачком интелигенцијом / храна
храна - Sputnik Србија, 1920, 12.08.2026
Пратите нас
Све је више доказа о штетности ултрапрерађене хране, индустријских производа ниске нутритивне вредности који се повезују с низом болести. Ново истраживање сада показује да ризици такве исхране не погађају само особу која је конзумира, него се могу пренети и на идућу генерацију, и то преко оца.
Студија бразилских научника упућује на то да очева исхрана пре зачећа може утицати на здравље и телесну композицију детета, пише ScienceAlert.
„Здрављу и исхрани мајке пре, током и након трудноће придаје се велика пажња, но о улози очеве исхране мало се говори“, каже нутриционистички епидемиолог Даниела Сарторели са Универзитета у Сао Паулу. „Наше истраживање показује да је и она изузетно важна за здравље детета.“

Методологија истраживања

Тим Даниеле Сарторели пратио је 43 породице – мајку, оца и новорођенче. У истраживање су прво укључили труднице, а затим су позвали и њихове партнере. Током студије, родитељи су два пута дали детаљне податке о свему што су јели и пили у претходна 24 сата.
На основу тога, научници су израчунали колики је проценат енергије у њиховој исхрани долазио из ултрапрерађених намирница.
Након рођења деце, тим је спровео детаљна мерења одојчади која су укључивала порођајну тежину, дужину, обим тела те дебљину кожних набора ради процене телесне масноће.

Веза с телесном масом одојчади

Анализа је показала да је већи унос ултрапрерађене хране код очева био повезан с већом порођајном тежином беба. Та су деца такође имала већу тежину у односу на дужину те дебље кожне наборе на бедама и боковима.
„Иако студија није утврдила пораст укупне телесне масти, него накупљање масти у одређеним деловима тела, резултати упућују на то да квалитет очеве исхране може утицати на развој фетуса“, појашњава Сарторели. „То је значајно јер је ултрапрерађена храна у просеку чинила 30 одсто укупног енергетског уноса очева у нашој студији. Притом се то посебно односило на месне прерађевине, заслађена пића и кекс.“

Лоша исхрана очева повезује се с променама у квалитету сперме

Аутори студије наглашавају да њихови подаци показују корелацију, а не узрочно-последичну везу. Ипак, откриће се надовезује на све већи број доказа да очев стил живота може утицати на развој детета и пре зачећа. Вероватни механизам су епигенетске промене које се преносе спермом.
„Лоша исхрана очева повезује се с променама у квалитету сперме и епигенетским маркерима, а то доводи до веће вероватноће метаболичких поремећаја код потомства“, наводе истраживачи.
„Ултрапрерађена храна позната је по свом упалном потенцијалу. Она повећава производњу реактивних кисеоничних једињења која подстичу упалу, а то може директно утицати на квалитет и покретљивост сперматозоида. Епигенетске промене, посебно метилација ДНК коју преноси сперма, могући су механизам који објашњава како очева изложеност факторима средине може утицати на развој потомства.“
Један од путева могао би укључивати ген IGF-II. Тај ген, који деца наслеђују од оца, кодира протеин кључан за раст фетуса.
„Претходне студије показале су да прехрамбене навике оца могу биохемијски модификовати овај ген у сперми“, каже главна ауторка и нутриционистички истраживач Маријана Карваљо. „Исхрана богата ултрапрерађеном храном може створити упално окружење у телу, што утиче на квалитет сперме и мења експресију гена који ће се пренети на дете.“

Значај исхране оба родитеља

Иако су потребна даља истраживања како би се потврдила епигенетска хипотеза, научници поручују да би сви који планирају породицу требали размислити о томе како њихова исхрана утиче на будуће дете.
„Квалитет очеве исхране пре зачећа има значајан утицај на здравље детета“, закључује Сарторели. „Ови резултати подстичу опсежнија истраживања и наглашавају потребу да се у саветовање о планирању породице укључе и мушкарци, а не само жене.“
Погледајте и:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала