Србији се на путу ка ЕУ може испречити још једна велика препрека — народ

Старе земље чланице ЕУ су суздржане, а чак и супротстављене политици проширења. Такав је случај у две водеће чланице ЕУ — Немачкој и Француској, мада значајан скептицизам можемо да видимо и у Белгији и Холандији, као и у Аустрији.
Sputnik

Аустријски дневник „Кроне“ преноси да су Аустријанци скептични према плановима Европске комисије да се ЕУ прошири на земље Западног Балкана — као што то показује најновија анкета Аустријског друштва за европску политику.

Будимпешта брани четири полуге, део ЕУ страхује од Орбана, на добитку Србија и Русија

Највише би био поздрављен приступ Босне и Херцеговине: 31 одсто анкетираних је за то, 35 одсто је против, 24 одсто је индиферентно, преостали нису навели ништа.

Кад је реч о другим кандидатима, одобравање је још мање: само 29 одсто испитаних жели да види Србију у ЕУ, 45 одсто је против тога. А док је против приступа Албаније још 2012. било 68 одсто испитаних, сада је таквих ’само‘ 45 одсто. Девет одсто анкетираних грађана је за приступ Турске ЕУ, а 76 одсто — против њега.

Различити погледи старих и нових чланица

Јесу ли резултати тог истраживања одраз општег расположења у ЕУ, тачније, какво је стање у земљама које су пријему нових чланица мање наклоњене од Аустрије која стално подржава пут Србије у ЕУ?

Не постоји нешто што можемо да назовемо опште расположење у ЕУ према питању проширења, констатује за Спутњик Александар Митић из Центра за стратешке алтернативе, јер чланице ЕУ и јавна мњења у њима доста различито гледају на политику проширења. Прва и основна подела је између старих и нових чланица ЕУ, односно оних западних држава које су постале чланице у 20. веку и оних држава које су то постале почетком 21. века.

Старе земље чланице ЕУ су, опште гледано, суздржаније, чак и супротстављене политици проширења, и како наводи Митић, такав је случај у две водеће чланице ЕУ — Немачкој и Француској, мада значајан скептицизам можемо да видимо и у Белгији и Холандији, као и у Аустрији.

„Лидери Немачке и Француске, Ангела Меркел и Емануел Макрон, имају двоструку реторику кад је у питању проширење. С једне стране, домаћој публици шаљу поруку да је било какво даље проширење на далеком штапу, а са друге стране према јавности на Западном Балкану, а нарочито према Србији, шаљу позитивне сигнале. И ти сигнали су, међутим, веома јасно упућени не због истинске жеље за проширењем колико због геополитичког интереса који се тичу пре свега притиска да се ограничи утицај Русије и Кине. Дакле, њихова реторика има чисту геополитичку функцију“, прецизира Митић за Спутњик.

У земљама Централне и Источне Европе, односно у новим чланицама ЕУ, према Митићевом тумачењу, постоји знатно позитивнији поглед на проширење, односно ту и даље постоји ентузијазам који се наслања на њихово скорашње искуство из проширења 2004 и 2007. Међутим, и међу овим чланицама, како сугерише Митић, имамо разлике када је реч о условљавању појединих чланица. Тако, на пример, Пољска и балтичке државе генерално подржавају проширење али, на пример, експлицитно траже отклон Србије од Русије.

Нова порука Србији из Париза: Не дамо вам у ЕУ, а не смете ка Русији

„Све у свему, постоје чланице ЕУ које дају јасну подршку проширењу од малих држава попут Кипра, Малте, Луксембурга, до средњих европских држава попут Грчке, Чешке и Мађарске, али расположење у две највеће европске државе остаје негативно, те би требало очекивати даља тврда условљавања Србије и према питању Поглавља 35 око Косова и према питању 31 око спољне политике и према питању Поглавља 23 око владавине права како би се проширење што више одужило. Али, истовремено, како би се држала контрола и притисак пре свега на Београд да у наредном периоду смањи утицај Русије и Кине у региону“, јасно указује Митић.

Бојазан од јефтиније радне снаге

С друге стране, Предраг Рајић из Центра за друштвену стабилност сматра да истраживања јавног мњења треба узимати са задршком и њихови резултати могу битно да варирају у зависности од тога ко их спроводи и на ком узорку. Међутим, независно од тог неког општег става, он је мишљења да јавно мњење западноевропских држава, укључујући ту и Аустрију, јесте скептично спрам примања нових држава чланица у пуноправно чланство ЕУ.

Оно што је помало забрињавајуће са аспекта Србије, која има стратешки циљ прикључења ЕУ, додаје Рајић, јесте да у Аустрији која би требало да има нешто наклоњеније јавно мњење према њој није ситуација на нивоу који би задовољио Београд.

Кларк, Билт, Олбрајтова… Зашто су се баш ових дана пробудили јастребови

„Сматрам да у принципу то није ништа ново и да тај раскорак између става јавног мњења и става политичких елита у државама ЕУ, кад је у питању њено проширење, није нешто што нас може изненадити. Наиме, свакако је велики утицај на такав став остварила избегличка криза јер је велики број људи који су дошли у државе ЕУ помало унео скепсу у јавно мњење тих земаља кад је на дневном реду пријем нових држава“, сматра Рајић.

Ту такође треба имати у виду да је велики број грађана источноевропских земаља, а поготово рецимо оних које су примане након 2004 — Румуније, Бугарске и Хрватске, отишао у земље старе ЕУ, па је према Рајићевом мишљењу вероватно то изазвало одређену бојазан од самих радника у Аустрији зато што се плаше да би могли да изгубе своје послове.

„Оно што је у читавом овом контексту позитивно за Србију јесте чињеница да Аустрија није држава која мора да расписује референдум кад је у питању пријем нових држава чланица“, истиче Рајић за Спутњик. 

Јасно је да све док смо у процесу чији је завршетак прилично далеко, а наравно, не говоримо о периоду 2025. јер је то датум коме се супротстављају чак Француска и Немачка врло јасно, елите ће, према мишљењу Александра Митића, говорити једну ствар, односно, биће генерално за проширење у некој општој реторици, али ће тек у неком наредном периоду, како се будемо приближавали окончању тог процеса и конкретном проширењу, све више утицаја имати јавно мњење.

Маске су пале: Американци издиктирали Европи ултиматум за Србију

„И сасвим је могуће да ће у том тренутку негативан став јавног мњења, а тешко је да ће се он променити у неком средњерочном периоду, бити искоришћен на један и други начин. Или према питању утицаја на званични став или према питању одржавања референдума у одређеним државама. Дакле, да ће се на основу стања и негативног става јавног мњења практично још више померати тај датум уласка држава у ЕУ“, конкретан је Митић.

С друге стране, Рајић не верује да ће Србија због себе бити у проблему да приступи ЕУ и да је, објективно гледано, већ данас спремнија за ЕУ него и неке чланице. Међутим, и он каже да до времена пријема има још доста и да се до тада ситуација може изменити било у једном било у другом правцу у државама чланицама ЕУ.

Коментар