Ништа више није исто: Русија и Кина показују како је сукоб у Сирији променио свет

Кина и Русија стварају баланс снага у међународним односима, не дозвољавајући западном блоку да у Сирији користи механизме које је користио током југословенске кризе, оцењује др Душан Пророковић
Sputnik

„Сиријска криза је катализатор међународних односа и промена у глобалној политици од 2011. године до данас“, изјавио је др Душан Пророковић са Института за међународну политику и привреду на округлом столу који је на овом институту организован под називом „Последице сиријског рата по међународни поредак и право“.

Према његовим речима, у историји Уједињених нација готово да није било примера на којем се тако јасно огледа промена у међународним односима, као што је то случај са дешавањима у Сирији.

Иза дамаског лава стоји руски медвед, али и кинески змај

„Из начина на који су се по питању кризе у Сирији постављале сталне чланице СБ УН и њиховог гласања у последњих седам година, очигледно је да Русија и Кина стварају равнотежу снага према САД, Великој Британији и Француској. Тако смишљено убрзавају трансформацију светског политичког система од једнополарног ка мултиполарном свету“, објашњава Пророковић.

Колико су ове промене драматичне и епохалне, додаје Пророковић, говори и чињеница да је Кина до 1997. године свега два пута уложила вето у СБ УН. Почетак кризе у Сирији 2011. године, међутим, мења све у наступу Кине на сцени Светске организације и у међународним односима, а пуно тога и у наступу Русије. 

„Од тада до данас чак дванаест предлога резолуција о сиријској кризи на седницама СБ УН није усвојено, захваљујући координисаном наступу Русије и Кине које су уложиле вето на сваки покушај САД да се осуди режим Башара Асада и да се успостави зона забрањених летова. Када ово упоредимо с југословенском кризом и деловањем Савета безбедности од 1991. до 1999, можемо видети да Русија и Кина данас чине све оно што нису чиниле током југословенске кризе“, примећује Пророковић.

Када је реч о тактици коју Запад примењује, додаје Пророковић, паралеле које се могу повући између југословенске и сиријске кризе су многобројне. Он као пример наводи покушај увођења резолуције о Сирији од стране западних земаља у новембру 2017. године која је, каже, идентична резолуцији о Сребреници и Жепи из 1994. године, када су зарад превенције хуманитарне катастрофе успостављене „зоне заштите“ под мандатом УН.  

Сирија се жалила СБ УН због бомбардовања њених положаја

„Такође, покушај западних земаља да 2012. године у решавање сиријске кризе уведу Арапску лигу идентичан је анексу Резолуције 1244 УН, у коме се говори да ће Европска унија бити један од фактора у решавању југословенске кризе. Занимљиво је и да су ове две земље 2014. године уложиле дупли вето на покушај укључивања Међународног суда правде у истрагу злочина у Сирији, поучене искуством у шта се претворио Хашки трибунал“, оцењује Пророковић.

Несумњиво је, категоричан је Пророковић, да Кина и Русија у потпуности стварају баланс снага у међународним односима, не дозвољавајући западном блоку да у Сирији користи механизме које је користио током југословенске кризе. Усклађивање спољнополитичког наступа двеју земаља види се, каже он, и из чињенице да су њихови амбасадори у својим наступима у Савету безбедности користили готово идентичну аргументацију.

„Они су инсистирали на поштовању територијалног интегритета и суверенитета Сирије, критиковали су унилатералне акције других земаља, а нарочито САД, износили су критике на рачун притисака на само једну страну у сиријској кризи, али и изражавали одређени степен резерве према непристрасности Међународног суда правде. Јасно је да су Русија и Кина у међународној арени опонирале западном блоку, ослањајући се на међународно право и принципе УН, а за ових седам година спречени су покушају да се у ’решавање‘ кризе укључе међународне организације за које су Москва и Пекинг процениле да би САД њима могле манипулисати“, каже Пророковић.

Како је Путин поново постао кључна фигура светске политике

Он додаје да су Русија и Кина за своје ставове добијале јасну и недвосмислену подршку осталих земаља чланица БРИКС-а. 

„Успостављање равнотеже снага се дакле одиграва између САД, Велике Британије и Француске, с једне, и Русије и Кине, које подржавају Бразил, Индија и Јужноафричка Република, с друге стране. Јасно да више не живимо у једнополарном свету, а западном блоку је све теже, готово немогуће, да намеће своја решења за регионалну безбедност у различитим крајевима света“, закључује Пророковић.

 

Коментар