Овако отварање директне авиолиније Ер Србије за четврти по величини кинески град оцењује др Драгана Митровић, професор београдског Факултета политичких наука и директор Центра за студије Азије и далеког истока на том факултету.
Директна линија привлачи кинеске инвеститоре
Према њеним речима, економски значај отварања ове линије је велики. Ер Србија ће бити конкурентна.
„Наш аеродром је већ постао локално чвориште за многе летове, укључујући и оне за САД; могуће је да то постане и за летове ка Кини. Летећемо преко руске територије – наши летови ће у том смислу бити конкурентни. Потребно је да кинеским партнерима на локалном нивоу осмислимо садржаје сарадње како би ти летови увек били пуни, како би привукли што више кинеских туриста, како би размена заиста постала интензивна“, каже професорка Митровић.
Гледано из угла Србије, кинески инвеститори из Тјенђина, првенствено они мањи и средњи, као и технолошки напредне компаније, требало би да буду упознате са могућностима које нуди наша економија.
„Да би то било могуће, морају да дођу у Србију, да чују за Србију. Тако да ова директна линија отвара велике могућности за најразличитије облике сарадње“, истиче Драгана Митровић.
Србија је најважнији савезник Кине у Европи
За др Александра Митића, научног сарадника у Центру за појас и пут Института за међународну политику и привреду, отварање директне авиолиније између Београда и Тјенђина још један је пример утврђивања, како каже, изванредне српско-кинеске сарадње.
„Мислим да су политички односи Београда и Пекинга последњих година у огромном успону. Постоји много разлога за тако нешто, а пре свега поштовање Кине према посебној спољнополитичкој оријентацији коју има Србија. Говорим о војној неутралности и врло јасном позиционирању које Србија има према одбијању Београда да се хармонизује са ЕУ по питању санкционисања, како Москве, тако и Пекинга. И, наравно, јако је важна и веома компатибилна политика Београда и Пекинга по питању територијалног интегритета и суверенитета држава“, наводи Митић.
Тренутно, Србија је највећи политички савезник Кине у Европи, додаје он.
Говорећи о економским користима отварања нове авиолиније ка Кини, Митић подсећа да Србија и Кина тренутно преговарају о закључивању споразума о слободној трговини. У том контексту, каже он, веома је важно да постоје директни летови између две земље.
„Мислим да ће на тај начин, уз визне олакшице, са директним летовима, са споразумом о слободној трговини, сарадња између две земље бити још више учвршћена. И мислим да ћемо праве ефекте свих ових активности, укључујући и директне летове, видети тек за неколико месеци или за годину-две, када се Кина коначно отвори након прилично дугог затварања због ковид мера“, закључује Митић.
Сарадња са Тјенђином је као да сарађујемо са неком државом
Авион Ер Србије који је за Тјенђин полетео у 10 часова ујутру 9. децембра, први је директан лет из Србије за Кину после 2000. године, када су летови укинути, а српска премијерка Ана Брнабић, која је испратила авион на београдском Аеродрому „Никола Тесла“, изјавила је да ће први лет од Београда до Кине додатно ојачати привредне везе две земље, довести нове инвеститоре, привући велики број туриста у нашу земљу, али и унапредити међуљудске односе два народа.
„Овај лет је показатељ да су добре ствари пред нама“, рекла је Брнабићева.
Тјенђин је четврти по величини град у Кини, са око 14 милиона становника и најзначајнија је лука на северу земље, преко које се снабдева престоница Пекинг, удаљена 117 километара. Заједно са Пекингом, Шангајем и Чонгћингом чини групу градова којима директно управља кинеска влада.
Према речима професорке Митровић, у економском, образовном и комерцијалном смислу, Тјенђин је изузетно важан град. То је као да је Србија отворила интензивну економску сарадњу са неком државом, закључује она.