Систем за трговину емисијама Европске уније (ЕУ ЕТС) предвиђа да авио-превозници купују карбонске компензације за сваку метричку тону угљен-диоксида које испусте у атмосферу, а ова правила важе за летове које почињу и завршавају се у Европском економском простору, Великој Британији и Швајцарској.
По садашњим прописима, авио-компаније добијају око половине ових компензација бесплатно, али овај уговор се завршава 2026. године, преноси Блумберг.
Почев од 2024. године, авио-компаније ће плаћати све више за карбонске компензације, а у року од три године ће њихови трошкови бити троструко већи.
Промене у ЕУ ЕТС ће смањити профит шест главних нискобуџетних авио-компанија - Рајанер, Изиџет, Виз Ер, Вуелинг, Еуровингс и Трансавиа за 77 одсто, а то ће довести до неизбежног повећања цена карата.
Авио-индустрија, која производи 2,5 одсто светских емисија угљен диоксида, према ЕУ плану „Дестинација 2050“, мораће да се трансформише у наредне три деценије тако да загађење буде сведено на нулу.
Да би се достигли ови циљеви, неопходне су инвестиције у инфраструктуру и авијацију будућности, као и коришћење алтернативних горива и технологија које отклањају угљен диоксид.
Трошкови ове транзиције су процењени на огромних 820 милијарди евра до 2050. године.
Већина технологије на коју план „Дестинација 2050“ рачуна, као што су авиони на струју или водоник, не може још да се користи.
Постоји много непознаница везаних за ову транзицију, али једно је сигурно: наредне деценије ће бити веома скупе и изазовне за ваздушни саобраћај, закључује Блумберг.