КУЛТУРА

Ретроспективна изложба фотографија Горанке Матић у Народном музеју Црне Горе: Искуство у гужви

Ретроспективна изложба фотографа Горанке Матић „Искуство у гужви” биће отворена 13. јуна у Народном музеју Црне Горе - Галерији уметности Миодраг Дадо Ђурић на Цетињу.
Sputnik
Оригинално приређена у Музеју савремене уметности у Београду 2021. године, изложба чији ју концепцију осмислила виши кустос Уна Поповић, до сада је гостовала у Новом Саду, Загребу и Бањалуци.
„Искуство у гужви” представља прву свеобухватну (ре)презентацију рада и остварења Горанке Матић која је на уметничкој и фотографској сцени присутна већ четрдесет година.
Од самих почетака, осамдесетих година прошлога века, рад Горанке Матић текао је паралелно у доменима новинске, репортажне и уметничке фотографије.
Из циклуса Дани бола и поноса 1980.

Хроничар и уметнички фотограф

Двострукост и диференцираност унутар њеног професионалног ангажмана – као, с једне стране, новинског хроничара музичких, ликовних и политичких догађаја и, с друге, посвећеног уметничког фотографа – допринеле су комплексном ауторском опусу.
Отуд и назив ове ретроспективне изложбе, чија је намера управо да се непретенциозно, помало и поетично, именује процес рада ауторке.
Иако су се теме и жанрови разликовали у зависности од ангажмана, али и природе интересовања, то није утицало на креативну позицију Горанке Матић већ, управо супротно, на уједначавање визуелног и семантичког приступа, који се огледа пре свега у једнако јасној ауторској концентрисаности како на људе тако и на догађаје и ситуације.
До професионалног ангажмана Матићеве као фотографа дошло је спонтано, а све је пратила и велика доза личне знатижеље и храбрости, па и склоност ка одређеној врсти активизма, жеља да се при важним културним и друштвеним дешавањима делује не само као фотограф на задатку и посматрач већ као активни учесник.
Аутопортрет испред кафане у Моравицама 1985.

Рок концерти и политички протести

Фотографисање унутар гужве актуелног тренутка, било да се ради о рок концертима осамдесетих или политичким протестима деведесетих, оспособило је Горанку Матићда на аутентичан начин пренесе драматику догађаја и психологију појединца, али и да истовремено поетику прилагоди тада савременим кретањима у фотографији и уметности.
Изложба „Искуство у гужви“ презентује ауторкино остварење у преко пет стотина фотографија и материјала друге природе (архива, документација, фото-есеји).
Поставка је подељена у пет целина: Прве ауторске изложбе и радови реализовани у медију фотографије, Фотографије рок концерата и протагониста новог таласа заједно са актерима ликовне сцене настале осамдесетих година у чијем је средишту био Студентски културни центар у Београду, Портрети (уметници, редитељи, писци, политичари и др), Десет година против (фотографије са политичких скупова, манифестација и протеста у Београду 1990–2000), Уметнички пројекти (пројекти Моравице, Матрилинеарно огледало, Меморабилије, Портрети са пријатељицама, Ожиљци).
Горанка Матић својеврсна је хроничарка збивања на уметничкој, културној, друштвеној и политичкој сцени ове земље.
Њена изложба у Музеју савремене уметности омогућила је увид у друштвене и културне околности некадашње државе Југославије, Србије и Београда, од почетка осамдесетих година па до почетка двехиљадитих.
КУЛТУРА
Они су видели будућност: Само је ентузијазам бригадира могао из песка да подигне Нови Београд
Коментар