КУЛТУРА

Гледа вас Велики брат: Орвел усред Београда

Као и сви репресивни системи којима цивилизација генерално корача, тако и ова представа је под будним оком Великог брата. То је све Џорџ Орвел написао и није никаква редитељкина мистификација само се дословно држи онога што је написано у роману, каже глумац Павле Пекић у сусрет премијери представе „1984“ у Београдском драмском позоришту.
Sputnik
Шпанска редитељка Алиa Луке поставила је на сцени Београдског драмског позоришта драматизацију чувеног романа Џорџа Орвела „1984“ чија је премијера заказана за 15. септембар.

Велики брат те гледа

Алиа Луке је одлучила да остане тајновита, да се не појављује у јавности и не говори о представи.
Све смо ближи опресивном тоталитарном систему у коме сви знају шта сте рекли или шта волите да једете
Једини њен наговештај представе јесте цитат: „1984 / Океанија /Савршен тоталитарни систем којим влада Велики брат / Моћ речи је довољна да контролише читаву нацију / Језик је крајње оружје уништења / Не постоји могућност да се замисли непослушност / Речи попут част, интегритет, морал , револуција,… су избрисани / Језик се мисли / Размишљање је опасно / Полиција мисли зна шта мислиш / Велики брат те гледа“.
Глумац Павле Пекић, који тумачи Винстона Смита, каже за Спутњик да је најзанимљивије у приступу шпанске редитељке то да не коментаришу репресивни систем у Орвеловом свету:
„Поставити репресивни систем на сцену а да делује живо је оно што је најзанимљивије. Настојали смо да направимо систем који је толико отуђен и далек од нас, али да га не коментаришемо, да коментар међу нама који играмо не буде мржња спрам тог система него једина реалност за коју ти људи знају. Публика може да коментарише тај систем, ми не можемо“.

Универзални глобални феномен

Он подсећа да су Орвелу често спочитавали да је писао о стаљинистичкој Русији:
„Орвел је и сам рекао да је то велика неистина и да није џабе главни град државе и којој живе Лондон. Он прича о једном универзалном глобалном феномену, о репресивним системима који су толико дистопични да се представљају као ултимативна утопија“.
У космосу постоји неки дух, нека сила коју никада нећете надвладати, а то је људски дух'
Пекић има утисак да смо упркос томе што „делује да смо наизглед ближи свим либералним вредностима - демократији, слободи, једнакости, ипак све ближи опресивном тоталитарном систему у коме сви знају шта сте рекли или шта волите да једете:
„Можда то није на начин на који је то Орвел описао, али свакако смо праћени од стране свих направа које имамо и плашим се да за нашу интиму која нужно подразумева тајновитост у будућности неће бити места. Савремена технологија има своје добре и лоше стране. Како може да појача могућност заједништва, подједнако може да нас отуђи једне од других. Може да нагласи репресивне механизме, а може да пружи слободу. Зависи од индивидуалних тежњи сваког“.

Поразиће вас људски дух

Пекић истиче да је Орвел одлично познавао људску природу:
„Када лик у соби 101, који мучи Винстона Смита, описује му како изгледати идеално друштво у будућности - 'Замисли чизму која гази људско лице заувек', Винстон му каже – 'То је немогуће. Нешто ће вас поразити. У космосу постоји неки дух, нека сила коју никада нећете надвладати, а то је људски дух'. Орвелов крај романа прилично је различит од онога што даје главном јунаку у уста, али нека публика дође да погледа представу или нека прочита роман“.
У контексту честих покушаја ревидирања историје, Пекић подсећа на још један цитат из романа „1984“: „Ко контролише прошлост, контролише будућност. Ко контролише садашњост, контролише прошлост“:
„Орвелова '1984' је данас важнија него средином 20. века када ју је написао. Страшно је колико је он прозорљиво видео будућност цивилизације. Ја сам можда неоправдани оптимиста, али се надам да постоји људски дух“.
У представи играју и Љубинка Кларић, Наташа Марковић, Паулина Манов, Нада Мацанковић, Љубомир Булајић, Мики Дамјановић, Иван Заблаћански, Стефан Радоњић, Амар Ћоровић. Специјални гост је Бранка Катић.
КУЛТУРА
У данашњем врлом новом свету Орвел више није фантастика – постао је реалност
КУЛТУРА
Oгледало у коме се види и наше време: Редитељ Ивица Буљан уочи премијере представе „Идиот“
Коментар