КУЛТУРА

Музеј савремене уметности: Изложба дела Надежде Петровић за Дан државности

У оквиру званичног обележавања Дана државности - Сретења Музеј савремене уметности приређује изложбу дела најзначајније српске сликарке Надежде Петровић, пионирке модернизма и једног од главних утемељивача српског модернистичког сликарства 20. века.
Sputnik
Изложбу „Надежда Петровић - Боје живота“ у Музеју савремене уметности ће свечано отворити 14. фебруара потпредседница Владе и министар културе Маја Гојковић.
Изложба представља један могући поглед на значајан опус Надеждиног сликарства у којем доминирају сви жанрови, од пејзажа, портрета, актова и фигуралних композиција, насталих током различитих уметничких периода њеног стваралаштва.
Надежда Петровић, Манастир Дечани, 1913
Циљ је упознавање публике са мањим сегментом њеног целокупног опуса, већином делима која чине део колекције Музеја савремене уметности у Београду, али и појединим делима из фонда Музеја града Београда, Галерије Матице српске и Музеја Југославије.
Надежда Петровић (1873 - 1915) је била свестрана личност која се бавила сликарством, фотографијом, педагошким радом, ликовном критиком, женском еманципацијом, колективним деловањем, као и друштвено-политичким питањима, у периоду историјских и уметничких превирања почетком 20. века.
Са временске дистанце дуже од једног века, уметност Надежде Петровић може се сагледати као пионирски подухват жене која је готово у свему чиме се бавила била предводница, а највише на уметничком пољу.
Надежда Петровић, Предео са воденицом, око 1906
Надеждин приступ сликарству је резултат школовања у Минхену и боравака у Паризу и Италији, али и константног враћања вољеној Србији, што ће се рефлектовати кроз теме које носе предзнак националног.
Њено сликарство препознато је као модернистичко и може се поделити на неколико периода: време школовања у Минхену, србијански период у више фаза, ранафаза када ствара у стилу импресионизма, и каснија када настају дела богатог колористичког експресионизма.
Потом одлази у Париз где наставља са усвојеним колоризмом и достиже потпуну зрелост, и на крају ратни период, у ком учествује као болничарка, слика дела инспирисана родним поднебљем, у стилу експресионистичког колоризма.
Надежда Петровић, Влачаре (Девојке), 1902 – копија
Сликала је са под‌једнаким интересовањем и уметничким жаром пејзаже, портрете и фигуралне композиције.
Заједнички именитељ за њено сликарство који и данас сви препознају је снага боје и геста, као лични ставови и живот, који су обојили пределе и људе српског поднебља са којег је потекла.
Улаз на изложбу биће бесплатан за све посетиоце у данима обележавања празника 14, 15. и 16. фебруара.
КУЛТУРА
Надежда Петровић: Национална хероина која је животом платила оданост свом роду /фото/
Коментар