Надежда Петровић: Национална хероина која је животом платила оданост свом роду /фото/
20:45 14.02.2023 (Освежено: 20:58 14.02.2023)
© Sputnik / Лола ЂорђевићНадежда Петровић
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Пратите нас
Поводом обележавања Дана државности Републике Србије, у Великој сали Народног музеја Србије вечерас је отворена изложба „Надежда Петровић. Модерност и нација“, приређена у част 150. годишњице рођења наше велике уметнице.
„Чврсто уверена да је врхунска уметност водич ка прогресу цивилизације, аутентичним стваралачким приступом интегрисала је српско сликарство у модерне европске токове крајем 19. и почетком 20. века. Храбро и бескомпромисно формирала је особен стил и постала инспирација савременицима и узор будућим генерацијама. Њен рад и друштвени активизам најбољи су пример како култура и уметност могу да помогну у савладавању ратних, социјалних, економских и других животних изазова, или да их барем учине лакшим“, истакла је потпредседница Владе Србије и министарка културе Маја Гојковић.
© Sputnik / Лола ЂорђевићИзложбу је отворила министарка културе Маја Гојковић
Изложбу је отворила министарка културе Маја Гојковић
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Министарка културе је, отворивши изложбу, рекла и да је Надежда Петровић била далеко више од врхунског сликара.
„Хуманиста и истински патриота, један од оснивача Кола српских сестара, у најтежим тренуцима по српску државу била је уз свој народ и његову војску. Цена коју је платила за своје пожртвовање и оданост свом роду била је најскупља - сам живот. Дуже од једног века над културном јавношћу лебди питање куда би је све одвео њен непресушни таленат, који је тек требало да се искаже у пуном сјају и обиму“, додала је Гојковић.
Аутори изложбе, проф. др Лидија Мереник и проф. др Игор Борозан, уз подршку музејског саветникa Евгеније Блануше и кустоса Јасмине Цукић, пружили су студиозне увиде у ликовни опус Надежде Петровић (1873-1915), који је на изложби представљен кроз хронолошкo-тематске целине.
© Sputnik / Лола ЂорђевићОтворена изложба "Надежда Петровић. Модерност и нација"
Отворена изложба "Надежда Петровић. Модерност и нација"
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Имајући у виду да је наша чувена сликарка развијала изразито самосвојан приступ сликарству и формирала аутентичан ликовни израз, који измиче идејама старије генерације и мишљењима њених савременика, поставка је осмишљена у складу са водећим темама и мотивима њеног сликарства.
„Србија је централна тачка идеолошког и уметничког деловања Надежде Петровић, која је гоњена сопственом импулсивношћу отишла испред уметности своје средине. Била је национална хероина већа од живота и уметности и утемељитељка модерне уметности 20. века у Србији“, истакла је на отварању Лидија Мереник.
Од слика земље и народа до модерних из Париза
Изложене су 102 слике у развојној линији од минхенског периода, слика земље и народа, импресионистичке епизоде и националног наратива, до дела која настају у Паризу, којима Надежда остварује победу модерне слике са превагом ликовног над идеолошким.
© Sputnik / Лола ЂорђевићНа изложби су представљена дела из збирке Народног музеја, као и из Музеја савремене уметности у Београду, Уметничке галерије Надежде Петровић у Чачку, Спомен-збирке Павла Бељанског и Галерије Матице српске у Новом Саду.
На изложби су представљена дела из збирке Народног музеја, као и из Музеја савремене уметности у Београду, Уметничке галерије Надежде Петровић у Чачку, Спомен-збирке Павла Бељанског и Галерије Матице српске у Новом Саду.
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Слике су у техници уља и темпере на платну, картону, дасци. Најстаријапотиче из1898. године, а „Ваљевска болница” настала је 1915.
Са тежњом да се стваралаштво Надежде Петровић представи на целовит и свеобухватан начин, уз дела које Народни музеј баштини, изложена су и дела из Музеја савремене уметности у Београду, Уметничке галерије Надежде Петровић у Чачку, Спомен-збирке Павла Бељанског и Галерије Матице српске у Новом Саду.
Прва српска фотографкиња
Поред изванредних слика, које су поставиле темеље српском модерном сликарству, публика има прилику да Надежду упозна и као прву српску фотографкињу.
Представљене су фотографије чланова сликаркине породице - почев од типичних, грађанских портретних приказа до костимираних инсценација Надеждиних сестара у народном/националном руху, које је она лично овековечила.
© Sputnik / Лола ЂорђевићИзложба је отворена поводом 150. годишњице рођења знамените српске сликарке
Изложба је отворена поводом 150. годишњице рођења знамените српске сликарке
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Неколицина фотографија са њеним ликом - Надежда поред Мештровићеве скулптуре „Моја мајка”, Надежда као ратна болничарка, Портрет са подбоченом руком – учиниле су њенлик делом колективног памћења.
Борба за напредак народа и човечанства
Свестрана личност Надежде Петровић која се бавила сликарством, ликовном критиком, фотографијом, педагошким радом, женском еманципацијом, те политичким и националним питањима, сведочи о њеној ангажованости и срчаној укључености у друштвена и уметничка превирања с почетка 20. века, са циљем да на њих утиче својом борбом за напредак народа и човечанства.
Посетиоци ће изложбу „Надежда Петровић. Модерност и нација“ у Народном музеју Србије моћи да погледају до 15. априла, а након тога посетоци Галерије Божидар Јакац у Костањевици на Крки, Музеја савремене умејетности Републике Српске, Уметничке галерије НадеждаПетровић и Галерије савремене ликовне уметности Ниш.
© Sputnik / Лола ЂорђевићНајстарија слика потиче из1898. године, а „Ваљевска болница” настала је 1915.
Најстарија слика потиче из1898. године, а „Ваљевска болница” настала је 1915.
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Поштанске марке са мотивима Надеждених слика
Пошта Србије представила је данас и пустила у оптицај ексклузивно филателистичко издање поштанских марака „150 година од рођења Надежде Петровић“, са мотивима 10 уметничких слика Надежде Петровић из приватних колекција, која до сада нису излагана.
© Sputnik / Лола ЂорђевићМотиви на маркама ексклузивног филателистичког издања поштанских марака „150 година од рођења Надежде Петровић“
Мотиви на маркама ексклузивног филателистичког издања поштанских марака „150 година од рођења Надежде Петровић“
© Sputnik / Лола Ђорђевић
„Највећа узбуђења као истраживач наше уметности имао сам пред речима и делом Надежде Петровић. Ако би тражили слику која на најбољи начин говори о Србији и српском народу и ономе шта је за тај народ значи Косово, онда би то била њена слика Грачанице и 'Призрен', наравно. Надеждин кратак животни пут је био пут части и славе“, рекао је историчар уметности Никола Кусовац на свечаности у Музеју ПТТ-а, пренео је Танјуг.
На маркама су мотиви слика „Црвена кућа у пределу“ (1907), „Фасада Цркве Св. Марка у Венецији“ (1914), „Црвени божури“ (1913), на вињетама су „Призрен“ (1913), „Анђа у дворишту“ (1910-1911), „Предео“ (1907), „Чобанин свира у фрулу“ (1906), а на ковертама „Чишћење гусеница“ (1906), „Портрет Јована Скерлића“ (1907) и „Сестре“ (1905).