На помен велике летелице испуњене ваздухом, прва помисао је обично Гудјир и Хинденбург катастрофа, па је разумљиво да концепт „балона“ не асоцира одмах на идеју блиставе будућности авијације.
Креатори Ерлендера 10 — највеће летелице на свету — настоје да такво размишљање промене.
Али им је потребно нешто новца, и зато су се окренули прикупљању средстава.
Ерлендер, хибрид авиона и балона, првобитно је настао као део пројекта америчке војске за стварање „система мултиинтелигентног издржљивог возила“ (МИДВ систем).
Године 2010. склопљен је уговор са корпорацијом „Норторп“ и компанијом „Хибридна ваздухопловна возила“ (ХВВ), на 517 милиона долара за реализацију пројекта, али је он 2012. укинут јер је премашивао предвиђени буџет.
Airlander 10, the world’s largest aircraft. Is this the future of aviation? http://t.co/KS8YuhIoPn pic.twitter.com/15HZGxAC8c
— Sean White (@Sean_White) March 31, 2015
Компанија „ХВВ“ однела је свој пројекат у Велику Британију, где су од британске Владе добили грант инвестицију од 5.1 милион долара како би наставили производњу, са фокусом на потенцијалну комерцијалну, уместо војне употребе ове летелице за надзор.
Али, како ни та средства нису довољна, покренули су кампању за прикупљање још толико новца.
Поред средстава које је провобитно издвојила америчка војска, лидер групе „Ајрон Мејден“, Брус Дикинсон до сада је инвестирао 370.000 долара у пројекат.
„Не очекујем да ми новац буде враћен у скорије време. Само желим да будем део тога“, рекао је Дикинсон за лист Гардијан. „Као рокер, тај новац бих могао да потрошим на дрогу, или да купим милион Ролс-Ројс аутомобила и потопим их у базене, или могу да урадим нешто корисно“, каже Дикинсон.
Компанија „ХВВ“ се нада се да ће бити још људи који ће такође желети да учине нешто корисно, па очекују да ће привући још инвеститора да у пројекат уложе мање суме новца, како би се пробни лет реализовао до краја ове године.
Airlander Walking Tour amazing trip to meet the @AirVehicles team in Shed 1. And the Airlander too #preparefortakeoff http://t.co/Jfk5nxma0i
— Trevor Monk (@CardingtonSheds) March 31, 2015
Недељама у ваздуху, са петином горива
Носиоци пројекта тврде да ће ова иновација „променити правила игре“. Ваздухоплов ће моћи да узлети са било које равне подлоге, укључујући и воду и исто тако слети. За разлику од традиционалних летелица, потребна му је само петина горива за то.
Његова издржљивост је вероватно оно што је најреволуционарније. У теорији, летелица дугачка 302 стопе може недељама остати у ваздуху, чак и лебдети на истом месту.
Балонасти део летелице испуњен је хелијумом, који износи око 60 одсто њене укупне тежине. Осталих 40 одсто долази од њеног специфичног облика.
This is the the world's largest aircraft: the Airlander 10. (They keep insisting this is the front end……) pic.twitter.com/bDCax6DwFS
— Brad Sherwood (@TheBradSherwood) March 10, 2015
У промотивном видеу, компанија „ХВВ“ као потенцијалну употребу летелице наводи „надзор, помоћ код катастрофа, транспорт терета, снимање видео материјала, рекламирање, туризам и још много тога“.
Један од планова је да се летелица користи за кратке летове, а чињеница да не захтева класичну аеродромску инфраструктуру, значи да може користити алтернативне руте.
Defrosting our fridge made more of a flood than that! #theark and @MorganFreeman looks a lot younger! #igottabooboo
— Mark Kass (@markkass) March 30, 2015