Према резултатима истраживања, више од половине анкетираних у Немачкој и већина испитаника у Грчкој не верују вестима водећих медија о догађајима на југоистоку Украјине. У објективност националних и транснационалних медија по том питању није уверена такође скоро половина Француза и отприлике трећина грађана Велике Британије.
Као одговор на питање „колико верујете водећим медијима Ваше земље када се ради о непристрасном и веродостојном осветљавању украјинске кризе?“, више од половине анкетираних (54 одсто) у целини не верује водећим медијима своје земље. Потпуно верује својим медијима само 4 одсто испитаника.
Пад поверења у медије само је врх леденог брега друштвене кризе на Западу, сматра, новинар и аналитичар, Слободан Рељић. Он подсећа да су од пада Берлинског зида небројено пута изречене бруталне лажи, од Тјенанмена преко Садам Хусеина и Југославије, и да је Запад ишао чак до тога да уништи противничку мрежу у директном рату, као у случају Радио телевизије Србије.
„Данас је у току трошење последњих залиха њиховог кредибилитета, а Украјина је класичан пример за то. Данас се употребљавају медији који се иначе држе као најважнији, где се највише држи до истине још од почетка века. Употребљава се Гардијан, Њујорк тајмс, Вошингтон пост, то више није случај само на телевизијама и у поједностављеним медијским интерпретацијама, ствари су свуда сведене на црно-бело извештавање“, каже Рељић за Спутњик.
Највише неповерења водећи медији сопствене земље изазивају код грађана Грчке, где је већина анкетираних (76 одсто), одговорила „уопште не верујем“ (23 одсто) или „пре не верујем“ (53 одсто). Висок проценат неповерења према водећим медијима у земљи постоји и у Немачкој, где више од половине становника (57 одсто) такође сумња у истинитост информација које се објављују у медијима поводом дешавања у Украјини — „уопште не верујем“ (15 одсто) или „пре не верујем“ (42 одсто). Французи верују и не верују детаљима о украјинској кризи скоро у једнакој мери — 47 одсто и 40 одсто.
Слободан Рељић сматра да разлог неповерења у извештавање треба тражити у томе што се западни медији више уопште не труде да држе равнотежу, наводећи пример Вошингтон поста, који се, како каже, бави директним пресуђивањима.
„Украјина је једна врста њиховог великог пораза, зато што је то судар са њиховим старим западним непријатељима, то је Русија, паранепријатељ из времена хладног рата. Тај њихов наступ у Украјини показује неку врсту пораза на свим фронтовима. На Западу данас постоји само пропагандни метод и медији су учесници у једном потпуно огољеном пропагандном рату. Добро је што сад стижу подаци који говоре о томе да се не може тако брутално лагати“, оцењује Рељић за Спутњик.
Водећи медији Велике Британије у поређењу са другим земљама, изазивају код својих грађана највише поверења. Само 33% сматра да не треба веровати својим медијима, док је 55 одсто становника уверено да британски медији осветљавају догађаје у Украјини објективно и непристрасно.
Анкетирање је извела компанија „ICM Research“ од 20. марта до 9. априла 2015. године у Великој Британији, Немачкој, Француској и Грчкој. Анкетирана је 4.001 особа (1.001 особа у Грчкој, у осталим земљама по 1000 особа). Узорак представља становништво код гога је узет у обзир и пол, узраст, место становања.
Међународни пројекат за проучавање јавног мњења стартовао је у јулу 2014. године. Партнер је позната британска истраживачка компанија „ICM Research“. У оквиру пројекта „Спутњик мишљења“ редовно се врше анкетирања јавног мњења у европским земљама и Америци поводом најактуелнијих социјалних и политичких питања.
Спутњик (sputniknews.com) је новинска агенција и радио са мултимедијалним информационим хабовима у десетак земља. Спутњик обухвата сајтове, радијски програм у аналогном и дигиталном формату, мобилне апликације и странице на друштвеним мрежама.