Повод за посету руском произвођачу је почетак продаје малих теретњака — „газела некст“ и „газела бизнис“ на српском тржишту и другим балканским земљама. Док пролазимо кроз огромне погоне нижу се слике челичних конструкција, кабина камиона које висе „у ваздуху“, варница које прскају на све стране, базена са фарбом у којима се мешају боје, радника који усредсређено раде, камиона и комбија који су тек изашли „испод чекића“ и блистају пуним сјајем… Чује се само хука машина за производњу. Она надјачава и наш разговор.
Жене обављају завршне радове на кабинама — шрафе, дотежу, затежу. Мушкарци су на тракама, проносе делове или нешто варе… Неки од њих и седе — да предахну.
„У току дана радници имају паузу за ручак и више десетоминутних пауза. То је неопходно како не би дошло до пада концетрације, умора и евентуалних повреда“, објашњава нам Андреј Сафонов, директор производње лаких теретних аутомобила „Групе ГАЗ“.
Осим безбедности радника, посебна пажња посвећује се хигијени. Подови, полице и сваки ћошак фабрике буквално блиста. Изгледа као да је сваки кутак и сваки део посла осмишљен до детаља.
У свакој хали, на таблама је истакнут дневни план рада, предвиђена норма, а на крају дана се проверава учинак и квалитет рада по свакој етапи производње.
При уласку у сваки од погона опремали су нас као да улазимо у болницу — за шетњу кроз хале у којима се врши фарбање возила добијали смо беле мантиле, а специјалне наочаре за део где се варе „шкољке“…
Овде су се некада производила и борбена возила за руску армију, али и чувене „волга“ и „чајка“, које су биле једне од омиљених аутомобила совјетског лидера Леонида Брежњева.
Брежњев је био страствени љубитељ аутомобила, волео је брзу вожњу а имао је и сопствену колекцију возила, која је према различитим изворима бројала од 49 до 324 примерака.
У својој богатој колекцији, Брежњев је имао две „чајке“ и две „волге“, од којих се једна налази у Музеју ретро аутомобила у Москви.
Занимљиво је да је прва „чајка ГАЗ-14“, која је произведена у децембру 1976. године, била поклоњена Брежњеву у част његовог 70. рођендана и да је само она била у махагони боји, док су све остале „чајке“ биле офарбане у црно. Овај аутомобил је, међутим, уништен за време владавине Горбачова, током „борбе против привилегија“.
Фабрика аутомобила „ГАЗ“ има традицију дугу више од осам деценија. Пуштена је у рад 1. јануара 1932. године, а први камион „ГАЗ-а“ сишао је са траке крајем истог месеца. За све ово време, фабрика је развила више од 40 базних модела камиона и аутомобила, а такође и аутобуса, комбија, војних и специјалних возила, као и стотине њихових модификација.
У октобру 2011. године произведен је осамнаестомилионити „ГАЗ“.
Данас је ова фабрика опремљена по најсавременијим европским и светским стандардима.
Сваког дана са производне траке „ГАЗ-а“ сиђе неколико стотина возила. У фабрици кажу да је могуће произвести и нешто више од 500 возила дневно, али да је овог месеца, по плану, та бројка нешто мања и износи скоро 400 аутомобила.
Већи део операција је аутоматизован. Посао обавља више од 580 робота, који по огромним халама „плешу" и 25.000 људи, од којих су скоро половина жене.
Груписани гигантски роботи подижу „шкољке“ возила, ротирају их у ваздуху, нагињу се напред-назад, варе кабине камиона, фарбају их и полирају, складно изводећи „кореографију будућности“…
„Група ГАЗ“ је у последњих пет година инвестирала више од милијарду долара у нове технологије и модернизацију производње и захваљујући томе сарађује са „Мерцедесом“, „Шкодом“ и „Фолксвагеном“.
Показали су нам како се праве легендарне „газеле“, али и „мерцедес бенц спринтер“, који се склапа у истој хали где и „газела некст“.
Како су нам рекли у „ГАЗ-у“, као део заједничког пројекта са иностраним компанијама, модернизовано је више од 200.000 квадрата фабрике.
Посебна атракција је Музеј „ГАЗ-а“, који ће у октобру ове године обележити јубилеј — 50 година постојања, а у којем се налази јединствена колекција „ГАЗ-ових“ аутомобила. Осим тога, музеј прикупља и чува све што има неке везе са животом ове фабрике.
Занимљиво је да су сви аутомобили, камиони и војна техника, која се налазе у музеју, и данас у возном стању.
И актуелни председник Русије Владимир Путин воли руска кола, и свесрдно подржава домаћу производњу. Влада је у опоравак аутомобилске индустрије уложила много, а Путин је, док је био премијер, сматрао да би и он могао мало да припомогне — рекламом.
Путин се први пут појавио за воланом аутомобила када је 2005. године на својој „волги“ из 1956. провозао америчког председника Џорџа Буша по имању Ново Огарјово, и од тада често сам користи ово возило.
Овај „ГАЗ-21", у боји слонове кости, Путин је купио 2005. године, а касније су га специјалисти „ГАЗ-а“ у Нижњем Новгороду рестаурирали. Чак је и Буш сео за волан, направио мали круг по територији резиденције, а затим је знатижељним новинарима рекао: „Нама се свидело, направићемо још један круг“.
Осим овог аутомобила, Путин има и „волгу ГАЗ М-21-Р“, док руски премијер Дмитриј Медведев има белу „победу“ из 1948. године.