Повод је био присуство односно одсуство Крима на карти, пише немачки „Цајт“, а преноси сајт „Шта се прича о Америци“.
У центар пажње је поново дошао Мустафа Најем, чувени новинар и посланик украјинског парламента, који је пре две године први на својој страници на Фејсбуку објавио почетак револуције на Мајдану. Ипак, овог пута није било речи о односима Украјине и ЕУ (као пре две године), па чак ни о политици садашње владе те државе.
Наиме, помоћу хаштага #BanCocaCola, овај 41-годишњи политичар је позвао на бојкот производа америчког концерна „Кока-кола“: „Више нећу куповати ’Кока-колине‘ напитке и позивам остале разумне људе да ми се придруже у овој одлуци“, написао је Најем на својој страници на Фејсбуку.
Због тога је „Кока-кола“ била принуђена да на „сопственој кожи“ осети колико је болан конфликт за обе државе. Све је почело када је компанија на својој страници на руској друштвеној мрежи „ВКонтакте“ објавила карту Русије, без полуострва Крим, Калињинградског региона и Курилских острва. У Русији је овај потез концерна изазвао велики скандал.
После тога је „Кока-кола“ написала на мрежи „ВКонтакте“: „Извињавамо се поводом настале ситуације, ускоро ћемо објавити исправљену верзију мапе“. Након тога, на карти су се нашли и Калињинград, Курили и….. полуострво Крим.
Украјина позива на бојкот — национална традиција
Шта је чинити корпорацији „Кока-кола“? Карта Русије са Кримом жести Украјинце, али карта без полуострва љути Русе. Ако полазимо само од тога колики се тржишни обрт оствари у једној и у другој држави, сумње нема — Руси пију три пута више напитака које производи амерички концерн, него што то чине Украјинци.
У околини Кијева се налази једна од највећих фабрика „Кока-коле“ у Европи. Осим тога, с обзиром да је „Кока-кола“ америчка корпорација, не може да не обраћа пажњу на географију: САД су још 2014. године увеле санкције против Крима, према чијим одредбама су забрањени сви трговачки односи са „окупираним“ полуострвом. Немојмо заборавити да су америчке санкције много оштрије него оне које је Русији увела ЕУ.
Ипак, краткорочни бојкот, до којег је дошло након апела Мустафе Најема, није прошао без последица: многе међународне компаније не могу себи да дозволе да „их се (не) тиче“ руско-украјински конфликт: јер ако се окрену руском тржишту, бележиће губитке у Украјини. На пример, „Пепси“ је као највећи конкурент „Кока-коле“ одмах реаговао и уклонио са свог сајта карту Русије са Кримом. Овај корак није остао непримећен у Украјини.
Немачке компаније могу имати проблеме…
Без обзира на ситуацију, многи немачки предузетници, као и до сада активно раде на Криму и они су свакако „у току“ са оним што се десило након акције #BanCocaCola. „Фолксваген“ је, на пример, нашао „рупу“ у санкцијама ЕУ према Криму. Иако би требало да су трговачки односи са полуострвом у Црном мору обустављени још у децембру 2014. године, санкције не спречавају немачки аутомобилски концерн да настави продају својих возила. Званични дистрибутер „Фолксвагена“ на Криму је „Крим аутохолдинг“, чије се седиште налази у граду Симферопољ. Тамо је седиште и другог дистрибутера „А3 Симферопољ“, који продаје „Аудијеве“ аутомобиле.
„Ми ово чинимо најпре зато што бринемо за наше клијенте“, изјавило је руководство „Фолксваген групе“ након увођења санкција. На овај начин концерн жели да задржи своје клијенте, а и тиме зараду. И компанија „Мерцедес бенц“ је такође остала на полуострву, иако на руској верзији сајта нема података о продајним местима на Криму.
И „Метро“ остаје на Криму
Сличну стратегију реализује и „Метро група“ у оквиру које послују продавнице „Метро кеш енд кери“ у градовима Симферопољ и Севастопољ. Иако не постоје званичне информације ни на руској ни на украјинској верзији сајта, продајни центри настављају са радом. Концерн „Адидас“ има неколико потпуно званичних сопствених радњи на полуострву, а информације о томе се могу наћи и на њиховом сајту, верзији на руском језику.
Мустафа Најем и његови следбеници планирају да сакупе и провере све информације о делатности иностраних предузећа на Криму.
„Украјински парламент ће ове податке даље предати Министарству спољних послова и службама безбедности. Карта света мора да буде коректно представљена и ми ћемо се побринути да тако и буде“, рекао је посланик.
Прича са „Кока-колом“ је већ постала хит-тема за популистичке дебате. Неки представници десничарских партија, као на пример представник националистичке партије „Свобода“ Олег Тјагнибок сматра да „Кока-колу“ у Украјини треба затворити.
Немачка предузећа, конкретно „Фолксваген“, не морају се плашити сличних забрана. Ипак, појачан притисак друштва може заиста да створи проблем — али не толико на самом украјинском или руском тржишту, колико да лоше утиче на репутацију у западним државама.