„Епл“, један од највећих технолошких гиганата Силицијумске долине, објавио је да је тринаестогодишњи блистави раст завршен. Ера у којој је ова компанија на светско тржиште избацила низ производа, „aјпод“, „aјпед“ и „aјфон“, због презасићења америчког тржишта и слабости других великих тржишта какво је кинеско, прекинута је, и компанија је морала да објави пад прихода за 13 одсто у последњем кварталу.
Скоро половина смарт телефона продатих у САД су „ајфони“, али тачка засићења је достигнута и у САД и у другим развијеним земљама. Осим тога, велики изазов за „Епл“ представљају конкуренти који за производњу смарт телефона користе „Гуглов“ оперативни систем, што их чини јефтинијим. Све у свему, продаја „ајфона“ опала је за 16 одсто.
Вест о „Епловом“ разочаравајућем кварталу само је једна у низу лоших вести које стижу из технолошких компанија. Разлози за то су различити — пад продаје рачунара и кретање цена онлајн-огласа су неки од њих. Међутим, заједнички именилац за све јесте да су технолошке компаније прерасле у гиганте и да тешко одржавају замах раста.
Извршни директор „Епла“, Тимоти Кук, пад је назвао „паузом“ без значајних последица по пословање компаније, оценивши будућност „Епла“ као „светлу“. Међутим, инвеститори не деле оптимизам првог човека компаније, с обзиром да су приходи мањи за 22 одсто, а деонице компаније на Вол стриту пале су за 8 одсто.
Најбржи пад продаје „Епл“ је забележио у Кини, Хонг Конгу и Тајвану, 26 одсто. У самој Кини, продаја је опала за 11 одсто. Неизвесност око будућности „Епла“ повећана је одлуком америчке владе да укине пројекте електронских књига и дигиталних филмских сервиса.
Ни „Еплове“ пројекције прихода, која су мање од онога што је Вол стрит очекивао, не уливају поверење инвеститорима. Аналитичари сматрају да „Епл“ улази у фазу успорене продаје, слично ономе што се десило пре десет година, када су стари модели компјутера замењени новим. Такође, многе компаније погођене су јачањем долара, што америчке производе чини скупљим у иностранству.
Кук тврди да је све што се сада дешава део двогодишњег циклуса везаног за продају „ајфона“. Линија „ајфон 6“, промовисана 2014, донела је компанији раст продаје и цене акција „Епла“ су скочиле.
Најновији модел „Ајфон СЕ“ промовисан је 31. марта, прекасно да би подаци о његовој продаји ушли у биланс последњег квартала. Кук тврди да је потражња за њим толика да „Епл“ не може да постигне да произведе довољан број.
„Епл“ полаже доста наде у услуге које нуди корисницима, као што су „Епл мјузик“ и „Ајклауд“ и у производе који су тек у повоју, као што су часовници и накит, али они тек треба да достигну нивое масовне продаје. Како је Кук рекао, продаја часовника премашила је продају „ајфона“, али није навео конкретне бројке.
И продаја таблета „ајпед“, некада снажног генератора компанијских прихода, опала је последњих неколико година, упркос промоцији нових, моћнијих модела. Међутим, Кук тврди да ће се његова продаја побољшати у текућем кварталу.
Упркос паду прихода, „Епл“ и даље зарађује десетине милијарди долара годишње, а најављено је и повећање дивиденди за 10 одсто. Једина светла тачка у пословању „Епла“ у последњем кварталу су услуге, чија је продаја порасла за 20 одсто. Компанија намерава да ове године представи још модела „ајфона“, што би могло да доведе и до повећања прихода.