На Петербуршкој међународној берзи покренута је трговина фјучерсним уговорима за руску извозну нафту „уралс“ на условима исплата на броду у луци Приморск, наводи се у саопштењу берзе. Инструмент треба да постави темељ новог механизма формирања цене марке „уралс“ посредством директног формирања цена, без везивања за друге нафтне марке, као и путем превазилажења раскола између тржишта физичке и „папирне“ нафте.
Руска нафта је високог квалитета, слична иранској и ирачкој. Величина уговора — 1000 барела, извозна партија — 720.000 барела (100.000 тона), валута уговора — долар. Рубље, заједно са другом имовином, прихватају се приликом закључивања уговора.
Учесници тржишта и експерти у исти глас изјављују да је то „пробој“. У свом поздравном телеграму, прочитаном на свечаном отварању трговања, директор „Росњефта“ Игор Сечин је навео да је „сопствени нафтни фјучерс потребан трговачким и финансијским компанијама, банкама, инвеститорима и пре свега нафташима“.
„У условима високе колебљивости тржишта руске нафтне компаније ће моћи максимално да искористе све предности овог гипког финансијског инструмента — смањити ризике и ефикасно управљати финансијама. И наравно, непосредан фјучерс на ’уралс‘ наша је дугорочна конкурентска предност. Нафтна берза у Санкт Петербургу је наш захтев за формирање међународне цене нафте, за стварање новог ликвидног тржишта и репрезентативног котирања ’уралса‘.“
„Ми данас не само да почињемо трговину фјучерсима на ’уралс‘, ми отварамо нову страницу у руској нафтној грани. Пре две године покретање трговине гасом такође је постало озбиљна етапа у раду на стварању реалних механизама продаје гаса. Што се тиче нафтне гране, наша земља се стабилно налази на првом или на другом месту у свету по производњи нафте. Постижући рекорде у производњи, ми треба да стварамо услове како би наше нафтне компаније и трговци са којима они раде имали реалне механизме превода финансијских инструмената берзе у могућност физичке испоруке руске нафте“, рекао је заменик министра енергетике Кирил Молодцев на церемонији покретања трговине.
Време покретања трговине нафтом у целини је више-мање погодно, сматра експерт „Алор Брокера“ Сергеј Королов.
У овом тренутку у свету главне марке нафте су „брент“ и амерички ВТИ. Оне обухватају скоро 90 одсто нафте произведене у свету. Притом, удео „брента“ чини више од 50 одсто.
Ипак, производња у Северном мору се смањује. То је старо и већ исцрпљено налазиште.
У наредних 10 година „брент“ би могао да престане да буде једна од главних марки, а Русија би могла да покуша да заузме његово место, тим пре што већина „уралса“ иде у Европу.