Након што је продао удео у „Пејпалу“, Маск је започео многобројне пројекте: електрична возила „Тесла“, енергетска компанија „Соларсити“, произвођач ракета „Спејс икс“, и тако даље. Бизнисмен обећава до сада невиђени технолошки напредак у сваком пројекту.
С једне стране, не може се рећи да његове фирме праве некакве „глупости“: аутомобили, соларни панели и ракете доброг су квалитета. Али… сви његови пројекти акумулирају дугове и зависе од спољних инвестиција или помоћи државе (било да је реч о директној подршци, или о повољним аранжманима). И што је најгоре: постоји сумња да Маскови пројекти нису „локомотиве светског напретка“, како сматрају многи аналитичари.
Електровозила „Тесла“: нису баш иновативни
Шта сте до сада чули? Илон Маск је основао компанију „Тесла моторс“ која производи високотехнолошке аутомобиле.
Шта се заправо догодило? Компанија „Тесла моторс“ је основана 2003. са циљем да производи „електрична спортска возила“. Идеја се допала Илону Маску и он је уложио седам и по милиона долара у ову фирму. Прототип возила се појавио 2006. године, а 2008. године је продат први „Тесла роадстер“. Укупно је продато око 2,5 хиљада аутомобила.
Шта до сада нисте чули? Конструкција „Тесла роадстер“ се заснива на експерименталном аутомобилу „Tzero“, али на захтев једног од оснивача „Тесле“, Мартина Еберхарда, уместо стандардног акумулатора 2003, коришћена је литијум-јонска батерија.
У процесу пројектовања „Тесле“ учествовала је британска компанија „Лотус“, која иначе и производи све детаље, осим агрегата за покретање мотора и погона, које „Тесла“ производи самостално.
За шта би требало одати признање? „Тесла роадстер“ је поставио неколико рекорда у индустрији електро-возила. Формално гледано, пројекат се исплатио. Осим тога, аутомобил је пажњу целог света усмерио ка новим технологијама и обезбедио је интересовање инвеститора према компанији.
„Тесла“ као „лидер“ на америчком тржишту
Шта сте до сада чули? Карактеристике аутомобила класе „премијум“, модерне технологије и еколошка безбедност, то је оно што је привукло пажњу напредних возача и обезбедило „Тесли“ водећу позицију на америчком тржишту електричних возила.
Шта се заправо догодило? „Тесла роадстер“ је коштао више од сто хиљада долара и зато се није масовно продавао. Најпопуларнији модел, „Тесла модел С“, појавио се тек 2012. године и од тада конкурише на тржишту аутомобила. Осим тога, поред потпуно електричних аутомобила попут „Тесле“, на америчком тржишту се успешно продају и возила на хибридни погон. Рецимо, у Америци је продато више „Нисан лифа“ него „Тесла модела С“ и „Тесла модела икс“ укупно. То се односи и на „Шевроле волт“.
Оно што до сада нисте чули: Компанија „Тесла“ је произвела укупно 165 хиљада возила. Кинеска компанија „BYD Auto“, која је такође основана 2003. године, продала је 171 хиљаду возила. „Нисан“ је од 2010. године продао више од 240 хиљада „Лифова“.
Што се тиче еколошке безбедности, хонгконшка и сингапурска регулативна тела су дошла до закључка да Тесла није најекологичнији ауто, јер се за његово „пуњење“ користи струја, која је произведена од фосилних горива, на пример, угља.
За шта би требало одати признање? Тесла је једини масовни произвођач електричних возила премијум класе на америчком тржишту.
„Теслин“ утицај у свету
Шта сте до сада чули? Због „Теслиног“ успеха и чињенице да је ова компанија увела у моду обновљиве изворе енергије, многи произвођачи нису имали други избор осим да обрате пажњу на „зелене технологије“ и да направе сопствене пројекте електричних аутомобила.
Шта се заправо догодило? Од 2002. до 2008. цена нафте је непрекидно расла, што је изазвало интересовање електричним аутомобилима као могућности да се смањи зависност од „црног злата“. Нафта је коштала скупо до 2014. године, и управо у периоду од 2010. до 2014. године на тржишту су се појавили најпопуларнији модели електричних возила. А „прва ласта“ је била чувена „Тојота пријус“, једно од најбољих возила у историји када је реч о енергетској ефикасности и еколошкој безбедности. Од 1997. године продато је 5,7 милиона возила породице „Пријус“. То је 5,7 пута више од укупног броја потпуно електричних возила која се тренутно користе у свету.
Оно што нисте чули: један од кључних фактора успеха савремених електричних возила је управо литијум-јонска батерија.
За шта би требало одати признање? Коришћење оваквих батерија у електричним возилима јесте „Теслина“ идеја.
Комерцијални успех „Тесле“
Шта сте до сада чули? „Тесла“ је успешна компанија, која зарађује толико да може себи да приушти скупа улагања у друге пројекте.
Шта се заправо догодило? „Тесла“ је увек пословао са губицима. У финансијским извештајима компаније профит је забележен тек два пута: почетком 2010. године након првог емитовања акција (иницијална јавна понуда) и у трећем кварталу 2016. године. Занимљива подударност: управо тада акционари су одобрили скупоцени договор о спајању два непрофитабилна бизниса — „Тесла“ и „Солар сити“.
И још једна подударност: на интернет је процурело интерно писмо које је Маск упутио запосленима. У писму бизнисмен позива колеге да дају све од себе како би показали инвеститорима барем мали приход у трећем кварталу, јер су компанији неопходне инвестиције у четвртом кварталу. Осим тога, компанија је променила начин обрачунавања прихода и — гле чуда — забележила профит. Да не говоримо да САД и друге земље врло радо субвенционишу „зелене“ технологије. Али без обзира на пореске повластице „Тесла“ шест година послује са губицима.
Оно што до сада нисте чули: „Тесла“ укупно дугује три милијарде долара (подаци из септембра 2016).
За шта би требало одати признање? Упркос дуговима и губицима, Илону Маску и даље полази за руком да нађе новац за своје амбициозне пројекте, а инвеститори и даље радо улажу у његов бизнис. Вероватно на њих утичу његова харизма и дар за убеђивања или сви верују да Маск заиста има визију…
Да ли је Маск стварно променио „светску енергетску парадигму“ или он је извикани визионар? Да није било спектакуларне пи-ар кампање и поверења Маску због претходних заслуга, „Тесла“ би вероватно имао исту судбину као и „Нисан лиф“, „Шевролет волт“ или кинеска возила BYD. Све ове компаније без сувишне патетике и галаме раде свој изузетно важан посао и промовишу електрична возила широм света, али њихове рекламне буџете, иако они нису мали, ипак је немогуће ставити у исту раван са заступљеношћу Маска у свим светским медијима. Маск је геније, милијардер и филантроп. Али ко је он заправо у поређењу са његовим скромнијим и успешнијим конкурентима?!