Иако је одлучено да у ремонт прво уђе школски борбени авион „Галеб“ Г-4, а упоредо с модернизацијом „Супергалеба“, радиће се и на подмлађивању „Орла“ најављују у Војсци Србије.
Закључили смо да нам је потребан модернизовани „Орао“ као подршка копненим снагама и као платформа за дејства са дистанце, а с обзиром на то да је технолошки посао који треба урадити врло сличан (као на Г-4М), ближи смо одлуци да ће прво започети модернизација авиона „Орао“, каже начелник Управе Министарства одбране за одбрамбене технологије, генерал-мајор проф. др Бојан Зрнић.
„Засад нека ово буде мој лични исказ, ускоро очекујем коначну одлуку, али чини ми се да смо 99 одсто пред том одлуком, због просте чињенице да је технолошки проблем који се решава скоро исти, и да ће на Г4 само да буде један умањен сет, неће бити развијен тако детаљан модернизациони пакет за наоружање, који ће бити развијен за ’Орла‘. Модернизација ’Орла‘ укључује и развој нових фамилија ваздухопловних убојних средстава за могућност такозваног ’стенд оф‘ одложеног дејства“, каже генерал Зрнић.
Он додаје да су процене стручњака о питању продужења века „Орла“ доста оптимистичније од очекиваних. То је још један од разлога доношења одлуке да у ремонт уђу и ти авиони.
„Војно-технички институт је развио посебну методологију за испитивање. Стручњаци су закључили да ће бити могуће сигурно продужење века до четрдесет година. Постоји и врло велика вероватноћа продужења века за још осам, тако да укупни животни век авиона буде до 48 година. Што ће рећи да питање исплативости, такозвана кост бенефит анализа модернизације, тренутно није угрожено трајањем животног века авиона“, објашњава Зрнић.
Србија је после разлаза са Црном Гором 2006. године наследила 31 авион „Орао“, 14 јуришника Ј-22, 7 двоседа Њ-22, 8 извиђача ИЈ-22 и два двоседа ИЊ-22.
Од тада су у удесима изгубљена три Ј-22, од којих су два била релативно скоро ремонтована. Још два јуришника једноседа су у међувремену расходована.
Још није познат тачан број авиона „Орао“ који улазе у ремонт. То ће у великој мери зависити од обезбеђивања средстава за модернизацију.
„Ремонт авиона је скуп посао, а распон износа који се у њега улаже може бити и неколико милиона евра. Дакле, ремонт и модернизација једног авиона могу да коштају од милион до осам милиона евра. Висина улагања ће наравно зависити од стања у коме су летелице“, каже генерал Зрнић.
Подсетимо, нова варијанта „Орла“ своју премијеру имала је на отварању хангара на Аеродрому Батајница, где је приказан демонстратор усавршене верзије овог авиона. На њему су се нашле ласерске вођене бомбе, као и савремене ракете ваздух—земља и ваздух—ваздух. „Орао“ је добио и носаче за вешање ракета на крајевима крила, као и елементе нове опреме за извиђање.
Генерал-мајор Зрнић најављује и да ће први хеликоптери „Ербас“ Х-145 стићи у октобру или новембру 2018. године, а да ће последњи бити испоручен до краја 2019. Са шест хеликоптера располагаће Војска Србије, а са три Министарство унутрашњих послова.
Очигледно је да после више деценија коначно започиње дуго очекивано озбиљно опремање и модернизација Ратног ваздухопловства и Противваздухопловне одбране Војске Србије.
Ипак, највећи допринос обнови флоте биће долазак авиона из Русије. Досад су уговорене две фазе, о трећој фази коначне модернизације МиГ-29 још се преговара. Авиони ће у деловима стићи у Србију, а тачан датум њиховог доласка биће познат тек након указа председника Русије Владимира Путина и поменутих техничких усаглашавања.