Свечано отварање 14. Београдског фестивала игре заказано је за 24. март у Сава центру, када ће наступити Балет Британске Колумбије из Ванкувера. Публика ће бити у прилици да погледа кореографије Шарон Најал из Израела и Кристал Пајт из Канаде.
Директорка Београдског фестивала игре Аја Јунг је у разговору за Спутњик посебно издвојила представу „Јама“ младог балетског уметника Дамијена Жалеа и америчког визуелног уметника Џима Хоџинса, коју изводи Шкотски плесни театар из Дандија.
„Реч је о аутору који ових дана заједно с Марином Абрамовић ради за Балет Париске опере нову продукцију Равеловог ’Болера‘ и кореографу ког, практично, тек откривамо. Ова представа ће, такође, бити изведена у Сава центру, с тим што су и публика и извођачи на сцени, тако да је број гледалаца ограничен“, истакла је Аја Јунг.
Компанија чувеног британског уметника Акрама Кана из Лондона извешће представу засновану на мешавини игре, текста, слике и звука, која приповеда о сновима и успоменама младог човека на путу од Бангладеша до Британије, док ће хип-хоп играч, бивши боксер и кореограф Мурад Мерзуки и његова трупа „Кафиг“ извести комад „Пиксел“ у простору сачињеном од илузија у 3Д декору.
Обе ове представе, иако нису намењене деци, могу да гледају и најмлађи, навела је Аја Јунг.
Према њеним речима, савремена плесна уметност веома је ангажована и одговара на актуелне догађаје у свету врло брзо, можда чак и најбрже, ако се упореди с другим врстама уметности.
„Невероватан је успех физичког, плесног, ангажованог театра и све је више продукција у којима се користе тело и људски интелект, а све чешће и глас, да би се објасниле одређене ствари. Психолози објашњавају да је ствар у томе што људско тело једноставно не лаже. Ове године имамо неколико продукција које се баве актуелним тренутком, а међу њима је и немачка представа, чији смо копродуценти, редитељке и кореографкиње Хелене Валдман. Представа преиспитује колико смо обележени рођењем и пасошем, њен наслов је ’Добри пасоши и лоши пасоши‘“, навела је Аја Јунг и додала да ће се на сцени „сукобити“ две трупе – акробате и савремени плесачи, између којих ће бити живи зид од локалних играча из Србије.
Међу извођачима су и Јоанис Мандафунис из Женеве, који ће представити кореографију посвећену песнику руске авангарде Осипу Мандељштаму, затим холандска трупа „Интроданс“ и уметници светског гласа Сиди Ларби Шеркаују, Мауро Бигонцети и Димитрис Папајоану, трупа „Кинетички колектив“ из Фераре, Балет Хрватског народног казалишта из Загреба и други.
Баришњиков први пут пред Београђанима
Један од несумњиво најзначајнијих догађаја у организацији овогодишњег фестивала биће гостовање славног Михаила Баришњикова, који ће 23, 24. и 25. априла наступити у Сава центру у Београду.
Баришњиков је у Србији већ наступао 2008. године, такође у организацији Београдског фестивала игре. У његовом плесном наступу тада је уживала новосадска публика.
„То је био први пут да је Баришњиков прекришио неку врсту обећања самом себи и да је дошао у једну бившу социјалистичку земљу. У Новом Саду је наступио и пре своје родне Риге у коју се тек недавно вратио“, рекла је Аја Јунг, објашњавајући да је, највероватније, упорнос била основни разлог због којег је Баришњиков одлучио да, ипак, дође у Србију.
Баришњиков ће на сцени Сава центра извести драмску представу о нобеловцу Јосифу Бродском.
„Реч је о соло поставци, Миша је сам на сцени, нема играчких деоница. Представу је поставио млади редитељ Алвис Херманис из Риге, који важи за једног од пет најпопуларнијих редитеља у Европи у овом тренутку“, објаснила је Аја Јунг.
„Бродски/Баришњиков“ је представа за једног човека, заснована на поемама Јосифа Бродског. У извођењу на руском језику Баришњиков рецитује избор дирљивих стихова свог дугогодишњег пријатеља.