Кад види Марка Закерберга, који је већ у двадесетима створио једну од највећих компанија на свету, свако ко је навршио тридесету или је и старији од тога може се осећати фрустрирано.
Међутим, не би то требало да вас доведе до тога да посумњате у своје способности, јер много је и оних који успех доживели тек у средњем, па и каснијем добу. Пуно је примера људи који су до тридесетих година радили неки сасвим обичан посао са скромним приходима, који није имао никакве везе с оним што их је учинило богатима.
На пример, Марк Кубан, амерички бизнисмен којег је „Форбс“ недавно проценио на 3,5 милијарди долара, до своје 24. био је бармен. Славни глумац Харисон Форд у тридесетима је био столар, а ауторка серијала књига о Харију Потеру Џ. К. Роулинг била је „само“ самохрана мајка.
Укратко, колико год година имали, поента је увек иста: Добар посао почиње с идејом. Оно што разликује људе који су направили нешто од свог живота је њихова спремност да своју идеју спроведу у дело. Ако имате идеју због које бисте можда напустили тренутни посао да бисте радили за себе, морате бити спремни на акцију и имати на уму да ствари треба предузимати брзо.
Направите план и следите га предано, будете ли одуговлачили, велика је вероватноћа да ћете код прве препреке стати и изгубити се у мору обавеза које иначе морате обавити. Сваки почетак је тежак и мора бити добро испланиран.
Ево неколико ствари које би требало да имате на уму:
1. Истраживање тржишта
То је први корак који ће вам помоћи да тестирате идеју и утврдите је ли вредна изласка на тржиште. Прво запишите предности које ваш производ или идеја имају, затим потенцијалне проблеме или слабе стране производа. Такође, проверите конкуренцију и поразговарајте с потенцијалним купцима. Цело истраживање добро је имати на папиру пре него што уђете у посао.
2. Заштитите интелектуалну својину
Интелектуална својина односи се на процес у ком појединац или фирма могу да поседују права на одређени производ или врсту услуге, односно име. Од виталног значаја за успех фирме је да следи исправан протокол како би заштитила своје ауторско власништво од могућности да други украду идеју.
3. Брендирајте производ
Брендирање је много више од самог избора имена, реч је о давању идентитета целој идеји. Можете бирати име и знак који ће вам бити драги, али имајте на уму да то мора да буде нешто што ће купце асоцирати на искуство повезано с коришћењем производа, или на проблем који ће њиме решити. Ово је корак током ког морате отворити веб-домен и припремити повезане маркетиншке материјале.
4. Отварање фирме
То је велики корак. Морате да створите правно лице које стоји иза посла, али тиме аутоматски стварате и одређене обавезе. Узмите у обзир обавезе везане за свакодневно пословање, разлике у пореским обавезама.
5. Пажљиво бирајте партнере
Будите опрезни са избором људи са којима ћете делити посао. То мора бити неко с ким се у послу можете допуњавати, ко је спреман да уложи колико и ви, човек који има здраву личност и карактер и може да се носи са свим што таква сарадња доноси.
6. Направите пословни план
Један од начина да кренете у правом смеру јесте да саставите добар пословни план. Користећи истраживање тржишта које сте спровели раније, направите план изласка на тржиште са свим детаљима и поставите рокове с циљевима које желите да постигнете. Урадите то темељно.
7. Одаберите радно место
Место где радите у почетку није пресудно, а понекад је најбоље започети посао код куће. Међутим, рад од куће има и негативних страна — тешко је у истом простору радити и гледати ТВ, или кувати и одржавати концентрацију и ред.
8. Пронађите ментора
Ментор би требало да буде особа која се добро разуме у оно што радите и(ли) у тржиште ком ћете се обраћати, неко ко у послу има више искуства од вас и спреман је да понуди своје савете за релативно мали хонорар, услугу, или мањи удео у добити.
9. „Пословни анђели“
Требају вам анђели који могу да убрзају успех — „пословни анђели“ који воле да преносе знање и искуство новим предузетницима и често то чине инвестирајући у фирму, тако да заузврат добију одређени удео. Они помажу у послу да би повратили своју инвестицију и зарадили на њој.
10. Сакупите потребан новац
Први корак у послу заправо почиње тако што осигурате новац потребан за покретање фирме. Најбоље је ако имате приватни капитал који вам није потребан за основне животне трошкове. Ако се задужујете у банци, пазите да то буду средства која не премашују вашу животну уштеђевину.
11. Избегните неке од најчешћих грешака
Фирме са једним оснивачем немају готово никакве шансе за то да добију средства од „пословних анђела“.
Локација — није свеједно где имате канцеларију, радионицу или продавницу.
Не копирајте и не нудите тржишту на пола потрошене идеје.
Тврдоглавост или немогућност да се прилагодите ономе што траже ваши клијенти често је камен спотицања.
Ангажовање лошег програмера. Добар програмер је једна од ставки на којој не треба штедети.
Одуговлачење с покретањем посла.
Прерано кретање у бизнис.
„Некоме ћу то већ увалити“.
Улагање премало новца.
Трошење превише новца.
Превише попуштања инвеститорима. Ако морате да бирате између задовољства инвеститора и корисника, увек бирајте кориснике.
Жртвовање добити због купаца. Морате зарадити сада, ако није тако, посао може доћи у питање.
Не желите губити време. Фирма се гради на односима — изађите и упознајте људе. Ако вас људи упознају, веће су шансе да ће ујутро решити ваш проблем.
Борбе између оснивача.
Оставите „срце на терену“. Недостатак одлучности, срчаности и амбиције није реткост. Ако верујете да имате и друге опције, или да бисте боље прошли на послу на ком сте уместо да се упуштате у неизвесност и радите двоструко дуже за мањи новац, вероватно ћете брзо изгубити вољу и одустати.