Поред Србије, ова мера уведена је и у Словачкој, али и Камбоџи, Шри Ланки, Боливији и Гватемали, што значи да се само у овим земљама примарном „њуз фиду“ могу видети искључиво објаве пријатеља, као и плаћене рекламе.
Стручњак за интернет комуникације Здравко Јанковић за Спутњик каже да већ дужи низ година постоји тенденција смањивања „рича“ код страница које су у власништву брендова путем ограничавања корисника да на „њуз фиду“ види искључиво онај садржај са којим је имао интеракцију, односно, који је „лајковао“, а нова мера, како каже, представља корак даље у овом правцу.
То, према његовим речима, изгледа овако — уколико сте власник неке „странице“ и желите да се ваш пост види у „њуз фиду“, мораћете да извдојите одређену своту новца. Са друге стране, у „експлор фиду“ ће бити излистане све објаве свих „страница“ које сте икада лајковали као корисник, без обзира на то да ли сте у протеклих неколико дана са њима имали било какву врсту интеракције.
Упитан да ли то значи да је наша земља својеврсно заморче за Фејсбук, Јанковић каже да се то може посматрати и као да Србија за ову друштвену мрежу представља једно од најинтересантнијих тржишта у овом делу света, те да на овај начин жели да види како би остала тржишта реаговала на нове измене.
„Србија је лидер у броју Фејсбук налога, тако да ће спровођење овог експеримента омогућити Фејсбуку да стекне увиду у то како ће људи прихаватрити ове промену на глобалном нивоу. У сваком случају, Фејсбук је комерцијална компанија са циљем да апсолутно максимизују свој профит, тако да није реч о завери против Срба и Србије“, оцењује он.
Јанковић, међутим, тврди да ће се из угла оглашивача ова промена одразити апсолутно негативно, јер ће фирме бити приморане да инвестирају додатна средства како би њихове објаве биле видљиве, док ће корисницима бити ускраћена могућност да се информишу као досад, и то путем садржаја који је био приказиван на тим истим страницама.
„Свако ко је досад желео да се оглашава путем Фејсбука планирао је некакав одређени буџет за један одређени тип кампање, међутим убудуће ће морати да планира и на други тип, што ће многе фирме приморати на то да те буџете преполове, док ће други своје буџете повећавати. Што се тиче корисника, сам тај информативни садржај који је Фејсбук носио са собом почеће да губи на значају“, наглашава он.
Многи људи су се, објашњава он, информисали путем „фан“ страница о разним темама и догађајима, што више неће бити случај. Са друге стране, овај корак Фејсбука може повратити популарност самих медија јер ће се људи у недостатку информација са „њуз фида“ поново вратити претраживању самих медијских сајтова.
С тим у вези, напомиње он, Фејсбук је направио компликовано одлуку која ће можда имати последице по саму компанију, а чињеница је и да је у понедељак забележен пад њених акција за неких 2,7 одсто што, како оцењује, није мало.
Јанковић додаје и да се на овај потез Фејсбука може гледати и као на мач са две оштрице, иако, како каже, Фејсбук је морао да уђе у овакав вид експеримента не би ли поправио свој пословни резултат.
Да ли ће се након одређеног времена ова мера усвојити широм света, или ће се ово Фејсбуку обити о главу, остаје да се види, оцењује Јанковић, али напомиње да је сигурно да ће Србија са овом мером бити суочена у најмању руку наредних неколико месеци.