00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Реалност је да се Партизан и Звезда боре за место у плеј-ину
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Розанов“
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
Ауторска емисија Љубинке Милинчић
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Жалиш ли, Србијо: Пре 32 године остали смо без „националне класе“ (видео)

CC BY-SA 3.0 / Radosław Drożdżewski / Заставе 750 - популарне "Фиће" на паркингу у Немачкој
Заставе 750 - популарне Фиће на паркингу у Немачкој - Sputnik Србија
Пратите нас
Почетак моторизације некадашње СФР Југославије, ратом уништене земље која је незадрживо ишла ка индустријализацији и развоју, везана је за аутомобил крагујевачке Заставе – „Фићу“.

Први „фића“ је изашао са производних трака „Заставе“ 18. октобра 1955. године по лиценци италијанског „Фијата“ и производио се наредних 30 година.

До новембра 1985. године, када је из „Заставе“ изашао последњи „фића“, укупно је произведено 923.487 примерака овог аутомобила који је у СФРЈ проглашен за националну класу.

CC0 / Dragiša Modrinjak / Wikipedia / Аутомобил „фијат 750“ – фића у ауто-сервису 1961.
Аутомобил „фијат 750“ – фића у ауто-сервису 1961. - Sputnik Србија
Аутомобил „фијат 750“ – фића у ауто-сервису 1961.

А сами корени популарног „Фиће“ сежу још у далеку 1936. годину, када је Фијатов инжењер Данте Гикоса конструисао легендарни „Тополино“.
Од Гикосе је захтевано да, на платформи „Тополина“, конструише нови мали градски аутомобил за четири особе.

Италијанско послератно економско чудо

Када се „Фијат 600“ појавио на сајму аутомобила у Женеви 1955. године, означен је као италијанско послератно економско чудо, а многи га и данас сматрају најуспешнијим Фијатовим моделом свих времена.

Куриозитет је да је до 1960. године продат у чак милион примерака.

Фијат Србија - Sputnik Србија
О овоме се ћути: Зашто српски „Фијат“ као „инвестиција века“ вози ка провалији

Први „Фића“ произведен 1955. године у Крагујевцу је имао 767 кубика и само 29 коњских снага. Од 1962. године почиње производња „Заставе 750М“, по већини ствари идентичне аутомобилу „Фијат 600Е“.

Може се рећи да те 1962. године крагујевачка фабрика по продуктивности и технолошком развоју уопште није заостајала за „Фијатовим“ фабрикама у Италији.

Већ 1970. године почиње производња „Заставе 750М“ са мотором од 795 кубика, термостатом и затвореним системом за хлађење, а после тога и модела 750С, који се од претходника разликовао само у неким ситницама и волану преузетом од модела „Фијат 126“.

Затим, 1979. године настаје „Застава 750 специјал“, са тада моћним мотором од 22 киловата који је омогућио већу хитрину аутомобила и достизање брзине од 120 км/ч.

Круна на Београдском сајму 1980. године

Круна се десила 1980. године на Београдском сајму, када је представљена „Застава 850“, у основи идентичног дизајна као њен претходник, са „малим“ разликама у перформансама. Наиме, покретао је мотор од 843 кубика и 23,4 киловата, који јој је омогућио максималну брзину од 125 км/ч.

Осим Италије и Југославије, популарни „Фића“ се производио и у Аустрији, Шпанији и Аргентини, и укупно је са производних трака изашло 2.695.197 ових аутомобила у свим верзијама.

Последњи „фића“ је са производних трака крагујевачке „Заставе“ изашао 18. новембра 1985. године.

Био је црвене боје.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала