Путин је ту идеју изнео након што је присуствовао демонстрацији лета новог суперсоничног стратешког авиона Ту-160 „Петар Дејнекин“, који ће, како је рекао, играти велику улогу у јачању руске нуклеарне тријаде у ваздуху.
Истичући значај стварања суперсоничног цивилног авиона, руски председник је навео да се данас брже лети до Њујорка него од Калињинграда до Владивостока.
Директор Уједињене авио-корпорације Јуриј Сљусар је рекао да корпорација већ има пројекат сличног суперсоничног цивилног авиона. Према његовим речима, приликом стварања цивилног авиона, могуће је применити искуства и технологије које се користе код Ту-160.
Руски војни експерти подсећају да идеја о конструисању цивилног суперсоничног авиона у Русији није нова, а такође оцењују и да је остварива.
„Пре много година, чувени совјетски и руски конструктор авиона Михаил Симонов маштао је управо о таквом авиону. Имао сам прилику да се сретнем са његовим следбеницима, који су са усхићењем говорили о томе како би било добро када би се од Москве до Владивостока стизало за четири сата уместо за 8-9, колико данас траје лет. Та идеја није умрла, а њу је очигледно подржао и наш председник. Стручњаци говоре да је у садашњим условима развоја авијационог сектора наше привреде све то оствариво, и да би се такав путнички авион могао направити. Такав авион је одавно потребан Русији и олакшао би живот Русима. Ја бих га чак назвао и савременом руском маштом, јер је Русија огромна држава, највећа на свету, а људима који лете с краја на крај земље потребно је да што брже стигну до свог одредишта. У нашем динамичном свету такви авиону су дефинитивно потребни и они ће, без сумње, бити конструисани“, каже за Спутњик војни аналитичар, пуковник у пензији Виктор Баранец.
Путиново зелено светло
Експерт сматра да је Владимир Путин таквом изјавом дао знак „за старт“ и да би радове на стварању суперсоничног цивилног авиона требало што пре започети.
„Сада је Путин заправо дао ’зелено светло‘ да се тај план реализује. Мислим да ће се новац за тај пројекат код нас наћи, а памети и стручности смо увек имали. Без обзира на све драматичне странице у нашој авио-индустрији и упркос томе што смо деведесетих изгубили многе позиције, Русија се сада уздигла и покренула је своју производњу. Ми сада производимо и ловце пете генерације Су-57, за које чак и на Западу кажу да су најбољи на свету. Такође, ми смо већ производили одличне цивилне авионе, који су и на Западу били на гласу. Тако да сам сасвим сигуран да ће у скорије време почети производња те летелице о којој је говорио Путин у Казању. Она је већ одавно потребна Русији“, истакао је Баранец.
Подсетимо, руски Ту-160, НАТО ознаке „блекџек“, највећи је суперсонични бомбардер у историји војне авијације, а производи се од осамдесетих година прошлог века. „Бели лабуд“, како га друкчије зову, и данас је активан у руској авијацији, која га сматра својим поносом. Бомбардери су се одлично показали у сиријској кампањи.
У овом тренутку у саставу Ваздушно-космичких снага Русије се налази 11 авиона Ту-160 и 5 Ту-160М.