00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
16:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
ОРБИТА КУЛТУРЕ
Кад ликови из романа одлуче да убију писца
16:00
120 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Очекујем експлозију медаља у атлетици, Ивана није рекла последњу реч
20:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
Навали народе: Украјина на распродаји
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Глобус: Ако Кинези буду градили Пељешки мост, Брисел ће...

© Tanjug / RADE PRELICПочели радови на прузи Београд-Будимпешта
Почели радови на прузи Београд-Будимпешта - Sputnik Србија
Пратите нас
Загребачки „Глобус“ пише да се још чека одлука о томе да ли ће Кинези градити Пељешки мост и напомиње да из Брисела стиже упозорење да ће „надзор бити драстичан“ ако Кинези „добију посао“.

Иако је раније објављено да ће Пељешки мост са приступним саобраћајницама градити кинеска компанија „China Road end Bridge Corporation“, „Глобус“ пише да се „пред финале једног од највећих пројеката у историји модерне Хрватске, чека одлука ко ће градити мост, Кинези који су дали најповољнију понуду или ће процедура избора бити поновљена“.

„Избор кинеског конзорцијума изненадио је многе у Бриселу, јер би то било први пут да кинески грађевински конзорцијум користи новац Европске уније, што би значило и улазак Кинеза на велика врата, не само као инвеститора у Европу, него и као извођача радова за пројекте за које је средства осигурао Брисел“, наводи „Глобус“.

Заставе Кине и Србије - Sputnik Србија
Србија и Кина: Послови вредни шест милијарди долара

Осим кинеске компаније, понуде су дали аустријски „Штрабаг, те заједница понуђача коју чине италијански „Асталди“ и турски „ИЦ Иктас Ансат“, писао је раније загребачки „Јутарњи лист“.

„Штрабаг“, чија је понуда, као и она италијанско-турског конзорцијума, била скупља за близу 500 милиона куна, тврди да су Кинези дали дампиншку цену по којој није могуће изградити мост.

Један од „Штрабагових“ директора Драган Павелић, који води фирму у југоисточној Европи, тврди да се иза кинеске понуде крију многе замке, међу којима је и она да Кинези у једном тренутку одустану од посла ако Хрватска одбије да плати „додатне трошкове“ којих ће неминовно бити.

„Глобус“ наводи да се у Бриселу „помно прати све што се догађа у вези са припремама за изградњу моста“.

„Постоје и они који су били сумњичави према таквом продору Кинеза у Европу, поготово што је за промоцију послужила Хрватска као новопримљена држава“, пише „Глобус“.

Како пише тај лист, позивајући се на неименоване дипломате, ако „Кинези добију посао, надзор ће бити драстичан, а није искључено да би у случају неких неправилности могао бити ускраћен и део новца“.

У тексту се подсећа и да је понуда кинеског конзорцијума „China Road end Bridge Corporation“ тешка 2,08 милијарди куна, уз рок изградње три године.

„Кинеска државна фирма озбиљно се припремала за победу за улазак на тржиште ЕУ“, наводи „Глобус“ и додаје да њихов саветнички тим предводи бивши српски премијер из времена Слободана Милошевића Радоман Божовић, њихов саветник за овај регион.

С друге стране, додаје лист, у хрватском саветничком тиму су Стјепко Бобан, некадашњи председник Управе Хрватских путева и Хрватских ауто-путева, те Јадранка Јурешко Керо, бивша саветница председнице Републике.

Одлука о извођачу донета је у последњем тренутку, а у 120 дана предвиђених за евалуацију понуда догађала се права драма, наводи „Глобус“.

„Пре свега, чекао се барем незванични став Европске комисије о могућности да посао градње моста који се суфинансира европским новцем добије кинеска компанија. Иако нико није службено Хрватској приговарао давање посла кинеској компанији, неслужбено је Загребу сугерисано да причека с одлуком“, тврди „Глобус“.

Како додаје лист, према доступ­ним информацијама, неколико је великих европских грађевинских фирми лобирало у Бриселу да се Кинезима онемогући улазак на хрватско тржиште.

Томислав Николић и потпредседник кинеске Државне комисије за реформе и развој Нинг Ђиџа - Sputnik Србија
Кинези Николићу: Србија за нас на листи приоритетних земаља

Такође, додаје се у анализи „Глобуса“, одувек је постојала претња Бакира Изетбеговића и Странке демократске акције да ће преко Парламента БиХ, те у Бриселу излобирати одлагање градње моста због нерешеног граничног питања.

„У БиХ је Хрватима главни савезник Милорад Додик, који је Загребу поручио да има право на градњу Пељешког моста и да ће његови заступници бити на страни ХДЗ-а у Дому народа, Горњем дому Парламента Босне и Херцеговине, чиме би се блокирало доношење одлуке о противљењу градњи Пељешког моста као заједничког стајалишта Парламентарне скупштине БиХ, коју чине два дома“, тврди „Глобус“.

Ипак, како наводи лист, услов за подршку је што бржа реализација градње моста преко Саве код Нове Градишке.

На крају, закључује, код премијера на столу остале су само две опције — „или ће се градња моста дати кинеској компанији или ће тендер бити поништен уз образложење да све понуде далеко премашују процењену вредност набавке“.

„Глобус“ закључује да се почетак радова, по новом плану, очекује на пролеће и да је најновије обећање да ће мост бити изграђен 2021. године.

 

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала