Управо отворени салон аутомобила у Женеви, по оцени извештача, одвија се у „занимљивој атмосфери“. Осим што аутомобилску индустрију, која бележи рекордне профите, муче бриге због проласка кроз велику транзицију с „дизелаша“ на електричне и аутономне аутомобиле, забринутост појачава и недавна претња америчког председника Доналда Трампа да ће увести царине на увоз европских аутомобила. О томе ће, нема сумње, бити речи до 18. марта, када се та међународна смотра завршава.
Трампова најава увођења нових царина, после оних за челик и алуминијум, и ризик од трговинског рата са ЕУ већ је изазвао прве последице, па је осим пада акција на берзама, данас због тога оставку поднео и његов главни економски саветник Гери Кон, који слови за највећег противника протекционистичких снага у Трамповој администрацији.
Уколико Трамп остане доследан себи, штитећи домаћу производњу, у којој мери би то могло да се одрази на пословање крагујевачке фабрике „Фијат крајслер аутомобили“?
У нашем случају би, судећи према подацима, могла да се покаже тачном констатација да се никада не зна зашто је нешто добро.
Повереник Уједињеног гранског синдиката (УГС) „Независност“ у „ФЦА Крагујевац“ Зоран Станић, за Спутњик подсећа да је спајањем „Фијата“ и „Крајслера“ крајем 2014. ФЦА практично постала италијанско-америчка компанија. Подсећа такође да ФЦА тренутно прави велику фабрику у Америци.
„Фијат крајслер“ је средином јануара најавио да ће уложити милијарду долара на пребацивање производње теренских возила из Мексика у фабрику у Мичигену, где ће отворити нових 2.500 радних места, што је Трамп одмах поздравио.
Зато је, по речима Станића, питање да ли би „фијат 500Л“ уопште био третиран као увоз из ЕУ. Али и да се то догоди, нема разлога за страховање, истиче он за Спутњик.
„Што се тиче Крагујевца, не би нас сигурно погодила евентуална Трампова мера, јер се врло мало извози за Америку. Од почетка производње за неких скоро шест година, у Америку је извезено укупно око 40.000 аутомобила од пола милиона произведених. То значи да је у Америку годишње у просеку ишло између шест и седам хиљада, а месечно петсто возила, колика је нама дневна производња“, објаснио је саговорник Спутњика.
Он напомиње да је „фијат 500Л“ био дизајниран управо с циљем извоза на америчко тржиште.
„Очекивао се бум у Америци, а да Европа буде споредно тржиште, али десило се обрнуто. Много је већа продаја у Европи“, навео је Станић разлоге због којих мисли да би Трампова нова протекционистичка мера могла да заобиђе крагујевачку фабрику.
Уз то, он истиче да је у својој класи „500Л“ најпродаванији аутомобил од када се појавио, да је иза себе оставио „ситроен ц 5“, „опел риву“, моделе „Хјундаија“, „Тојоте“ у тој класи… Добар тренд настављен је и у јануару, када је продато пет одсто више тог аутомобила него у исто време лане. То је, како истиче, изузетан податак после готово шест година продаје.
Посматрајући 2017. годину у целини, „фијат 500Л“ покрива скоро четвртину европског тржишта аутомобила у тој категорији и више од 52 одсто тржишта Италије, у којој је неприкосновени лидер, као и у Шпанији.
Директор компаније Серђо Маркионе је уочи женевског сајма аутомобила истакао да ће се због добре позиције „Фијат“ у Европи концентрисати искључиво на „породицу 500“.
„Срећни смо што имамо ’породицу 500‘, коју смо проширили. Видећете у нашим будућим плановима да је то наш фокус у Европи“, рекао је први човек ФЦА, који је најавио да ће 1. јуна објавити стратегију ФЦА за период 2018–2022.
У њој ће, вероватно, бити речи и о позиционирању крагујевачке фабрике која је прошле године избацила редизајнирани „фијат 500Л“. Последњег дана фебруара са траке је изашао петстохиљадити примерак.
Спекулације о томе како ће се нови модел „Фијата“ правити у Пољској, заобилазећи Крагујевац, Станић назива причама и нагађањима.
„Нови модел ће сигурно доћи, али када за то дође време. Стручњаци који су направили редизајн модела 500Л су предвидели колико он може да се прода. Он се засад добро продаје, добро иде. Треба да опадне потражња да би дошао нови модел. Док се то не деси, нема потребе да се тек тако прекида производња овога модела да би се увео нови“, каже саговорник Спутњика.
Он објашњава да је немогуће у Крагујевцу правити два модела истовремено, јер за то не постоји капацитет. То би, каже, било могуће, али уз огромна улагања у проширење капацитета, што је, како истиче, неисплативо.
Станић подсећа да је уговор са „Фијатом“ влада Србије потписала у септембру 2008. године и да уговор истиче до краја ове године. Нови уговор би, према његовим очекивањима, требало да буде потписан пре него што садашњи истекне, а већ потписани трогодишњи колективни уговор је, каже, добра назнака, мада не и обавезујућа.
Логично је, ипак, каже, да до новог уговора дође. „Немогуће је наћи повољније услове. Да могу да бирају било коју државу, јефтинију и бољу радну снагу неће сигурно наћи“, тврди Станић за Спутњик.
А медијске спекулације друге врсте, да је кинеска компанија „Гуангџоу аутомобил“ заинтересована за преузимање дела ФЦА, прекинуо је средином јануара сам Маркиони током сајма аутомобила у Детроиту. Нагласио је да ФЦА нема намеру да раздвоји своје пословање или да појединачне брендове продаје Кини или другим партнерима.
Дан уочи отварања салона у Женеви, Маркионе је, међутим, рекао да је са представницима кинеског холдинга „Жејђијанг џили“, који је недавно ушао у немачки „Дајмлер“, разговарао о могућем преузимању компаније.
„Нека тржиште само процени вредност наших постигнућа у 2018. години. Тада сви који су заинтересовани за преузимање ’Фијат крајслер аутомобила‘ могу да дођу, да поново о томе разговарамо“, рекао је Маркионе, а пренео Блумберг.