Председник Русије Владимир Путин разговарао је телефоном са председником Јужне Кореје Мун Џае Ином, који га је детаљно информисао о резултатима састанка са лидером Северне Кореје Ким Џонг Уном. Москва и Сеул су позитивно оценили постигнуте договоре, а Путин је потврдио да је Русија спремна да и даље помаже успостављању сарадње двеју Кореја, између осталог, помоћу реализације великих тространих инфраструктурних и енергетских пројеката.
Путин је нагласио важност наставака предузимања напора свих страна за политичко-дипломатско решење проблема Корејског полуострва, узимајући у обзир оријентире које се налазе у руско-кинеском плану решавања кризе.
Руски експерти кажу да помирење Јужне и Северне Кореје даје шансу да се реализују два велика пројекта, директно повезана са Русијом. Ради се о изградњи гасовода који ће ићи у Јужну Кореју кроз севернокорејску територију, а такође је реч и о повезивању корејских железница са руском Транссибирском железницом.
О идеји изградње гасовода говори се већ неколико година, а званичници Јужне Кореје су изјављивали да ће побољшање безбедносне ситуације на Корејском полуострву омогућити да се почне изградња гасовода.
Руски „Гаспром“ и јужнокорејски „Когас“ су још 2011. године разговарали о могућностима изградње гасовода кроз севернокорејску територију. Власти Северне Кореје су такође изразиле интересовање за тај пројекат, али је због геополитичке ситуације цела прича касније завршила у ћорсокаку. То би био најисплативији начин извоза гаса у Јужну Кореју, која сада купује скупљи течни природни гас, а тај гасовод би истовремено могао да реши и питање снабдевања гасом Северне Кореје.
Пројекат би могао да буде реализован у оквиру пројекта „Снага Сибира“, на коме се ради убрзано, а тим гасоводом ће руски гас стизати у Кину. Међутим, експерти упозоравају да ће се амерички трејдери томе противити.
Министар спољних послова Јужне Кореје Кан Ген Хва је још у марту говорио о том гасоводу, што је и изазвало оптимистична очекивања, а раније су и званичници Пјонгјанга изражавали интересовање за куповину руског гаса, који није само извор производње електричне енергије, већ и важна сировина за хемијску индустрију.
Удео Русије у испорукама течног природног гаса Јужној Кореји је само седам одсто, на чему Русија годишње зарађује 711 милиона долара.
Аналитичари кажу да је Кореја изузетно интересантно тржиште за развој извоза гаса. Управо је Јужна Кореја највећи увозник течног природног гаса у Азијскопацифичком региону, јер из иностранства купује око 36 милиона тона „плавог горива“ годишње, што је 1,6 пута више од Кине. Рачуна се да би у наредних 15 година потребе Кореје могле да порасту барем два пута. Американци планирају да у наредних пет година изграде још шест постројења за течни природни гас, да би га продали Кореји.
Међутим, аналитичари подсећају да је Јужна Кореја у зони директног политичког утицаја САД и упозоравају да ће Америка чинити све да стопира тај дијалог Сеула и Москве.
С друге стране, Русија је заинтересована и за развој железница са обема Корејама. Помиње се варијанта да би се руска Транссибирска железница могла повезати са корејским, чиме би био створен најкраћи и најбржи пут у Европу, а уједно и економски исплативији, јер би се тако могла превозити роба по повољнијим условима.
Председник Јужне Кореје је у петак предложио свом севернокорејском колеги Ким Џонг Уну да се железничке пруге двеју земаља сједине, јер би то дало значајан допринос економској сарадњи.
Север и југ су фактички и постигли договор да предузму практичне мере за повезивање железница и саобраћајница, као и мере за њихову модернизацију.
Имплементација инфраструктурних пројеката ће растеретити морски пут превоза робе и значајно ће скратити време испорука. Као резултат тога, трговина између земаља ће расти.
Експерти су израчунали да ће у том случају за превоз контејнера из Јужне Кореје до Финске бити потребно само 14-16 дана, уместо 40-45 дана морским путем, који иде кроз Суецки канал, обилазећи целу Европу.
Аналитичари објашњавају да би Русија могла да зарађује на продаји своје робе, транзитних услуга и реализацији инфраструктурних пројеката. Потпуно ће бити решена питања доставке корејских роба на руско тржиште и обрнуто.
Јужнокорејски председник је јесенас на Источном економском форуму обелоданио и нову економску иницијативу „Девет мостова развоја“, која предвиђа да се у наредне три године у заједничке пројекте са Русијом инвестира око две милијарде долара, а такође, корејска страна је заинтересована да се са Русијом повећа трговинска размена. Крајем 2017. трговинска размена је износила 19 милијарди долара, што је за 41 одсто више него годину раније, а по прорачунима званичног Сеула, она би се у наредне три године могла повећати и један и по пут.
Пројекат „Девет мостова“ предвиђа сарадњу у различитим областима, као што су енергетика, развој железница, изградња лука, бродоградња, Северни морски пут, пољопривреда, рибна индустрија и отварање нових радних места. По свим тим тачкама обе земље имају шта да понуде једна другој.
У сваком случају, корејске компаније су све више заинтересоване за руско тржиште, а Русија ради на томе да привуче управо корејске инвестиције. Кореја је посебно заинтересована да улаже у развој Далеког истока Русије, као и многе друге пројекте.
Русија је за Кореју „пут у Европу“, гарант мира и безбедности и важан будући стратешки партнер.
Међутим, неки експерти упозоравају да упркос историјском руковању лидера Пјонгјанга и Сеула и даље остају политички ризици за реализацију два важна пројекта за Русију.