Брисел и Пекинг су се у Пекингу 25. јуна договорили о трговачко-економском дијалогу на највишем нивоу. Истог дана је Кина послала сигнал САД да се договорила са Француском да у наредном периоду купи више авиона „Ербас“ него што је претходно било планирано и уговорено. Такође, уговорен је увоз значајних количина говедине. Експерти за Спутњик говоре да ће царински рат Кине са САД у првом реду ударити на извоз авиона „Боинг“ и као и на америчке произвођаче пољопривредних производа.
Након што су САД објавиле да уводе царине и ограничења у трговачким односима са Кином, а потом и са ЕУ, дошло је до првог значајнијег повезивања Пекинга и Брисела. Обе стране су изразиле жељу да се супротставе акцијама администрације САД.
Заменик председника Европске комисије и комесар за рад, раст, инвестиције и конкурентност Јурки Катајнен је упозорио да нема сврхе да се предузимају једнострани кораци који нарушавају принципе Светске трговинске организације. Брисел и Пекинг су се договорили да ће оформити радну групу која ће стимулисати боље прилагођавање правила и принципа СТО и активно се супротстављати једностраним потезима и преотекционизму у трговини.
Експерт Института тржишта фондова и управе Михаил Бељајев за Спутњик објашњава да ће прагматичан приступ у економији и комерцијалне користи све више водити зближавању Кине и ЕУ, што ће бити својеврсни начин борбе против протекционизма у светској трговини.
„Деловање Европе је још увек под великим утицајем САД. Али видимо да сада Вашингтон заузима све оштрији став у односу на Европу. Раскол између Европе и САД добија све очитије обрисе. А то онда прави још већи импулс за европске државе да се окрену Кини и Југоисточној Азији. Кина и Азија у целини постају центар светског развоја. Европа се налази између два супротна пола — САД са једне стране и Кине са друге. Зато ће се везе Европе и Кине појачати и то убрзо, без обзира на сва политичка трења и несугласице у трговачко-инвестиционој сфери“, објашњава Бељајев.
Дијалог на високом нивоу би требало да дефинише те несугласице, али и да доведе до потписивања споразума о ширењу сарадње и конкретно о куповини значајних количина француске говедине и авиона „Ербас“.
Експерт Шангајског финансијског факултета Ли Кај за Спутњик објашњава да се „Боинг“ може суочити са велики губицима, када ступе на снагу реципрочне мере Кине, као одговор на увођење царина и ограничења од стране САД.
„Као што је познато, два највећа произвођача авиона на свету су амерички ’Боинг‘ и француски ’Ербас‘. Ако Кина одлучи да не купује ’Боинг‘, онда ће аутоматски од тога профитирати ’Ербас‘. Извоз авиона игра веома важну улогу не само што се тиче бизниса. Групе за лобирање из ’Боинга‘ имају велики утицај у америчким политичким круговима. У ’Боингу‘ постоји веома сложена и вишеслојна производна линија и ако само једна карика закаже, губитке и проблеме имају многи. Без обзира на то што Пекинг и Вашингтон нису ступали у дубље вербалне окршаје, мере које предузимају обе стране говори у прилог претпоставци да ће трговински рат потрајати“, констатује кинески стручњак.
Стручњаци очекују да ће у наредним данима Трамп објавити увођење нових мера, које ће бити усмерене против кинеске куповине америчких актива и као још један корак даље у све озбиљнијем трговинском сукобу.