Трећи дивизион 250. Ракетне бригаде југословенске ПВО оборио је ловца Ф-16 у околини Шапца, а тешко оштетио и два невидљива авиона Ф-117, од којих се један принудно спустио у Загреб, а други у Сарајево. Ипак, највећи подвиг ове јединице је обарање Ф-117 27. марта 1999. у атару села Буђановци.
Последњих десетак дана у српским медијима појављују се информације да су делови овог авиона одмах по обарању прослеђени у Кину и Русију. О томе је у емисији „На нишану Лазанског“ говорио пуковник Золтан Дани, командант посаде која је оборила амерички авион.
Делови олупине обореног авиона завршили су у београдском Музеју ваздухопловства, неки су завршили у спомен-соби 250. Бригаде, а неки су у спомен-соби пуковника Данија у месту Скореновац код Ковина, каже он.
Иако су кружиле гласине да је америчка Амбасада тражила да се главни делови авиона врате, они се налазе у депоу Музеја ваздухопловства, додаје.
„Ја сам ишао и видео сам да су још тамо. То је сто посто тај мотор јер имам фотографије са места када је оборен, тако да може да се упореди“, каже Дани.
О томе да ли су српске власти неке делове авиона уступиле Русији или Кини, Дани каже, може само да нагађа.
„Не могу да кажем ништа директно и са сигурношћу. Људи из Буђановаца причали су да су две-три године после тога долазили неки Кинези и тражили су да покупе све што је било код сељака, сваки шрафчић. Интересантна је прича једног Буђановчанина. Он је био у кући са мајком, а Кинези су сазнали да он има црево за ваздух за пилота. И они су дошли код њега да то купе. Они га питају по којој цени би им продао то црево, а његова мајка одговара да им прода по цени шпорета ’смедеревца‘“, прича Дани.
Дани је, каже, чуо за много сличних случајева, а када су се гласине да Кинези купују све што је отпало са обореног америчког авиона, мештани су се утркивали ко ће више делова да сакупи.
Саговорник Спутњика је, како каже, сигуран да су и Руси добили неке делове америчког авиона.
За четири компјутера којима је авион био опремљен, Дани је чуо гласине да су завршили у Кини и да су били продати за пет милиона долара.
Спомен-собе у којима су изложени делови обореног америчког авиона обилазили су и амерички официри, који су такође обишли и команду 250. Бригаде у Јакову. На улазу у команду бригаде, прича Дани, нацртана су три авиона — Ф-117, Б-2 и Ф-16.
Амерички бомбардер Б-2 погођен је 20. маја 1999, после поноћи, а потврде да је тај авион погођен нема јер је, према Данијевим речима, пао на хрватску страну, 15 километара од границе.
Дани је чуо приче од хрватских ватрогасаца који су те ноћи гасили пожар у шуми у близини Винковаца, а такође је авион био избрисан са листе авиона. Авион је касније враћен на листу.
„Неко је посао одрадио чиновнички, па га је избрисао зато што га нема, а онда су видели да су се на тај начин издали, па као то је била штампарска грешка“, каже Дани.
Дани је такође разговарао са хрватским полицајцем који је обезбеђивао део шуме на коју је авион пао. Те ноћи су, према речима тог полицајца, у простор шуме где је пао авион, ушли камиони Кфора (међународних снага у БиХ), који су однели све, па чак и метар и по дебео слој земље.
„Они знају да смо га оборили, ми знамо да смо га оборили, они неће да признају. Признају онај Ф-16 који је пао близу Шапца, који је такође оборила наша јединица. Значи, ми рачунамо три комада. Поред тога, погодили смо још два. Они су оштећени, али нису пали“, каже Дани.