Кинески лист „Саут Чајна морнинг пост“ позива се на изјаву заменика председника Владе Италије Луиђа ди Маја да би меморандум о разумевању са кинеском страном у вези са учешћем Италије у пројекту „Појас и пут“ могао да буде потписан до краја године.
Иницијално је кинески план „Појас и пут“ подразумевао масовно учешће само земаља учесница у инфраструктурним и логистичким пројектима. Па ипак, сада се оквир за учешће не своди само на бизнис, већ и на културне и чак политичке пројекте. Више руководство НР Кине овом огромном пројкету поклања много пажње, и то не чуди. Са друге стране, однос светских држава према овом плану је двојак. Првенствено државе у развоју овај план прихватају са много ентузијазма, што је сасвим јасно. Државе из групе седам најразвијенијих земаља света с резервом гледају на овај подухват, али ипак позивају да се пројекту унапред „не лепе етикете“, већ да се пажљиво размотри могућност сарадње са Кином.
Председник Француске Емануел Макрон и премијерка Велике Британије Тереза Меј засад не журе да са Кином потписују меморандуме. Они су изјавили да су спремни да учествују тек у одвојеним инвестиционим пројектима са Кином. Италија, међутим, има другачију политику. Луиђи ди Мајо не крије да се Италија нада све већем учешћу на кинеским тржиштима. Италија жели да баријере буду укинуте, а да логистичка инфраструктура буде побољшана. Управо ово су главне идеје пројекта „Појас и пут“, каже за Спутњик Ђа Ђинђинг, директор Института финансијских студија у оквиру Кинеског народног универзитета у Пекингу. Наш саговорник додаје да је друго питање да ли ће сарадња Италије и Кине практично утицати на либерализацију трговинске климе у Европи.
„Италија је активна у подршци кинеској иницијативи ’Појас и пут‘. Па ипак, економска ситуација у Италији није идеална, прилично су велике разлике од севера ка југу, а приметан је и недостатак ауторитета централне владе у Риму. Стога, тешко да ће Италија постати пример за читаву ЕУ“, опрезан је Ђинђинг.
Наш саговорник објективно оцењује ситуацију и наводи да и ЕУ нуди алтернативни пројекат.
„Шефица европске дипломатије Федерика Могерини је изјавила да ће тај алтернативни план боље одражавати потребе Европе у изградњи инфраструктурне и комуникационе мреже. За финансирање овог европског плана предвиђена је велика ангажованост државних структура и приватних финансијских институција, попут фондова. Ипак, могуће је да план не буде реализован, јер објективно постоје велика буџетска ограничења у ЕУ“, каже кинески стручњак.
Ђа Ђинђинг додаје да је јасно да Европа покушава да понуди сопствени план који би могао да парира „Појасу и путу“, као и да је чуо да су постојале иницијативе да се започну конкретни инфраструктурни пројекти.