Произвођачи аутомобила у САД и Европи смишљају планове како би одговорили на кризу која је започела недостатком опреме од кинеских добављача у време када је коронавирус погодио Кину.
У француском „Пежо-Ситроену” већ је проглашено „ратно стање”, а потезе сличне онима за време рата повлачи и амерички председник Доналд Трамп.
Његов главни економски саветник Лери Кадлоу саопштио је како је Трампова администрација у преговорима са „Џенерал моторсом” и другим произвођачима аутомобила о почетку производње респиратора.
Такав корак и драматична промена производње последњи пут је виђена током Другог светског рата, када су фабрике престале да производе аутомобиле и окренуле се тенковима и оружју. Али стручњаци се не сећају да се после Другог светског рата догодила слична ситуација у ауто-индустрији, пише Блумберг.
Као у рату или одмах после рата
„Нисам сигуран да постоји ишта слично у недавној историји. Други светски рат најбоља је аналогија. Сваки произвођач аутомобила? Свака регија света? Мислим да се то никад није догодило”, рекао је Кристин Џицек, шеф истраживачког одељења у америчком Центру за аутомобилско истраживање.
Неки стручњаци сматрају како је боља паралела тренутном стању ситуација која је наступила након краја рата 1945. „када је све стало на неколико месеци”.
„Након застоја од шест недеља, живот полако почиње да се враћа у нормалу у Кини, тако да је то више него позитиван пример за Европу и САД. Додатно, не зна се колико ће дугорочне бити последице по привреду. Ово није попут рата”, сматра Тимоти Гуинен, историчар економије с америчког универзитета Јејл.
Економисти „Џеј Пи Морган Чејса” сматрају како ће „најдужа светска економска експанзија у историји стати у овом тромесечју”. Они су навели да би само једна седмица без продатих аутомобила, само у САД, значила губитак више од 94.000 радних места у ауто-индустрији, коштала би 7,3 милијарде долара прихода.
Лоша година, па криза због вируса
Кризу у аутомобилском сектору погоршава и то што је 2019. била лоша за произвођаче, али стручњаци ипак кажу да је стање боље него кризне 2008.
Због коронавируса Кина је у јануару и фебруару забележила 15,7 одсто мању производњу него прошле године у исто време, а очекује се да ће резултати показати најслабији раст од 1976. године.
Сада се исто пресликава на Европу и Америку.
Произвођачи аутомобила покушали су да дођу до компромиса са синдикатима који би им допустио да наставе рад у фабрикама, али да радници буду удаљенији једни од других, те да уведу додатне смене чишћења. Појавом вируса у погонима „Фијат Крајслера” и „Џенерал моторса” и то је пало у воду.
„Радници су престрашени, фрустрирани и паниче. За све нас ово је невиђена ситуација, а ако се настави погоршавати и након две недеље, све ће морати да стане до даљег. Не можемо своје запослене ставити у такво окружење. Њихови послови довољно су тешки и морају бити потпуно концентрисани, што је тешко ако се брину хоће ли остати живи”, навели су из синдиката „Фијат Крајслера”