Научници на трагу извора радио таласа из свемира

CC0 / пиксабеј / Планета
Планета - Sputnik Србија
Неутронска звезда магнетар из сазвежђа Млечни пут, названа СГР 1935 + 2154, можда је управо допринела решавању мистерије брзих радио-сигнала из дубоког свемира који годинама збуњују астрономе.

Опсерваторије широм планете регистровале су 28. априла рафал невероватно јасних радио таласа у трајању од милисекунде, праћен јасном емисијом икс-зрака, преноси Танјуг писање аустралијског научног часописа „Сајенс алерт“.

Астрономи још анализирају добијене податке, али се већина њих слаже да би овај догађај могао коначно да открије извор брзих радио-таласа (ФРБ) за којим се годинама трага.

Брзи радио-таласи једна су од најфасцинантнијих мистерија у космосу.

Ови изузетно снажни радио сигнали из дубоког свемира, галаксија удаљених милион светлосних година, ослобађају више енергије од 500 милиона сунаца. Ипак, трају мање од трептаја ока и већина се не понавља, што их чини врло тешким за проучавање.

Могућа објашњења кретала су се од супер-нове до ванземаљаца, али једна од вероватнијих могућности је да радио-таласе производе магнетари, чудне неутронске звезде, изузетно густог језгра настале сажимањем звезде до супер-нове.

Највећи на свету радио-телескоп ФАСТ у јужној Кини - Sputnik Србија
Ванземаљске цивилизације на мети новог кинеског телескопа

Магнетари имају магнетна поља око 1.000 пута јача од обичних неутронских Звезда, а још није објашњено зашто је то тако.

Магнетар СГР 1935 + 2154 откривен је 27. априла и у почетку је изгледао релативно нормално, слично другим магнетарима.

Међутим, већ следећег дана, канадски телескоп ЋИМЕ направио је откриће без преседана, сигнал толико моћан да га систем не може сасвим квантификовати.

„Овако нешто никад раније није виђено“, рекао је Шринивас Кулкарни са Калифорнијског технолошког универзитета за „Сајенс алерт“.

Оно што овај догађај у свемиру разликује од других, раније забележених, јесте рендгенско зрачење.

„Рендгенски снимак са СГР 1935 + 2154 није био нарочито јак или необичан, али је врло интригантан резултат и подржава повезаност између брзих магнетних радио-таласа и магнетара“, каже Сандро Мерегети, из италијанског Националног института за астрофизику.

Научници тек треба да анализирају спектар ове емисије зрачења и да утврде да ли има сличности са спектрима екстрагалактичких брзих радио-таласа.

Шта год да говори управо откривени магнетар СГР 1935 + 2154, наука је и даље далеко од тога да у потпуности реши компликовану енигму коју ови невероватни сигнали представљају.

Прочитајте још: