Почетак пројектовања Центра тренутно се очекује, а уговорена вредност пројекта је девет и по милиона евра. Радови се финансирају из новог руског кредита за железнице, који укупно износи 230 милиона евра. Планирано је да комплетни радови на пројектовању и изградњи Центра буду изведени у неколико фаза у периоду од 2023. до 2025. године.
Идејни пројекат на Макишу до краја године
Будући Јединствени диспечерски центар данас су посетили министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић, директор огранка „РЖД Интернешнл“ у Србији Мансурбек Султанов, амбасадор Русије Александар Боцан-Харченко и генерални директор Инфраструктура железнице Србије Небојша Шурлан.
„Неопходно је да имамо поуздан систем, а тај систем може да нам обезбеди једино поседовање Јединственог диспечерског центра. Ово је место где ће бити централни део диспечерског центра, оперативно-надзорни центар у Макишу“, истакла је Михајловићева.
Током посете приказани су модели радних места возних диспечера и изложена је концепција реконструкције зграде намењене за организацију Центра. Компанија „РЖД Интернешнл“, која до краја године треба да представи идејни пројекат, тренутно обавља претпројектне анализе и преглед инфраструктуре.
„Биће хиљаду петсто километара оптичких мрежа, више од 500 објеката ће бити модификовано, биће нових радних места. Паралелно са пројектовањем и изградњом, у центру града, а потом и у овој згради, биће организовано обучавање будућих диспечера“, изјавио је Султанов.
У складу са партнерством Русије и Србије
Руски амбасадор у Србији Александар Боцан-Харченко истакао је да пројекат изградње Јединственог диспечерског центра потпуно одговара нивоу стратегијског партнерства између Русије и Србије.
„Овај пројекат потпуно се уклапа не само у план и стратегију развоја Србије, наше пријатељске државе, већ и у развој инфраструктуре у источној и централној Европи. Не бих погрешио ако кажем и у читавој Европи“, напоменуо је Боцан-Харченко.
Будући Јединствени диспечерски центар обишли су и српски студенти који студирају у железничким високошколским установама у Русији.
„Остале су ми још три године до завршетка факултета. Планови су ми да се по завршетку вратим у Србију као инжењер и допринесем даљем развоју наших железница, заједно са ’РЖД Интернешнлом‘, с обзиром да смо њихови стипендисти“, каже за Спутњик један од студената Огњен Милутиновић (22).
Стварањем Јединственог диспечерског центра систем за управљање свим железничким пругама у Србији биће централизован и аутоматизован. Информације о стању инфраструктуре, проласку возова стизаће у режиму реалног времена, што ће пружити огромне могућности за оперативно доношење одлука и стратешко планирање.
Оснивањем Центра биће омогућено да се инфраструктура у земљи интегрише у Трансевропске саобраћајне коридоре, што ће обезбедити превоз робе из земаља централне Европе до лука у Грчкој, Бугарској, Црној Гори и обратно. Осим главног у Београду, додатни центри биће смештени у Нишу, Пожеги и Новом Саду.
У изградњи Јединственог диспечерског центра биће коришћена најсавременија техничка решења и системи засновани на искуству „Руских железница“ у организацији диспечерских центара и развоју технологије диспечерског управљања у Русији, која има 86 хиљада километара железничких пруга.
Прочитајте још: