Хеликоптер Ми-26 сматра се јединственом летелицом, јер има 14 светских рекорда, укључујући рекорде за ношење терета: 25 тона до висине од 4.100 метара, 20 тона до висине од 4.600 метара, 15 тона до висине од 5.600 метара и 10 тона до висине од 6.400 метара.
Изградња хеликоптера Ми-26 започета је 1972. године. Од нуле су направљене елисе главног и репног ротора хеликоптера, као и главни редуктор Ми-26 и нови турбо-осовински мотор.
Ми-26 је 1980. године успешно прошао испитивања, а у јуну 1981. године одржана је прва јавна демонстрација супертешког хеликоптера на ваздухопловној изложби на аеро-митингу Ле Бурже. Лет до Париза трајао је око 17 сати, с тим да је привремено слетео у Вилњусу, Варшави, Берлину и Франкфурту на Мајни.
Појава „руског хеликоптера“ на небу Западне Немачке изазвала је комешање у војним и дипломатским круговима, јер је Ми-26 пролетео изнад нуклеарних ракетних база НАТО. У Паризу је хеликоптер дочекао први заменик генералног директора „Аерофлота“.
„Он је пришао и рекао: 'Слушајте, нико није покушао да вас обори?' 'Не, колико знам. А у чему је ствар?', питам ја. 'Пресрели смо разговор, један пуковник је позвао НАТО базу и захтевао да се авиони подигну како би вас оборили“, рекао је Гурген Карапетјан.
У повратку, немачки контролор летења спровео је Ми-26 до једног од аеродрома НАТО.
„Питам диспечера на енглеском: 'Зашто сте нас довели овде?' 'Морао сам да видим руски хеликоптер, који је направио буку у Паризу', одговорио је.
Ми-26 је 43 године касније замењен новом верзијом супертешког хеликоптера Ми-26Т2В. Модел, произведен у Ростову на Дону, поседује најновији комплекс уграђене радио-електронске опреме који му омогућава да лети и ноћу и дању. Лет планираном рутом и слетање могу се извести помоћу аутопилота. Нови ваздушно-десантни одбрамбени комплекс способан је да одбије напад навођених пројектила. У октобру је Ми-26Т2В успешно прошао државна испитивања.
Прочитајте још: