„Карика која недостаје“: У суседној галаксији откривена нова врста масивне црне рупе

CC0 / Pixabay / Црна рупа
Црна рупа - Sputnik Србија, 1920, 26.01.2022
Астрофизичари су годинама покушавали да пронађу црну рупу средње масе, коју сматрају „кариком која недостаје“ између супермасивних црних рупа више милиона пута тежим од Сунца и звездане црне рупе која се формира путем гравитационог колапса звезде.
Само постојање црних рупа средње масе довођено је у питање и било предмет жестоких расправа унутар научне заједнице.
Међутим, судећи према студији објављеној у „The Astrophysical Journal“, тим научника открио је црну рупу за коју наводе да је средње масе и за којом су већ друго времена трагали астрофизичари широм света.
Црне рупе средње масе имају много већу масу од звездане (између 10 и неколико десетина соларних маса), али много мању од супермасивне црне рупе (између милион и неколико стотина милиона соларних маса).
Оне се јако тешко проналазе управо због тога што су мање по величини и имају слабију активност. Такође, немају толико космичког материјала у својој непосредној близини који би могле да користе као гориво, а недостаје им и снага гравитације да би могле да у себе увуку звезде, како би произвеле рендгенске зраке.

Скривала се у галаксији Андромеда

Та врста црне рупе скривала се у великом звезданом јату Б023-Г078, у галаксији Андромеда, најближој нашем Млечном путу.
„Најзанимљивија ствар у вези са овом црном рупом средње масе је њена локација — налази се у масивном звезданом јату око Андромеде и мислимо да је то заправо језгро некадашње патуљасте галаксије чије је ободе збрисала гравитација Андромеде“, изјавио је за „Гизмодо“ астрофизичар за Универзитета у Јути Анил Сет, један од аутора студије.
Истраживачи указују да би ово откриће могло да буде кључно за разумевање како црне рупе настају и расту током времена и како црне рупе мање масе постају „супермасивна чудовишта“ у центру галаксија.
Упркос томе што су научници уверени да се супермасивне црне рупе налазе у центру већине, ако и не свих галаксија, они још увек нису одгонетнули на који тачно начин те црне рупе постају тако масивне.
Према неким проценама, у близини само наше галаксије могло би да се налази око 46.000 црних рупа средње масе.
Ротирајућа црна рупа - Sputnik Србија, 1920, 26.01.2022