00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
Хоће ли бити Трећег светског рата
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Дуалност Милене Павловић Барили“
20:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
ЕКОНОМИЈА
Спутњик Економија прати најновије вести, анализе и извештаје из Русије, региона и света.

Црвена лампица за Мету: Каква је будућност технолошког гиганта после губитка од 200 милијарди долара

© Sputnik / Рамиль СитдиковАпликација Фејсбука на мобилном телефону
Апликација Фејсбука на мобилном телефону - Sputnik Србија, 1920, 05.02.2022
Пратите нас
Иако је претрпела губитак од више од 200 милијарди долара, што је упалило „црвену лампицу“ код њеног руководства, компанија „Мета“ је далеко од пропасти. Ипак, да би себи обезбедила плодоносну будућност, мораће сву своју снагу да усредсреди на метаверзум и баратање скандалима везаним за злоупотребу података, у којима је била главни актер више пута.
Технолошки могул Марк Закерберг изгубио је у четвртак 29 милијарди долара у нето вредности, чиме се његово богатство смањило на 85 милијарди долара, пошто су акције компаније „Мета“, коју је основао и у којој има удео од око 12,8 одсто, забележиле рекордан једнодневни пад од 26 одсто, који је избрисао више од 200 милијарди долара. То је највећи губитак компаније у једном дану од њеног изласка на Волстрит 2012. године.
Нагли пад су проузроковала три фактора. Први је разочаравајућа прогноза да ће стопа раста прихода бити између три и 10 одсто за текући квартал, што би била најнижа стопа раста те компаније откако је на берзи. Други је смањење дневног броја корисника „Фејсбука“ са 1,930 милијарди на 1,929 милијарди, прво за протеклих 18 година. Трећи је јака конкуренција, која се огледа пре свега у платформи за кратке видео-снимке „Тикток“.

„Црвена лампица“ за будућност „Мете“

Иако „Метин“ губитак сада важи за највећи пад вредности неке компаније у историји Њујоршке берзе, то не значи да се технолошки гигант распада, компанија и даље расте, али указује на промену у интересовању људи за услуге те фирме. Зато се код њених руководилаца упалила „црвена лампица“, како би предузели кораке да пословање врате на „старе стазе“, предочава брокер компаније „Моментум секјуритиз“ Ненад Гујаничић.

„По први пут је на кварталном нивоу дошло до пада броја корисника, али то се у блиској будућности могло очекивати, с обзиром на то да имају близу две милијарде корисника, што је мање-више 30 одсто светске популације. Једноставно, то није могло да иде у недоглед. Будућност компаније је мање-више добра. Колико ће бити добра, зависи пре свега од тога како ће успети да уновчи нове пројекте. Један од тих пројеката је метаверзум, стварање виртуелне реалности у коју компанија доста улаже“, напомиње он.

Други аспект од ког зависи „Метина“ будућност је, истиче Гујаничић, како ће се компанија носити са оптужбама везаним за злоупотребу података, пошто је због тога већ неколико пута до сада била на мети више државних органа за заштиту података.
„’Фејсбук‘ је познат по не баш доброј пракси, па је неколико пута био у центру скандала, попут оног са ’Кембриџ аналитиком‘, преко злоупотребе података, лошег имиџа у друштву, негативних појава које имају пре свега млади корисници... Компанија има велик број корисника, самим тим огромну количину података, који су протеклих година у фокусу, па регулатори, пре свега у Америци, настоје да смање злоупотребе тих података“, подсећа он.
© AP Photo / Kirsty Wigglesworth„Метина“ будућност зависи од метаверзума и баратања скандалима везаним за злоупотребу података.
Фејсбук - Sputnik Србија, 1920, 04.02.2022
„Метина“ будућност зависи од метаверзума и баратања скандалима везаним за злоупотребу података.

„Тикток“ — јака конкуренција

Када је обавештен о губитку, Закерберг се састао са запосленима и од њих затражио да се усредсреде на видео-садржаје, јер се „Мета“ суочава са јаком конкуренцијом, првенствено „Тиктоком“. Банкарски аналитичар Ненад Бига напомиње да је „Тикток“ постао популаран међу младима због лаког коришћења и могућности прегледа садржаја без налога.

„Дефинитивно не видим ограничење раста и утицаја на цело ’парче колача‘. Делује ми да је ’Фејсбук‘ уложио сву енергију у ’Мету и да тихо напушта садашњи вид интеракције корисника са околином. Можда ће с напретком технологије та визија ’Мете и њеног позиционирања међу људима омогућити алтернативну стварност коју ће корисници радо прихватити. Остаје нам да видимо“, резонује он.

Гујаничић предочава да је то први пут да се „Мета“ суочава с озбиљним ударом конкуренције, јер су видео-садржаји с „Тиктока“ постали врло популарни, док је „Фејсбук“ заостао са својим сличним пројектом „рилс“, због чега мора да повуче потезе којима би повратио кориснике.
„Наравно, дешава се да тржишни лидери крену странпутицом, чак и да пропадну, али мислим да, за сада, ту нема реалне опасности, а видећемо већ после неколико квартала да ли је компанија успела да изађе из ове кризе раста, јер се све те велике компаније пре или касније суоче с кризом раста, зато што је много лакше расти на малим бројевима, док је много теже на великим. Много је лакше скочити са милион евра прихода на пет, него са 10 милијарди на 50“, појашњава он за „Спутњик“.
Чак и после великог губитка, „Мета“ вреди око 600 милијарди долара, због чега је и даље једна од највећих и најмоћнијих компанија на свету.

Шта ће бити са Закербергом

Што се тиче самог Закерберга, он није први милијардер који је изгубио огромно богатство у једном дану. Власник компаније „Тесла“ Илон Маск изгубио је чак 35 милијарди долара за један дан у новембру прошле године. Данас је он најбогатији човек на свету.
„Ниједан од тих капиталиста, богаташа не седи сваки дан са дигитроном и рачуна колико је зарадио или изгубио. Њему вероватно на памети није смањење личног богатства које се мења из дана у дан, већ пре свега како да одговори на изазове с којима се ’Фејсбук‘ суочава: притисак конкуренције и све већи негативан имиџ компаније“, каже Гујаничић.
Марк Закерберг и лого Фејсбука - Sputnik Србија, 1920, 04.02.2022
СВЕТ
Рекордни губитак: Марк Закерберг у једном дану остао без 29 милијарди долара
Фејсбук лого - Sputnik Србија, 1920, 03.02.2022
ЕКОНОМИЈА
Потонуле акције Фејсбука
Џеф Безос - Sputnik Србија, 1920, 03.02.2022
СВЕТ
„Ја бих протерао јахту овуда“: Због Безоса се демонтира историјски мост у Ротердаму
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала