Откривена чудовишна радио-галаксија

© Depositphotos.com / Shad.offСпирална галаксија
Спирална галаксија - Sputnik Србија, 1920, 16.02.2022
Астрономи су управо пронашли чудовиште од галаксије, која је удаљена око три милијарде светлосних година од нас, „Алкионеј“ је огромна радио-галаксија која досеже 5 мегапарсека у свемир, што је 16,3 милиона светлосних година и чини највећу познату структуру галактичког порекла.
Ово откриће указује на наше пропусте у разумевање ових горостаса и онога што покреће њихов невероватан раст. Али ново откриће би могло да пружи пут ка бољем разумевању, не само џиновских радио-галаксија, већ и међугалактичког „посредника“ који лебди у празнинама свемира.
Огромне радио-галаксије су још једна мистерија у универзуму пуном мистерија. Састоје се од галаксије домаћина (то је јато звезда које круже око галактичког језгра које садржи супермасивну црну рупу), као и колосалних млазова и режњева који избијају из галактичког центра.
Ови млазови и режњеви, у интеракцији са међугалактичким медијумом, делују као акцелератор честица који убрзавају електроне који производе радио-емисију.
Научници су прилично сигурни да знају шта производи млазове: активна супермасивна црна рупа у галактичком центру. Црну рупу називамо „активном“ када гута (или „нагомилава“) материјал са огромног диска материјала око себе.
Али не може сав материјал у акреционом диску неизбежно да заврши у ушћу црне рупе, његов мали део некако долази из унутрашњег подручја акреционог диска до полова, где се избацује у свемир у облик млаза јонизоване плазме. Ови млазњаци могу да путују велике удаљености пре него што се прошире у џиновске клапне које емитују радио-таласе.
То је класичан процес, чак и Млечни пут има те режњеве. Али оно што не знамо је зашто у неким галаксијама оне расту до огромних величина, стварајући џиновске радио-галаксије, пише „Сајенс алерт“.

„Алкионеј“ још увек расте

Након што су стручњаци измерили режњеве, покушали су да истраже о каквој је галаксији реч. Открили су да је то прилично нормална елиптична галаксија са супермасивном црном рупом у центру која је око 400 милиона пута масивнија од Сунца. Оба ова параметра су заправо „мала“ за џиновске радио-галаксије.
„‘Алкионеј‘ и његова галаксија домаћин су заправо обични – укупна нискофреквентна густина светлости, звездана маса и маса супермасивне црне рупе су ниже од оних код џиновских радио-галаксија средње величине. Тако да веома масивне галаксије или централне црне рупе нису потребне за формирање таквих дивови“, наводе научници.
„Алкионеј“ се може налазити у области простора која је мања по густини од просечне, што доводи до бржег ширења. Шта год да је разлог, изгледа да галаксија и даље расте и постаје све већа.
Студија под називом Откриће радио галаксије од најмање 5 Мпц ускоро ће бити објављена у часопису „Астрономија и адтрофизика“, преноси Б 92.
Сунце - Sputnik Србија, 1920, 15.02.2022