00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Реалност је да се Партизан и Звезда боре за место у плеј-ину
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Розанов“
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
Ауторска емисија Љубинке Милинчић
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Није Русија варварин, већ се брани од западне варварске цивилизације

© AP Photo / Samisoni ParetiРатник са Фиџија носи традиционалну секиру на церемонији извињења британском мисионару Томасу Бејкеру кога су канибали појели 1867.
Ратник са Фиџија носи традиционалну секиру на церемонији извињења британском мисионару Томасу Бејкеру кога су канибали појели 1867. - Sputnik Србија, 1920, 01.03.2022
Пратите нас
Варвари су међу нама, тврди антрополог и етнолог Бојан Јовановић у књизи „Ново варварство“, студији која са претходне две „Антропологија зла“ и „Агресија у култури“ заокружује Јовановићев научни покушај да узме „отисак прста“ савременом свету.
Због учесталих хакерских напада и ометања сајта Спутњик Србија и наших канала на Фејсбуку и Јутјубу, све вести пратите и на каналу Спутњик Србија на Телеграму, који нико не може да угаси.
„Варвари су међу нама и варварство је за мене антрополошки појам, психолошки дубоко утемељен“, каже Јовановић за „Спутњик“. „Везан је за оног архаичног човека који постоји у сваком од нас и који је везан за нашу културну прошлост. У цивилизацијском ходу, у еволуцији човека и културном развоју прошли смо пут од дивљаштава преко варварства до цивилизације. Препознат још код старих Индуса, појам варварство је најпознатије одређење добио преко Грка који су своје суседе означавали као варваре по томе што су били представници друге културе и говорили су језиком који није био грчки. Варварство је дакле феномен који настаје онда када постоји неки набој неразумевања међу људима“, истиче др Бојан Јовановић.
На питање да ли је очекивао да ће његову причу о новим варварима стварност на овакав начин актуелизовати, Јовановић каже да сваки аутор жели да оно што ствара у свету имагинације добије и животну потврду. Али не и на овакав начин.
„Ниједан аутор не очекује да оно што је потенцијал негативитета буде потврђено на најстрашнији начин, јер би онда то било неко призивање зла. А рат показује опасност од потенцијала варварства које се реализује увек када се суспендују правила културе, етике и хуманости.“
А варварин је онај који жели да поништи туђу и наметне своју културу, дубоко не разумевајући туђу, подвлачи професор Јовановић и то поткрепљује најновијим догађајима у свету.
© SputnikБојан Јовановић
Бојан Јовановић - Sputnik Србија, 1920, 01.03.2022
Бојан Јовановић
„Присуствујемо управо једној таквој политици која одавно не преза од средстава да се оствари варварски циљ који је негаторски према другоме. Није Русија варварин који прети да уништи туђу културу. Ово је реакција Русије на дугогодишњу политику која се водила из центара западне моћи а која има за циљ да овлада и оним подручјем које је културно и економски одређено руским утицајем. Ово је један изнуђени акт који је Русија осетивши да је угрожена учинила из самоодбране. Мислим да је реч о једној већ израженој потреби да се пренебрегавају узроци и да се последице схватају као узроци. Ту је та замена теза, тежња да се не сагледа целина и истина о правим узроцима догађаја.
Управо студија нашег угледног научника обилује примерима који показују како се данашњи човек под фирмом очувања цивилизације, слободе, хуманизма заправо варварским средствима обрачуна са оним што је различито од њега.
„Кад не разуме другог, архаични човек у нама потеже варварске алатке да се обрачунава са оним што му је неразумљиво, а према чему је често неразуман. Цивилизацијски човек који би по свом одређењу требало да разуме друге и да са њима комуницира – опредељује се за другачији - нетрпељиви однос. Тај однос долази из дубина његовог бића, оног древног које је кроз еволуцију углавном потврђивало себе уништавајући друге. То је тај парадокс који постоји као велико оптерећење за нас као људе, тај велики атрополошки песимизам који сенчи наше постојање: да другачијег човека доживљавамо као претњу“, наводи наш саговорник.
Он додаје да је читава западно-европска цивилизација у ствари варварска и под хипотеком колонијализма, расизма, нетрпељивог односа према другима.
Владимир Лењин држи говор на Црвеном тргу - Sputnik Србија, 1920, 13.12.2016
Зашто иза „мањег зла“ остаје више мртвих
„Наравно, то је повезано и са користима које се имају од тога: видимо да је ратна индустрија спиритус мовенс једног таквог односа који се преко идеологије и политике манифестује ево до данас“
У овој студији посебно се анализира ново варварство које се остварује новим високо развијеним технологијама. За др Јовановића реч је само о новим начинима и средствима, пориви су - стари.
„Прави проблем је у томе што цивилизацијски домет савременог човека није праћен и његовим етичким преображајем. Решење почиње када схватимо да смо одговорни не само за сопствено постојање већ и за опстанак оних култура које смо, као припадници развијеног света, уништавали. Али видимо да се до дана данашњег тај нехуман однос испољава.“
У новој књизи др Јовановић говори и о варварима су присутни у виртуелном свету, а као маркантан пример наводи тзв хејтере.
„У виртуелном свету човек је слободан да се испољи на један нецивилизацијски начин. А кад је човек ослобођен свих културних правила, кад је слободан да искаже себе како хоће – онда из њега проговара архаични човек, тај преносилац агресије, неумерености, безобзирности и наравно мржње. Нереализовани појединац показује да пут мржње, оспоравања и тежње да другоме учини зло сматра путем којим треба да иде и којим треба себе да потврђује. Том виртуелном свету недостаје хуманост, етичност, духовност… И обзирност, и према другоме и према себи.“
Да ли је агресија личан или колективни чин
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала