00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
21:00
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
СВЕТ
Најновије вести из света

„Појас и пут“ не стаје у Србији – грандиозни кинески пројекат одолео корони и - Западу

Илустрација
Илустрација - Sputnik Србија, 1920, 02.11.2022
Пратите нас
Упркос пандемији ковида, антикинеским протекционистичким мерама САД, украјинској кризи и подозрењу Запада, кинеска иницијатива „Појаса и пута“ која окупља 149 држава, одолева изазовима. Посебно у Србији где ове године није закочен ниједан инфраструктурни пројекат у сарадњи са Кином из које нам је дошао највећи прилив страних директних инвестиција.
Иницијатива „Један појас, један пут“, коју је Кина покренула 2013. године са циљем изградње трговинске, инвестиционе и инфраструктурне мреже која повезује Азију са другим деловима света до сада је премрежила највећи део земаљске кугле. Од тада, укључујући податке за првих шест месеци ове године, у „Појас и пут“ је инвестирано 932 милијарде долара.
На управо завршеном другом скупу о сарадњи Србије са Кином у Београду, који је организовао Институт „Појас и пут“ констатовано је да ће сарадња убудуће бити настављена у истом правцу.

„Појас и пут“ одолева изазовима

Србија се међу првима укључила у тај пројекат који је видела као носећи модел сарадње две земље, што је резултирало значајним пројектима, пре свега, на путној и железничкој инфрастуктури. Ове године је договрен и наставак сарадње. Еколошки пројекат "Чиста Србија", вредан 3,2 милијарде евра, подразумева да са кинеским партнерима у наредних пет година у Србији буде изграђено 7.000 километара канализационе мреже и више од 250 постројења за прераду отпадних вода.
Упркос пандемији, како је то констатовано средином фебруара на првом скупу у организацији београдског Института „Појас и пут“, Кина је у том тренутку била други највећи трговински партнер Србије захваљујући расту од 52,5 одсто у односу на исти период 2021. године.

Највише инвестиција у Србији из Кине

У првој половини ове године, највећи прилив страних инвестиција у Србију забележен је из Кине и то у износу од 491,5 милиона евра. На другом месту је ЕУ која је уложила 90 милиона евра мање.
На глобалном нивоу, криза потпомогнута ситуацијом у Украјини учинила је да финансирање и инвестиције у оквиру иницијативе „Појас и пут” у свету у првих шест месеци буду 28,4 милијарде долара, што је за 10 милијарди мање у односу на исто време прошле године.
Некадашњи дописник из Кине, потом и економски саветник амбасаде Србије у Пекингу, Зоран Ђорђевић подсећа да је Кина била затворена дуго због короне, а сада је и украјинска криза утицала на успоравање развоја „Појаса и пута“.

И украјинска криза успорила иницијативу

„И сам оружани сукоб у Украјини и отежан транспорт ипак утичу и на „Појас и пут“ и на укупан обим размене који би био много већи да није тога. Са друге стране, Кина без обзира на све то и на затегнуте односе са САД настоји да прошири и диверсификује свој круг пријатеља и да појача пријатељсрво са неким земљама или макар економску сарадњу“, каже он за Спутњик.
Ипак, то што се седам држава прикључило кинеској иницијативи у прошлој години, а у овој још четири говори да утицај Кине у свету, упркос напорима Запада да га сузбије, не јењава.
Са кинеском иницијативом активно сарађују и 32 међународне организације, што је чини значајном платформом за међународну сарадњу.
Ђорђевић каже да колико може да се види из кинеске штампе и изјава тамошњих функционера, „Појас и пут“ ће бити настављен својим током и доносиће неке позитивне промене не само земљама у развоју на том путу него ће се односи и на Западну Европу.

И Западна Европа на кинеској мапи

„Кина кроз ту иницијативу коју је Европа дочекала на нож, жели да развија сарадњу и са Западом, са Немачком, Француском... Сад су те железничке композиције мало у застоју , али је добра страна што се поморски транспорт опоравио. У једном моменту у време ковида један контејнер са робом коштао је и 15-16 хиљада долара. Сада се то враћа на две, три хиљаде долара од Кине до Европе, тако да има шансе да се та трговина унапреди“, каже наш саговорник.
Да упркос опирању политичара који упозоравају на могућу економску зависност од Кине, привредници ипак заговарају сарадњу са њом показала је и најновија кинеска аквизиција на коју је немачка влада на крају ипак дала сагласнот. Тако је кинеска бродарска компанија Коско преузела 25 одсто удела у једном од терминала у Хамбургу, највећој немачкој и једној од највећих европских лука.
© AP Photo / Stephen B. MortonКа Европи се у великој мери враћа контејнерски транспорт робе из Кине
Контејнери са кинеском робом у луци Савана у америчкој држави Џорџија - Sputnik Србија, 1920, 02.11.2022
Ка Европи се у великој мери враћа контејнерски транспорт робе из Кине
Немачки канцелар Олаф Шолц је подржао улагање Кине, друге светске економије, коју ће посетити 4. новембра, што ће бити прва посета неког лидера из ЕУ Пекингу од почетка пандемије короне.

Американци и даље подривају

Кина је, иначе, највећи трговински партнер Немачке у протеклих шест година, а вредност те сарадње у 2021. години премашила је 245 милијарди евра.
Ђорђевић напомиње да је иницијативу Појаса и пута посебно покушавала да опструише Америка која је, забринута да губи економску превласт у свету, увела таксе на кинеску робу, на шта је Пекинг узвратио истом мером. За све време трајања такси САД не само нису успеле да смање свој велики трговински дефицит са Кином него су га још повећале. Сада, како је ових дана јавио Блумберг, разматрају могућност увођења санкција против Кине, користећи искуства приликом увођења санкција на извоз робе у Русију.
Почетком октобра америчко министарство трговине је, иначе, ставило на списак 31 компанију из Кине којој се забрањује испорука технолошких производа.

Заслепљени идеологијом

Ђорђевић подсећа да је кинески минситар спољних послова Ван Ји недавно у телефонском разговору са државним секретаром САД Ентонијем Блинкеном, изјавио, да је Вашингтон нарушио правила слободне трговине увођењем нових правила за Пекинг у вези са контролом извоза.
„Очигледно је да су америчко-кинески односи сада на ниском нивоу и Кини највише смета то што Американци сада као оружје користе у економским и трговинским питањима и политичке односе и идеологију. Замислите, раније су Американци оптуживали Кинезе да шире идологију, а сада је обрнуто – Кинези оптужују Американце да су заслепљени идеологијом и не виде где је корист обеју држава“, напомиње наш сгаоворник.
Он најновији случај где је Коско преузео удео у хамбуршкој луци сматра довољно илустративним, јер је реч о компанији која управљала са 367 везова у 37 лука широм света. То је само још једна коцкица у глобалној слагалици Појаса и пута којој се, упркос покушајима Запада, тешко може стати на пут.
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала