Посебна моћ егзопланете у свемиру — може да успори процес старења звезде /видео/

CC0 / Pixabay / Егзопланета — илустрација
Егзопланета — илустрација - Sputnik Србија, 1920, 14.11.2022
Астрономи су открили да једна врста егзопланета има посебну моћ — може да утиче на звезду око које кружи и успори њен процес старења.
Научници указују да није једноставно проучавати какав утицај егзопланете имају на ротацију суседних звезда, пошто у случају да се посматра само једна од њих, не могу да се добију информације колики утицај имају на брзину ротације својих суседа.
Међутим, с обзиром да се већина звезда у свемиру налази у већим саставима, међу којима се налазе небеска тела сличног састава и својстава — боја, величина, брзина ротације — онда је могуће приближно одредити процесе који се одвијају између њих.
Како би добили одговор на ово питање, научници у Немачкој предвођени Николетом Илић са Института за астрофизику „Лајбниц“ у Потсдаму, потражили су бинарне звездане саставе у свемиру.
Пошто само један није довољан да се утврди образац, они су анализирали чак 34 састава у којима је једна звезда у својој орбити имала егзопланете, док друга није — након чега су одредили колике промене у ротацији ове планете могу да изазову.
Открили су да „врели Јупитери“ — врста егзопланета сличних Јупитеру, које орбитирају ближе матичној звезди — утичу на убрзавање ротације суседа и поред тога што је уобичајено да старије звезде током времена успоравају. Другим речима, уколико већа планета довољно брзо кружи око свог „Сунца“, она утиче на његову угаону брзину ротације и процес успоравања, пренела је „Национална географија“.
Сунце - Sputnik Србија, 1920, 04.11.2022