Борељ не зна географију - то би могла Европа скупо да плати
© Sputnik / Владимир Трефилов
/ Пратите нас
План, који је изнео Жозеп Борељ, да ће ЕУ изградити нове транспортне коридоре заобилазећи Русију како би проширила економску сарадњу са земљама централне Азије није остварив и говори о томе да шеф европске дипломатије „просто не зна географију“. Покушај ЕУ да се „ослободи“ Русије могао скупо да кошта Европу, оцењују руски експерти.
Стручњаци подсећају да је већ било покушаја да се такви коридори направе и да 35 година „заобилазе“ Русију, али су такви планови унапред осуђени на пропаст. Другим речима, брз и безбедан трговачки пут је у том делу света немогуће саградити. Тај пут би могао да иде из Грчке и Турске, али се намеће питање куда даље?! Јерменија, Азербејџан, прелаз Каспијског мора, Казахстан - то је регион нестабилности, с обзиром на тињајући сукоб између Јеревана и Бакуа, док постоји проблем и непризнатог Курдистана, што не доприноси стварању једноставне логистике. Традиционална блискоисточна рута кроз Сирију, Ирак и Иран, захваљујући напорима америчке и исте западноевропске демократије, једноставно је физички опасна, објашњавају руски стручњаци, додајући да због свега наведеног не треба озбиљно схватати Борељове изјаве.
Руски политиколог Вадим Трухачјов оцењује да је изградња транспортних коридора само део планова ЕУ.
"Борељ има минимални и максимални програм. Минимални програм је добити природне ресурсе од Казахстана, Узбекистана и Туркменистана и повећати приступ европских компанија тржиштима ових земаља. Максимални програм је отргнути ове земље од Русије и приближити их себи“, сматра политиколог.
Директор Института за Азију и Африку на Московском државном универзитету Алексеј Маслов објаснио је да транспортни коридор никада није исплатив одмах, а да би у случају нових рута од Централне Азије до Европе на исплативост могло да се чека и деценијама.
Истовремено, обим робе коју Централна Азија може да понуди није упоредив са, рецимо, Кином. Осим тога, Русију је немогуће потпуно искључити од испорука роба који иду из других земаља у Европу, пошто су руске луке у логистичком смислу погодније.
Експерт је такође објаснио да би покушај ЕУ да се „ослободи“ Русије и Кине могао скупо да кошта Европу, јер би морали поново да стварају логистику транспорта, што би довело до поскупљења робе.
© AP Photo / Virginia MayoШеф европске дипломатије Жозеп Борељ обелоданио је да је план ЕУ да изгради нове транспортне коридоре заобилазећи Русију како би проширила економску сарадњу са земљама централне Азије
Шеф европске дипломатије Жозеп Борељ обелоданио је да је план ЕУ да изгради нове транспортне коридоре заобилазећи Русију како би проширила економску сарадњу са земљама централне Азије
© AP Photo / Virginia Mayo
План који ће скупо коштати Европу
Борељ је признао да план ЕУ обухвата продубљивање веза са регионом, искоришћавање његовог огромног потенцијала, који се огледа у снабдевању енергентима, снабдевању критичним сировинама и новим транспортним коридорима који су независни од Русије.
Истовремено, европски шеф дипломатије је прецизирао да Русија и Кина и даље играју важну улогу у Централној Азији, међутим, према његовим речима, земље овог региона желе да диверзификују трговинске и економске односе, па разматрају ЕУ као погодног партнера.
Борељ је ободанио да је ЕУ послала више од 100 милијарди евра у регион у протеклих 10 година и да је већ главни извор инвестиција за Централну Азију.
"Снабдевање енергeнтима подразумева нафту и гас из Казахстана, Узбекистана и Туркменистана. Критичне сировине су највероватније и уранијум из Казахстана, можда ретке земне метале из Казахстана, Таџикистана и Киргизије, а могуће и ђубрива. Истина, у погледу ђубрива Казахстан неће моћи да замени Русију, па чак ни Белорусију. Тренутно одређене испоруке иду у Европу, али не у количинама које су Европљанима потребне. Знатан део њих иде преко територије Русије, али они желе да искључе Русију из овог ланца. Међутим, са географске тачке гледишта, то је веома тешко то учинити“, каже Трухачјов.
Према његовим речима, једина могућа опција је преко Каспијског мора.
„Транспорт из Казахстана и Туркменистана до Азербејџана, даље до Грузије, евентуално до Турске или директно преко Црног мора до Румуније и Бугарске. Међутим, да би се тај план реализовао потребно је многовремена и ресурса, а то много кошта“, додао је експерт.
Азија није спремна за европске вредности
Осим тога, Трухачјов закључује да ЕУ неће бити тако лако да спроведе ове идеје.
„На крају крајева, култура у овим земљама није европска. Казахстан је мало ближи, али је ипак далеко од класичне Европе, а европске вредности које Европљани нуде нису сасвим пожељне у Казахстану, а у земљама класичне Централне Азије још мање. Ипак, елитама тих земаља је могућност да се ослоне на неког другог осим на Русију и Кину привлачна. Стога, они ће се приближавати, али са дозом опреза, с обзиром на то да Европљани после новца доносе и одређене вредности које су спремни да промовишу, укључујући и уз помоћ обојених револуција“, истиче Трухачјов.
Стручњаци подсећају да је ЕУ раније покушавала да створи трансевроазијски копнени мост преко Турске и Јужног Кавказа до Кине, али се овај пројекат показао економски неефикасним, јер су сви пројекти транспортних коридора који заобилазе Русију препуни значајних географских, логистичких и других баријера.
Ипак, експерти сматрају да Брисел неће одустати од активних покушаја реализације пројекта транспортног коридора заобилазећи Русију, посебно имајући у виду актуелну геополитичку ситуацију. Ако ЕУ негде покушава да ојача своје позиције, онда се то ради на штету позиција њених геополитичких противника. Сасвим је логично да ће се сада развијати планови за Централну Азију у целини и за поједине земље.
Земље Централне Азије могу бити заинтересоване за диверсификацију својих економских партнера, могу размотрати алтернативе, али неће одустати од сарадње са Русијом.