„Постоји стварна опасност“: Научници оживели вирус стар 48.500 година

CC0 / Unsplash/Adrian Lange / Бактерије
Бактерије - Sputnik Србија, 1920, 25.11.2022
Отапање пермафроста може представљати претњу човечанству, упозорили су научници након оживљавања древног вируса који је лежао замрзнут десетинама хиљада година.
Вируси попут овог и даље су способни да заразе живе организме, саопштио је међународни тим након што су у лабораторији приметили девет древних вируса откривених у сибирском пермафросту, који инфицирају амебе.
Најстарији од новооткривених вируса стар је скоро 50.000 година, саопштио је тим.
„Светски рекорд је 48.500 година“, рекао је за „Њу сајентист“ Жан-Мишел Клавери, члан тима и истраживач на Универзитету Екс-Марсеј у Француској. Његов тим је у својој најновијој студији проучавао укупно седам древних вируса. Група је раније у новембру објавила предиздање свог рада.
Група, у којој су научници из Русије, Француске и Немачке, раније је успела да оживи два древна вируса стара 30.000 година. Вируси које је тим открио и оживео сматрају се најстаријим икада оживљеним, иако други истраживачи тврде да су оживели бактерије за које се наводи да су старе и до 250 милиона година.
Сви вируси које је тим оживео су типа пандора вируси – групе џиновских вируса способних да заразе само једноћелијске организме као што су амебе. Међутим, чињеница да је свих девет древних вируса и даље било способно да инфицира живе ћелије након што су десетине хиљада година провели у пермафросту значи да би и други вируси заробљени тамо који су потенцијално заразни за биљке, животиње или чак људе такође могли бити ослобођени и оживљени, упозоравају научници.
„Постоји стварна опасност“, рекао је Клавери и додао да „бактерије и вируси излазе сваки дан“. Међутим, за сада је немогуће прецизно утврдити ниво потенцијалне опасности, додао је он.
Арктик - Sputnik Србија, 1920, 24.11.2022