- Sputnik Србија, 1920
РУСИЈА
Најновије вести, анализе и занимљивости из Русије и Заједнице независних држава

Aмерички Ф-16 неће променити исход специјалне операције у Украјини

© Flickr / Gonzalo AlonsoПољски Ф-16
Пољски Ф-16 - Sputnik Србија, 1920, 03.12.2022
Пратите нас
Ако НАТО испоручи Кијеву борбене авионе Миг-29 и америчке Ф-16 који су у служби земаља Источне Европе то ће делимично утицати на однос снага, али то у коначном неће променити ток и исход руске специјалне операције у Украјини.
Међутим, ако тим авионима буду управљали НАТО пилоти то ће практично значити да НАТО земље постају директнe учесницe тог сукоба.
Наводе да је НАТО почео поново да разматра испоруку Кијеву борбених авиона МиГ-29 и савремене Ф-16 након ефикасних руских ракетних напада на енергетске објекте у Украјини руски експерти не сматрају блефом. Мишљења су да ће НАТО заиста почети да пребацујe борбене авионе Миг-29 из Пољске, док је испорука америчких Ф-16 упитна.
„Брже од свега они могу да пребаце пољске ‘мигове-29’. За такав трансфер није заинтересована само Украјина, већ и Пољска, која се нада да ће заузврат добити америчке авионе... Дакле, ‘мигове-29’ би могли да испоруче, док је са Ф -16 друга прича, јер то захтева преобуку пилота. Основни курс обуке за америчке програме је око девет месеци и још око шест месеци траје курс за употребу авијационог наоружања. Ове курсеве похађају искусни пилоти", каже руски експерт Алексеј Леонков.
Пољска је раније саопштила да је спремна да борбене авионе пошаље Кијеву, а процењује се да пољско Ратно ваздухопловство располаже са 30 совјетских ловаца Миг-29, 48 америчких Ф-16 и 32 совјетска Су-22. Осим тога, подсећа Леонков, и Украјина је имала „мигове“ у свом ваздухопловству, као и искусне пилоте.
Он је подсетио да је пре почетка специјалне операције украјинско Ратно ваздухопловство имало 120 борбених авиона. Предаја старих совјетских авиона могла би мало да промени однос снага, уверен је војни експерт.
„Питање је само колико дуго могу да испоручују авионе совјетске производње, док Америка и њени савезници имају много Ф-16, посебно прве модификације", додао је Алексеј Леонков.
CC BY-SA 2.0 / Ministry of Defense of Ukraine / Украјина има проблем са квалификованим пилотима, пошто су за скоро 10 месеци руске специјалне војне операције многи погинули или су рањени, кажу експерти
Украјински авиони Су-25 - Sputnik Србија, 1920, 30.11.2022
Украјина има проблем са квалификованим пилотима, пошто су за скоро 10 месеци руске специјалне војне операције многи погинули или су рањени, кажу експерти

Украјина нема довољно пилота

Након што је Северноатлантска алијанса одустала од плана испоруке авиона у првим данима војног сукоба у Украјини, лидери држава НАТО-а поново разматрају идеју да Кијеву испоруче ловце МиГ-29, као и модерне америчке Ф-16 којих „имају у изобиљу“, тврди пензионисани адмирал америчке морнарице Џејмс Ставридис, истовремено саветујући Алијанси да треба значајно да повећа подршку Кијеву из ваздуха.
„Таквих испорука је већ било, али се то није разлашавало. Највероватније је један број земаља Источне Европе предао Кијеву јуришне авионе Су-25. Осим тога, ремонтовали су оне авионе које је Кијев имао пре почетка специјалне операције, а који нису били у летном стању. Што се тиче Миг-а 29 и Ф-16, то су два различита авиона и са различитим праксама коришћења. Миг-29 су совјетски ловци, који су добро познати украјинским пилотима и који су били у служби украјинског Ратног ваздухопловства, тако да неће бити посебних проблема са њиховим пребацивањем, а коришћење тих авиона је могуће практично одмах после њихове предаје Кијеву“, каже руски експерт Алексеј Анпилогов.
Украјина има проблем са квалификованим пилотима, пошто су за скоро 10 месеци руске специјалне војне операције многи погинули или су рањени или су из здравствених разлога ослобођени војне службе, истиче Анпилогов.
О томе је такође раније говорио и један руски дипломатски извор, наводећи истовремено да су покушаји регрутовања пилота совјетских авиона по уговору у Пољској и другим источноевропским земљама пропали. Пентагон је чак регрутовао бивше авганистанске пилоте, а било је планирано да се они, након обуке у Калифорнији, пошаљу преко Пољске у Украјину.
„Што се тиче Ф-16, реч је о америчком ловцу који украјинско Ратно ваздухопловство раније није користило... Дакле, у овом случају је потребна прилично озбиљна обука или преквалификација украјинских летачких посада да би се ови авиони користили ефикасно. Осим тога, могућа је и друга опција по којој ће авиони Ф-16 бити пребачени заједно са страним пилотима“, каже Анпилогов.
У том случају, упозорава експерт, источноевропске земље или САД практично постају директни учесници сукоба и јавља се опасност да ти НАТО пилоти буду заробљени aко авион буде оборен на територији коју контролише Руска Федерација.
„Дакле, са моје тачке гледишта, предаја Кијеву авиона Ф-16 је мање вероватан корак који ће захтевати од земаља НАТО-а неке теже одлуке, које ће дуго разматрати и која ће бити донета консензусом, као што се то сада се дешава и са системима ПВО и пребацивањем америчких система ’Патриот’ о чему одлучују званичници НАТО-а на највишем нивоу... Према томе, чини ми се да ће се одустати од идеје пребацивања Ф-16 у Украјину, а ако се таква одлука донесе, онда са веома високим степеном вероватноће можемо рећи да ће у тим авионима на украјинском небу бити страни војни пилоти из НАТО земаља...“, сматра експерт.
Како испорука авиона Кијеву утиче на однос снага
Постоје чак и верзије да би због недостатка довољног броја украјинских пилота тим авионима могли да пилотирају пољски пилоти преобучени у униформе украјинског Ратног ваздухопловства. Руски експерти кажу да се таква чињеница не може сакрити и упозоравају да ће то бити схваћено као агресија те државе.
Иако Пољска важи за веома русофобичну државу, стручњаци се надају да се пољска Влада неће усудити на такав корак, те да је руководству те земље остало мало здравог разума да не започне глобални рат у Европи.
Међутим, Анпилогов не искључује опцију да пољски пилоти могу бити ангажовани у овом сукобу, подсећајући истовремено да је, по наводима пољских медија, до сада у Украјини убијено око 1.200 пољских плаћеника.
„Сходно томе, ако се тамо нађу пољски пилоти јасно је да ће они добити неки статус привремено пензионисаних из активне војске или ће рећи да су на одмору, али то није поента. Ангажовање професионалне пољске војске као учесника у сукобу би био невероватан корак у сенци претходног уплитања Пољске у украјинско-руски сукоб“, каже експерт.
Анпилогов оцењује да свака испорука оружја Кијеву утиче на однос снага, али остаје питање - колико се критички мења тај баланс снага.
„С моје тачке гледишта, пракса деловања коју сада бира Руска Федерација, прилично нивелише покушаје јачања украјинске ловачке авијације, јер је за њено квалитативно јачање потребно снабдевање стотинама авиона, а не десетинама и потребно је довољно квалификованих, искусних пилота. Подсетићу да руска авијација делује у првој линији фронта, практично не напуштајући кишобран руског ПВО, док су украјински борбени авион на удару руске ПВО... Напади дубоко на територију изводе се углавном уз помоћ крстарећих ракета и уз помоћ руских дронова камиказа ’Герањ’, а за њихово пресретање ловци нису најбоља варијанта“...“, закључио је експерт.
Директор Спољне обавештајне службе Русије Сергеј Наришкин - Sputnik Србија, 1920, 30.11.2022
Специјална операција у Украјини
Наришкин за Спутњик: Варшава убрзава припреме за анексију западне Украјине
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала