- Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Руски пијаниста и композитор Антон Батагов: Изабрана писма Сергеја Рахмањинова

© Фото : Спутњику уступила Коларчева задужбинаАнтон Батагов
Антон Батагов - Sputnik Србија, 1920, 20.04.2023
Пратите нас
Чувени класични композитор и пијаниста Антон Батагов извешће 17. маја у Коларчевој задужбини свој циклус „Изабрана писма Сергеја Рахмањинова“, поводом 150 година од Рахмањиновог рођења и 80 година од његове смрти.
„У октобру 2012. посетио сам Рахмањинов гроб. Сахрањен је на гробљу Кенсико у засеоку Валхала, пола сата вожње од Њујорка. Овај велики музичар је доживео универзум као моћан, бескрајан простор испуњен трагичним, а истовремено и тријумфалним звуцима звона, Рахмањинов је напустио Русију и постао део сасвим другог света… Док сам стајао на његовом гробу, осетио сам како тај простор од‌јекује у мени. Када сам се вратио кући, почео сам да пишем циклус клавирских нумера“, каже Батагов.

Рахмањинов није био револуционар

У овом циклусу, према речима Батагова, Рахмањинов пише писма постмодерним композиторима.
„Сам Рахмањинов је био антимодерниста. Није био револуционар, никада није био 'испред свог времена' и није се плашио изгледати старомодно. На први поглед, чинило би се да није утицао на композиторе касног 20. ираног 21. века. Ипак, његово невидљиво, магично присуство се и те како може чути у музици неких композитора, укључујући тзв. 'савремене класике' и рок музичаре“, истиче Батагов.
Рахмањиновмеђу композиторима свог времена, није нашао пријемчиву публику, што, сматра Батагов, није изненађујуће с обзиром на авангардне експерименте који су тада захватили музички свет:
„Генерација која је следила Рахмањинова у основи је наставила авангардни пут. Рахмањинов је гледао у још даљу будућност, уочавајући оне с којима је желео да разговара срдачно“.

Дело које је променило координантни систем музике

О албуму „Изабрана писма Сергеја Рахмањинова“ објављени су многи чланци, па чак и докторске дисертације.
Под насловом „Прекретничко дело које је променило координатни систем савремене музике“, новинар листа „Ведомости“ је забележио велико интересовање за концерт Антона Батагова у Рахмањиновљевој дворани Московског конзерваторијумакоја до тада „није видела толику публику“ и у Московском међународном дому музике који је походила „ огромна армија људи који су желели да још једном чују 'најбољу музику'“ те да је најмање 500 људи стајало напољу на ветру, покушавајући да уђе у дворану.
Стил Батаговљевих наступа, запазио је исти новинар, нема никакве везе са правилима класичних концертних дворана:
„У дворани је мркли мрак, а дозвољено је седење било где, чак и на сцени, на јастуцима за медитацију. Међутим, ова атмосфера савршено одговара његовој мисији. Он представља посредника- његов Рахмањинов пише писма Филипу Гласу, Арво Парту, Питеру Гебријелу, Владимиру Мартинову и другим композиторима. Његове медитације су тихе и префињене, као поруке из суптилног света…Батагов је некако успео да врати атмосферу самопоуздања у класичну концертну дворану. Ово је огромна победа коју нико није очекивао“.

Један од најутицајнијих руских музичара

„Новаја Газета“ је Антона Батагова описала као једног од најутицајнијих руских музичара нашег времена.
Као извођач, Батагов је руској публици представио музику Џона Кејџа, Мортона Фелдмана, Стива Рајха и Филипа Гласа, а као композитор, има свој јединствени глас.
Језик његових композиција укорењен је у хармонским и ритмичким обрасцима руских црквених звона и народних песама, сједињених с духом будистичке филозофије, динамичким пулсом ране совјетске авангарде и неуморном енергијом прогресивног рока.
Његова дискографија обухвата више од 50 албума. Писао је музику за неколико филмова и неке од главних руских ТВ канала.
Батагов је један од кључних извођача клавирских дела Филипа Гласа, док су његове композиције изводили и снимали истакнути руски класични и рок музичари као и оркестри.
„Антон Батагов је мистик клавира. Делом шаман, а делом шоумен, испод његових прстију дирке на клавијатури откривају други свет, други слој духовне енергије и други начин слушања“, оценио магазин „Тајм аут“.
Сергеј Рахмањинов - Sputnik Србија, 1920, 30.03.2023
КУЛТУРА
Ноте пуне жеље за Русијом и жала што се у њу не може вратити: Век и по Сергеја Рахмањинова
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала